Társalkodó, 1841. január-december (10. évfolyam, 1-104. szám)

1841-09-18 / 75. szám

szikláján. Különben is én azt tartom, hogy a’ nemte­len’ morális becsülete épen ollyan mint a’ nemesé; ’s ha ennek polgári állása követeléseket teszen is — mint mostani helyzetünkben tennie kell — vélekedésem sze­rint annak úgy tehetni eleget, hogy a’ rang - arány megtartása mellett a’ nemtelenre nagyobb tekintet meg is fordittathatik. Vegyük a’ vétség nagyságát, a’hely­zetek valódi állását, egymáshozi arányát; ’s e’ szem­­pontból hozassák törvény, melly mind a’ nemes’ mind a’ nemtelen’becstelenítését a’ mostaninál sokkal kemé­nyebben büntesse. 2) Ha nemtelen becstel­e­­nit nemest vagy nemtelent, a’ tettes, gya­korlat szerint pálczázással fenyíttetik. Szelídülő ko­runkban sok szerencsés toll, sok köztekintetben álló egyed rajzolá már,még pedig szívrehatólag az állati bánásmód’ czéliránytalanságát; ’s reméllem hogy ked­vező állást nyert journalistikánk , egyes esetek’ közzé­­tétele után, e’ tekintetben is jótékonyan fog hatni az emberiség mivelésére , én tehát ezúttal csak azt emlí­tem , hogy bottal verni valakibe a’ becsületesség’ esz­méjét épen ollyan , mint gyermeket azért verni,­­ hogy jobbkedvü legyen. Végzetül egy pár szót a’ bírói il­­­­été­krül általjában. Korunkban nem egy két ala­pos vitára adott alkalmat a’ bírói függetlenség. Tiszte­lem én e’ függetlenséget ha az rendületlen mint szikla, ’s ment mind azon befolyásoktul, mellyek a’ biró mél­­tóságos tekintetére káros hatással működnének, de tud­ja isten ezen méltósággal ’s függetlenséggel olly kü­lönös ellentétben áll a’ pénzosztalék, és a’ bírói ter­hesen szép állást mintegy kenyérkereseti móddá látta­tik aljasítni. Innen van , vajkép gyakran egyik rész aka­ratja ellen is úgy tekinti a’ birót—kihez ragaszkodó tisztelettel kellene viseltetnie — mint ellenfelét, ki csak azért is elmaraszt, hogy pénzt kaphasson ; ’s olly fur­csa szint ad ezen mód a’ dolognak, nem ritkán olly balvélem­ényt szül, mintha jó ítéletet pénzen is le­hetne vásárolni; a’ biró’ és pénz’ eszméjét annyira u­­gyanazonosítja, hogy nem igen mer perlekedő, üres kézzel menni birájához. Vannak ugyan igen szép kivé­telek , ’s ezek kevés számához annyival buzgóbb tisz­telettel ragaszkodik a’méltányosság, minél ritkább je­lenet azok , de hogy sok helyen elakad a’ kerék, ha nem kenetik az is bizonyos. A’ honnan, a’ különben is ör­vendetes , és dús eredményű múlt országgyűlés vég­zetei közt, megvallom , igen kedves olvasmányt nyúj­tott a’ IXd. törvényczikk’ 43. -ának ama’ rendelete , melly bírságokat illető hatóságok’ pénz­tárába fizetett; és a’ XXII. 81d. §ának b) pontja , hol az határoztatik , hogy a’ megyei törvényszékek előtt folyó csődületi perekbeli bírói eljárás díja a’m­egyeház pénztárába fizetend­ő.Legyen a’ bírónak állásához mért elegendő fizetése ’s inkább az egész érezze kicsinyben a’ terhet, mint egyes ese­tek csökkentsék annak tekintetét, vagy fordittassék a’ házi pénztárba folyt eljárási díj és bírságok öszvege birák fizetésére, de birság és járandóság czíme alatt soha se essék bírónak. Varrta Somi ügyvéd. testi antikiállítás 18­. (Y e g ej A több rendbeli értekezések közül különösen Henszl­­mann Imre ur az , ki a’ műegyesület­ vagy is általán a képező művészet ügyét kitüntbb figyelemre méltatta és e’ tárgyról néhány igen jeles értekezéssel gazda­ggá irodalmunkat. Különösen pesti egyesületünkre vo­natkozólag szolidnak közelebb az Athenaeumban meg­jelent „A’ műegyesületek“ czímű és a’ „Pesti hírlap“ 6tdik számábani czikkelyei. E’ czikkelyek H. urban egy olly műismeret állítanak elünkbe, ki a’képező mű­vészetekkel nem csak felületesen foglalkozott hanem e’ részben alapos ismereteket is szerezni törekvék és valóban szerzett is. Ő nemcsak szívvel, lélekkel szól a’ művészet ügyében, hanem ésszel is; és buzgóan óhajtja, hogy e’ művészetek honunkban a’ lehető tö­kélyre fejlődjenek; a’ közönsége’ tárgybeli ízlésének pedig már most kezdetben helyes irány adassék. Ag­godalommal említi utóbbi czikkelyében, mikint a’sok­féle jelentélyesség nélküli ’s csak ideiglenes hatásra számított, kicsicsornázott művek által tévutakra vezetett közönség ízlése már most is ingadozó. Fájdalommal adja­ elő e’ zavarnak okait, mellyek részint az akadé­miákon uralkodó különböző oktatói rendszerekben gyö­kereznek, részint pedig azon határozatlan álláspont­ban , mellyet ifju művészeknél régibb mesterek külön­féle styljei idéznek­ elő ; minélfogva majd egy majd más mester’ követését tűzvén­ ki például, e’ változékony­ság által a’ közönség is zavarba hozatik. Elősorol itt néhány művet az idei tankiállításból, mellyek kitünte­tik, mikép igyekezének, mestereiké’ vagy ama’ régi mester modorát utánozni. Továbbá a’ közönség zavar­ba hozásának mint méltó okát hozza­ fel még a’ műkiál­­litás czélszerűtlen elrendezését, a’ plastikai művek csekély létét, és a’ képekre felfüggesztett árszabást, mi az értetlen vagy vizsgálódásra tunyább közönségnek becs­itélési irányul szolgál. Végre a’za­var okául említi meg a’ különböző iskolákat, melyek­ben majd egy majd más tárgyak és részletek nyer­nek nagyobb figyelmet mig mások elhanyagoltainak.­­ Az előadottak által szülemlett és még inkább terjed­hető zavarnak kikerülésére tehát nemzeti művé­szet kifejtését javasolja,melly nemzeti tárgyaknak nemzeti színezettel és lélekkel előadásában, és vala­­melly sajátlagos honi művészeink által előidézett styl­­ben állana. Elismeri ugyan H. ur, hogy egy nemzeti művészet teremtésében nehéz a’ kezdet; „de való az is, hogy gyenge alapkőre soha nagyot nem építhet­ni, ’s így ha még eleinte sem akarunk bajlódni nem­zeti művészetünk alapköve helyzésével, földszinti há­zat ugyan nyerhetünk, — de jeles palotát, vagy tem­plomot építeni, mellyekben még a’ múzsák istene is ellakhatnék, sóha képesek nem leszünk.“ A’ czél elé­résére mik volnának teendők? A’ részben addig is , mig szerző egy terjedelmes munkában véleményét előadand­­ja, olvasót közlött értekezésére a’Budapesti szem­le IId. kötetében, és a’fenebb érdeklett atheneu­­mi czikkelyre utasítja; mellesleg pedig ajánlja: elő­ször régi classicus művek gyűjteményé­nek szerzését, és e’ tekintetből gyűjteményekkel bi­­ró nagy hazánkfiait országosan megkéretni véli, hogy sajátjokat nemzeti múzeumunkban központosítsák; a’ hiá­nyokat egyéb szinte czélszerű utakon javasolja kielégí­teni ; és igy miután oktató gyűjteménnyel bírunk , má­sodszor kapcsoljunk hozzá magyar nemzeti is­kolát mellyben a’ növendékek régi classicus művek­ből tanulják a’ nemzeti életet; az iskola távol legyen minden academiai iránytól, és minden más nemzeti mű­vészek modorjait kizárva, önmagából fejtsen­ ki egy sajátlagos styl­ és nemzeti művészetet. V­égre addig is, mig műgyűjteményünk és nemzeti műiskolánk len­ne, mostani mű­egyesületünk előszitőleg igyekezzék a’ művészetnek jobb irányt adni, főleg az által, hogy magyar nemzeti műegyesület lenni töreked­jék. Ezt eszközölhetné pedig akkép, tűzzön­ ki éven-

Next