Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-09-12 / 74. szám

ismeretekkel gazdagítsák az elméket. Hlyének kivált a’ népiskolák, miket már minden haza lehetőleg sza­porítani i igyekszik; mert alap-igazság az, hogy ezek a* társaságok’ legszükségesb ’s jótékonyabb intézetét alkotják. Némethon előtt e’ tekintetben hódolnia kell minden nemzetnek. Ilyenek továbbá a’ könyvtárak , ritkaság-gyűjtemények , különféle alapítványok , az élet-tudományok’ iskoláji, társaságok , könyvnyom­tató intézetek ’s a’ t., mellyek mind azt nyilványitják, hogy korunk igen haladott a’ műveltségben.—Bizo­nyítják ezt az anyagi és szellemi élet’ művei is, az emberi szükségek’ betöltésére szintúgy mint az er­kölcsi rend’ fentartására kívántatok, mellyek széles ismereteket, mély tudományt bizonyítnak. És az em­beri ész’ uj meg uj találmányai mindarra határozvák, hogy az emberi nemet boldogítsák, vég czéljaihoz kö­zelebb juttassák.— De leginkább kitűnik korunk’e’ tulajdona , ha a’ múltkor’ műveltségét magunk elé állítjuk, mellyben csak néhány tudott irni ’s olvasni; felsőbb ismeretekkel alig birt egykettő; polgári jo­gok ’s kötelességekről legmélyebb sötétség ural­kodott ; a’ nemzetiség, népjogok , népek’ viszonyai, népgazdagság , haladhatás’ ’s erősbülhetés’ eszközei legvastagabb ködbe valának burkolva. És innét igen természetesen eredtek azon borzasztó jelenetek, a­ét­kek, visszaélések , politikai zavarok , szent jogok’ ’s intézetek­ felforgatása, nem ritka jelenetekkint, hanem úgyszólván mindennapilag, mellyekkel a’ kor-köny­vek tömvék. — Ekkor műveltséget, tudományt szerez­ni, az eszközök’ csekély mennyisége ’s igy drágasá­ga miatt is igen nehéz volt; csak kevésnek adaték­­meg a’ természet’ ezen javában részesülhetési szeren­cse ’s ezek vele a’ legferdébb czélokra ’s tervek’ való­sítására éltek vissza. De kettőztetek még azon nehéz­séget némelly törvényhozók’ ’s kormányférfiak’ bal­­itéletei, kik rosszul fogván fel ön és urok’érdekének eszméjit, hogy azt előmozdítsák , vak sötétséget kí­vántak megörökíteni; igy gondolák a’ népet legköny­­nyebben pórázon tarthatni, ’s önczéljaikra gépelyként használhatni azt, és, ha nem a’ szükség csak önké­­nyök, kéj-élvezeteik, kicsapongásik kivánák, de min­dig a’ közczél’ leple alatt, annyit, mennyi nekik tet­szenek , tőle zsarolhatni ’s keresetük’ majd minden gyümölcsitől megfoszthatni. — Mennyire érhetének ezért, mutatják a’ történet’ könyvei; nem hasznot, boldogságot, hanem veszélyt, kárt szereztek mind két résznek; meggyengíték, vagy felforgaták a’ trónt, feldúlók a’ népboldogságot jogaikkal; koldussá tőnek mindenkit— ’s illy hazát járom alá hódítani könnyű le­hetett. — Rómát és Göröghont hozzák föl; de azon ha­zát, hol a’ műveltség csak néhány család kizáró bir­tokában állt, milliók pedig úgy szólván semmi isme­­rettel sem bírnak , hanem a’ legnagyobb sötétség s tudatlanságban élnek, olly hazát műveltnek alig ne­vezhetni. — És igy hanyagoltatott­ el, sokszor erővel akadályoz­tatott a’ műveltség, felvilágosodás, melly az élet’he­lyes kormányzására, a’ vészek’ elhárítására, az ütések ’s esések’ elkerülésére annyira szükséges, hogy nél­küle az élet, mint tövises út, valódi kíapad volna.