Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-09-19 / 76. szám

A’ pesti színház, mint országos. Elutjasodni több mint a' halál, J Hr­ismarty. I.) TOI­Y­ÉNYES ALAPELV. ÁL­TANOK. A’ hazai szinházügy, mint fontosb érdekeink’ egyike, a’ literaturának komolyabb föladatává jon most, mint valaha. Szellemvilág és élet sehol sem érintkez­nek olly közvetlenül, olly hatalomteljes viszonyosság­gal, mint, a’ státusintézkedések’ e’ csodálatos pont­jában. — És még is, midőn illy nagy eszme nyer pol­gárjogot a’ hazában, miért kell annak diadalát illy halálcsendben ünnepelnünk ? szakférfiaink miért nem adják legalább némi jeleit, hogy élnek, épen most? — Azért műtanár! késedelem nélkül síkra kell lép­ned tanulmányaid’ kincsével, mielőtt az eszme életbe lép ’s bizonyos irány felé mozdulatot tesz; mert ha majd csupán a’ görög karok’ negativ szerepét szava­­landod a’ reflexiók’ utóhangján ,­­s majd a’ balese­mények’ borús éjszakáin kisértendesz föl, akkor már minden késő. Nem kell azoknak hinni, kik a’tárgy’ unottságát szeretik károgni; én , ki külön vidékink’ szenvedélyes tudványát központi színészetünk’ álla­potjáról , ’s azon élénk benyomásokat, miket az ügy’ jó vagy bal fordulatai ezen honfitársakban okoznak , tapasztalni szerencsés valók , az ellenkezőt bizo­nyítom. — Országos színházunk’ jövendő pályaterve különösen azon titokteljes tárgy, melly e’ pillanatok­ban az elméket ’s kebleket a’ féltékenység’ egy ne­mével foglalkoztatja , ’s mire szakférfiaink’ komoly figyelmét vonni akarom. Én e’ részben hézagot pótol­ni most nem szándékozom; e’ gondolatok egész igény­telenséggel körülbelöl csak ennyit akarnak mondani. ..jól vesselek, hogy jól arassatok— E’ mondatot sem én találtam ugyan fel, de úgy hiszem, vannak okaink azt annak idején emlegetni. Nyitvák előttünk a’ szín­házak’ évlapjai, mellyek ovó-tanulságul hirdetik, mi­kép a’ fenséges eszme szentségtelen kezekben alacsony érdekek’ eszközévé törpülhet, ’s állatiság’ tenyész­tőjévé lesz a’ társaságban, a’ helyett hogy magas ren­deltetését valósítva az emberiséget erkölcsi czéljai felé emelné, vagy közelebb nemzeti szükségeket igye­keznék pótolni.­ Azért az eszme’ felfogásától függ minden: annak élete vagy halála, azaz: üdvös vagy átkos, dicső vagy hitvány tétele. Az eszme e­­mancipatiója korunknak dicsőségül marad , de ezzel még nincs elérve minden. Azt életbe léptetni, pálya­rendszerében az elvet tisztán ’s gyakorlati bölcseség­­gel valósítani: hoc opus, hic labor. Milly soknak lát­szó , még is mennyire nincs semmi téve a’ tárgy’ va­lódi érdemében még egy épülettel, annak meglehetős technicumával, ’s jó részt ügyszerető személyzetével, beszél a’ példa. — Én most közérdekű , nyilványos, és művészeti ügyről szólok, tehát észrevételimet füg­getlenekké kell tennem minden felekezeti fanyar ké­pektől, ha szorosan az igazság mellett akarok ma­radni. Mivel pedig az igazság , fejtegetés közben el­lentételek ’s hasonlítások által helyeztethetik legkel­lőbb világba, tehát néha­ nekem is a’színház’ múltja és jövendője, vagy is a’ részvényes és országos szín­házak között szükség állást vennem.