Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-09-16 / 75. szám

bért okossá és jóvá tenni! Az eddig alapított rendsze­rek leginkább az emlékezőtehetségnek , az elmének műveltetését vették tekintetbe, a’ lélek’, a’ belélet’, az erkölcs’ fejlődése vagy magára hagyatott, vagy a’ félelemre bízatott. Már magukban az iskolákban megismerkedünk ugyan az emberek­ romlottságával, de nem azzal, mi attóli óvakodásra szükséges; a’ rosszat magunktól is meg tanuljuk, az erényhez oktató­ra van szükségünk! — Szükséges, hogy az ifjak ala­post tanuljanak; de szü­kséges­, hogy bennük az erkölcsiség’ törvényei iránt mély tisztelet, a’ jó ’s nagy utáni vágyódási érzelem, az ismeretek utáni szomj, a’ tanuláshozi szokás gerjesztessék; — ne­hogy mivelődésbeni haladásuk csak iskolai pályá­jukra bizassék ’s azzal be is rekesztessék. — De bi­zonyos lévén, hogy a’ legbölcsebb elveken alapult rendszerek mit sem eszközölhetnek, az oktatók’ er­kölcsi befolyása nélkül, hogy működésök’ sikertel­jes eredménye leginkább önkilegességöktől függ, szükséges, mint már más alkalomkor érintem , hogy az oktatók a’ kiképezendő ifjúságnak dicső például szolgáljanak , elöljáróik iránt tisztelettel ’s figyelem­mel , egymás iránt pedig szívességgel ’s barátsággal viseltessenek, kaján suttogásokra ’s rágalmakra, in­gerlő csevegésekre ne figyeljenek; minthogy csak pályatársaikkal egyetértőleg , minden más tekintetet mellőzve, pontosított erővel törekedhetnek kiszabott szent czéljok felé­; — az ifjakkali bánásmódjukban sem polgári helyezet, sem vallás-különbség, sem nem­zetiség ne vétessék tekintetbe , hanem egyedül az erkölcsiség , a’ tudomány, ’s a’ szorgalom érdemel­jen méltatást. Ne tulajdonítsanak minden botlást gonoszságnak , hanem emberi gyarlóságnak is ; amott a’ büntetés szigorú, itt atyai legyen; de mindig a’ bűnös’ korához és személyéhez szabva.—Az oktatók ezeket szorosan követvén, szigorúbb eszközökhöz nyúlni alig kénytelenittetnek, ’s ha még ezen utol­sók is sikeretlenek maradnának, tudják kikhez fo­­lyamodjanak. — De hogy az oktatók magas hivatá­suknak teljesen megfelelhessenek, nem elég, hogy min magunk, kikre az egyházi és nevelési ügyek fö­lötti ügyelet bizatott, ezen jeles nagy­érdemű kar’ tagjai iránt kellő méltánylattal legyünk, hanem azon kell törekednünk , hogy mások által is tiszteltesse­­nek ’s főleg hogy tekintetűk a’ tanuló ifjúság előtt fentartassék. Becsüljük és becsültessük nemcsak a’ vallást, az erkölcsiséget, a’ tudományokat, az értel­miséget, hanem ezek’ eszközlőjit is, mert valóban senkinek a’ mindenható’ ege alatt nagyobb hálával nem tartozunk , mint hitünk’ hit őrjeinek , az erény’ hathatós terjesztőjinek, t. i.a’ nép’, az ifjúság’ lelkes oktatójinak. — E’ helyen kötelességemnek tartom azokat, kik az egyházi ’s világi oktatók’ választásá­ra befolyással bírnak, arra figyelmeztetni: törekedje­nek az ezen választásokbani szenvedély­ okozta ár­mányok f­elmellőzésén. Itt rokonságnak, szegénység­nek , pártfogásnak , sértett hiúságnak , határozó sza­­va ne legyen, itt csak maga az érdem bírjon eldön­tő erővel. — Már , mi magát a’ tanuló ifjúságot il­leti , ez fő kötelességivel szorgosan megismerked­­tessék, ’s mindenek előtt a’ teremtőhözi hódolatra, valláshozi hű ragaszkodásra,’s ennek parancsolatai’szo­­ros teljesitésére buzdíttassék ; szivárogtassák keblé­be a’ valódi vallásosság é s erkölcsiség­ értelme ; cse­pegtessék szivébe a’ király, haza, és alkotmány iránti szeretet ’s hűség ; nehogy hiú politikai ábrándokba merüljön, mellyek kiképezésire szánt