— Az ember, társain kívül, különféle lényekkel van egy társaságban , mellyeket ha nem ismer, egészségétől, sőt életétől foszthatják meg. Számosak a’ természet’ jelenetei is, testünkre többféle befolyással, mellyek szintelly károsok lehetnek; ha ellenben tulajdonukat megismerjük ’s czélainkra alkalmazni tudjuk, éle­tünket igen könnyítik, boldogságunkat öregbítik. Tár­sainkat szinte ismernünk szükséges, és velők bánni tudnunk,magunkat hozzájok alkalmaztatni, különben szintolly veszélyesekké válhatnak, mint a­ vadállatok, vagy a természet viharos jelenetei. —Ha törvényes társaságban élünk, kell társaink jogait ’s a’viszonyo­kat az igazgató hatalomhoz, minden kötelességinkkel együtt ismernünk, egyébkint bátorságunkat, boldog­ságunkat, éltünket koczkáztathatjuk. — Szóval: min­den tárgy, mellyet csak képzelhetünk földünkön, akár anyagi, akár szellemi világhoz tartozzék, melly czél­­szerüleg alkalmazva hathatós eszköz lehet boldogsá­gunk’kivívásában, hanem ismerjük’s igy hiányunkhoz ’s viszonyaikhoz illeszteni képesek nem vagyunk, fel­dúlja szerencsénket, éltünket’s minden üdvünket. Ebben áll röviden a’ műveltség, ’s felvilágoso­dás’ haszna és szüksége. Számosan találkoznak még is, kik azt veszélyesnek tartják először erkölcsi tekintetből. ’S itt felhozzák azon vétkeket, erkölcs­telenségeket, miket most művelt emberek követnek­­ el ’s melly vétkek azon boldog aranykorban nem létez­tek ; és azon csalásokat, mikre a’ tudatlan ember nem képes. — A’ műveltség és műveltség közt nagy kü­lönbség létezhetik; vannak, kik e’ nevet csak bitorol­ják , tán finom öltönyöket hordanak, de az erény­ről , jogokról, szép ’s nemesről fogalmok sincsen ; illyenektől származnak az erény-ellenes tettek. Mi a’ csalásokat illeti: nincs intézvény, nincs, tárgy, mel­lyel visszaélések ne történtek volna. És mi látunk gyakran gaz és aljas tetteket müvelt emberektől; nem vizsgáljuk mélyebben az oktőt, tehát a’műveltséget kárhoztatjuk, midőn a’ szükség vagy más inger hozá létre azon cselekvényeket, miket bizonyosan müve­­letlenség ’s tudatlanságjokban is, talán csak más alak­ban létesítendők valának. — Mert tekintsük azon idő­szakot , mellynek jelleme a’ sötétség, tudatlanság valt, nem voltak-e ennek is hiányai, nem történtek-e vétkek, csalások, mint jelenleg? Valóban nem; mert azok akkor sokkal számosbak, sokkal borzasztóbbak voltak; vagy nézzük meg a’ kevésbbé művelt népeket: milly lábon áll itt az erkölcsi rend ? miilyen az erény’ és bűnök’ állapotja? bizonyosan sokkal nagyobb rom­lottságot fogunk találni. Másodszor: politikai szempontból kárhoztat­ják a’ felvilágosultságot. Én úgy vélem, ha egy nép átlátja, ismeri kötelességeit ’s jogait, viszonyait a’ felsőbb hatalomhoz , ennek szükségét ’s jogait, mel­lyek mindig következményei a’ józan műveltség­nek; lehetetlen, hogy ollyasmit merjen, vagy tegyen, mitől az ellenrész annyira retteg,’s a’mi igazságtalan volna. Mi a’ nemzeté, azt bizonyosan megkívánja , de ez nem jogos­é ? ’s van e kormány, melly nem adná meg a’népnek azt, mi a’ népé ? A’ tapasztalás ezt eléggé bizonyítja. Miért valá­nak e’ jelenetek a’ múlt korban olly gyakoriak, ’s miért többesek ott, hol sötétség uralkodik ? — Korunk e’jel­leme , melly olly szükséges, és bármi tekintetből sem lehet káros, csak lassan kint fejlődött ki. A’ nyomta­tás’ feltalálása minden esetre igen hathatós jelenet va­la , melly által olly könnyűvé tétetett mindenkinek magát művelhetni, a’ tudomány és ismeretek köz tu­lajdonná levőnek, ’s majd lehetlenné téteték akadá­lyoztatni a’ művelődést. A’ Guttenberg névnek szent­nek kell lenni minden emberbarát előtt, ünnepe köz­ünnep , az egész világnak minden hit- ’s nemzet­­különség nélküli ünnepe. — A' nép­ ’s általjában az alsó iskolák’ alapját vetik meg minden művelődésnek, és ha még is tudato­snak maradunk , csak min­estsegünk.

Next