___ Azért nem késhetem kimondani, hogy: a’ szín­ház’ országos fogalmában csak egy elv és hit lehet igaz és üdvözitő, ’s az: a’ színészet’ elve. Szóljanak bár a’törvényczikke­­lyek : „A’ jól elrendelt játékszínnek a’ nemzeti k­i­­f­ej­l­ő­d­és­r­e , a nyel­v pall­ér­ozás­n­ak el­ő­­m­ozdit­á­s ét­r­a , 's az er­k­öle­sis­ég" ez által is bő­vebb k­i­m­iv­e­l­és­é­re, az országos Rendek által elis­mert jótékony itatásié tekintetéből Pesten felállíttatni óhaj­tott nemzeti játékszínre nézve határoztatott“..... (1838. XLI .) s erre vonatkozólag ismét: „A­ küldöttség meg­­bízatik, hogy a színház’ igazgatásának is jövő országgyű­lésig mi módom­ elrendezésére nézve a­ színházi m­ű­v­é­­szeti el­ő halad­ás­á­na­k megfelelőleg olly in­tézkedést tehessen, mellyel belátása szerint legczélszerűbb­­nek fog találni.“ (1840 XLIV. §.6.) Ezek szerint át­látható , hogy az úgynevezett opera-el­vnek még folyvást túlnyomóságot akarni szerezni a’ közlemény­ben, családok ’s egyes téritgetők által, *­ ’s arról akarni meggyőzni az embereket, hogy a’ színház nem színház, hanem más valami , — sükeretlen erőködés; sőt hitszegésnek, pártütésnek tekinthető az országos színháznak törvényesen kijelentett alapelve ellen. — Én azonban azon pártütést, mellynek doctrinája a’ következő okfőkre van építve, nem tartom veszélyes­nek. Ők azt tanítják t. i., hogy ki a’ XIXdik század’ embere akar lenni, az úgynevezett műveit világ­nak legnevetségesb őrjöngésit is utánoznia kell. Nem zongora és hangszerek teszik é, úgymond, a’ művei­tek’ szobájának főbútorzatát ? **), félre tehát az ela­vult színészettel, zeneházat a’ nemzetnek, az isteni zeneművészet’ mindenféle bútorival! — Minő korláto­zott fogalom ’s elfogultság az, — mondják továbbá, — kirekesztőleg színészethez kötni a’ nyelvterjesztés’ ’s nemzetiség-fentartás’ képességét; holott más mű­vészetek szinte ízlést terjesztenek ’s érzést nemesít­­nek; ’s miután a’ zene gyakorol legnagyobb hatal­mat az értékeken, nem czélszerűbb eszköze­i a’ szel­lemi művelődésnek a’ hazában ? Éljen azért az országos dalház !—Ezen syllogistica szerint: Az olasz opera művészet; művészetek művelik ié népet; műveltség teszi (é nemzeti értelmességet, te­hát az olasz opera előmozdítja (é magyar nemzeti értel­mességet. — vagy: „C­sodatevő sokat iszik , ital oltja a3 szomjat, tekéit lé sódar­evés oltja a3 szomjat.­ Ezek tehát még mind ártatlan dolgok. — De meg­vallom , nem kevéssé voltam meglepetve , midőn ál­lítólag szakemberétől ezeket kell a minap olvasnom: „Bajzának azon állítása, hogy nekünk színházunkkal „nevezetesebb czéljainknak kell lenni, mint maga a­ „művészet, — sophisticai állítás; mert a’ művészet „semminemű magasb ’s nevezetesb czélnak nem esz­­­köz, hanem önmagának czél , mellynek egyedüli „törvénye a’ szép; az érzék pedig, mellyel mi a’szé­­­pet felfogjuk, a’ különböző testi és lelki tehetségek’ Egy neme az ügykezelésnek, mit K­u­p­p­­­e­r­e­ynak mond a' német. #*) Bér az erkölcsi bútorok közt a" nemzetiség" búto­rát sok helyt hijába keresnéd.

Next