kül ’s bellé­tét háborítnák; győzessék meg arról, hogy iskolai pályáján, a’korszellem-szülte eszmék’ létesítésére, sem elősegítőleg sem gátlólag nem haland, ’s hogy szivé­nek ’s elméjének fejlődése , szenvedélyinek fékezése, e’ pályán egyedüli feladása. Szoríttassék köteles tisz­telet’ megadására elöljárói iránt, kiknek legnagyobb hálával’s engedelmességgel érdemileg tartozik,’s igy atyáskodó feddésöket fiúi alázattal fogadja el, szemei előtt tartván, hogy hivatása neki bármi életpályát tűz­zön ki, — minden időben, a’ törvényeknek engedel­meskednie, az elöljárókat tisztelnie, és a’ viszonyokhoz öntagadólag simulnia kell. Általában az iskolai törvé­nyek’ tekintete szigorúan tartassék fen. — Szorgos felügyelést kívánnak az egyházaknak, az iskoláknak, ’s más hasonló intézeteknek szánt alapítványok, nem különben pénztáraik is, t. i. azok’ kezelése, számadási ’s osztogatási tekintetében. — Az elsőre nézve, a’szá­molóknak szoros kötelessége nemcsak a’ számadá­sokat maguk idejében ’s helyén előterjeszteni, hanem a’ hanyag adósokat, politikai állásukra ’s más viszo­nyaikra nem figyelvén, nyomban biróilag iitetni, ’s ez sikert nélkülözvén, azokat perbe idéztetni ’s majd elmarasztalta­ni; — az osztogatásokat pedig érdekel­ve, kivévén azon eseteket, hol az alapítók által ki­zárólag bizonyos egyedekre szoríttattak, — más te­kintetben ne vétessék, mint az egyesült erkölcsiség, szorgalom ’s szegénység, nem pedig, mit fájdalom­mal sokszor tapasztalhatni, a’ szülők’ társaságbani ál­lása, hatalmas pártfogók’ ajánlása, rokonság, barátság, hódoló hizelkedés, nemzetiség! — Nemes Gyülekezet! Van még egy közérdekű nagy ügyünk, mellynek ápolgatása nélkül, mindezen üdvös intézvények’ magvai vagy parlagra esendnek , vagy a’ már csirázottak is, bimbajikban jégverve elherva­­dandnak; mellyen honunk’ törvényes állása, szabadsá­gunk’ fentartása, a’ protestantismus’ léte alapúk melly­­ben tehát minden hű hazafinak, és soraikban legelői a’ protestánsoknak törekvései pontosuljanak. Ezen közügyünk , nemzetiségünk fejlődése ; — és minthogy nemzeti élet nemzeti nyelv nélkül lehetetlen — Ho­nunk' magyarosítása­­. — Ismerem ezen szavak’ súlyos erejét, honfitársaim’ szivére majd serkentő, majd nyo­masztó hatását; sejdítem a’ felidézett ellenséges ele­mek’ fellobbanó gerjedelmét; de érzem azt is , — hogy hitemnél, tisztemnél, önmeggyőződésemnél fogva ezen ügy iránti nézetimet minden tartózkodás nélkül e’ helyen előadni szent kötelességem!— Igen tisztelt Gyülekezet! Minden ép­eszü magyar, a’ rokon szláv nemzet’ régiségét, történeti nagyságát, mivelődési fokát szívesen elismeri, sőt azt is, hogy a’ szlávok honunk’ első­szülöttei, ’s a’ magyarok’ birtoka csak diadaluk’ jutalma. De e’ helyen a’ hiúság’ igényei, a’ hatalomra hivatkozó elbizottság elnémulnak ; a’ ma­gyarosítás’ eszméje fellengőbb szempontból tekinten­dő , minthogy győzelme , az értelmiség — az alkot­mányos szabadság’ örök jogainak kivívása ;— annak elnyomása pedig az európai miveltségnek, a’ közép­kor’ tespedő pangásábani elsüllyesztetése. Mert a’ ma­gyar nyelv önállása’ következtében működhetik csak saját, ’s igy a’ magyar elemnek fejlődése’ érdekében, melly elem viszonyaink’, nézeteink’, szellemi ’s anyagi jólétünk’ tekintetében, természetileg és szü­kségileg csak az értelmiségnek, a’ korszerű haladásnak, az al­kotmányos szabadságnak hódolhat; holott a’ szlávság fejlődése által nemcsak ezen közérdekinket biztositó magyar elem’ fejlődése aránylag gátoltatik , hanem még közvetve más idegen elemek’ magvai , honunk-

Next