Társalkodó, 1841. január-december (10. évfolyam, 1-104. szám)

1841-03-13 / 21. szám

az üdvös sükerben élvezik bensőkép megnyugtató örö­müket , mellyet emberi kebelben embertársainak sor­sán tett enyhítés, ’s a’ jövendő nemzedékre ezerfelé ágazó jótékony hatás ébreszthet. Ugyanezen idozajban (június 20.) alkalmazta­tott képező intézetünk’ növendéke Eisenstock József ur a’ Szombathelyen (Vas megye) alapított kisdedóvó in­tézetben , melly főkép Bezerédy László ur’ lelkes ve­zérlete alatt többnek kitűnő közremunkálásával jőve létre, nyilván kiáltó tanúságául amaz igazságnak, hogy a’legszebb erők isfejtetlen ’s hatástalan lappang­nak , míg egy élemítő villany-szikra fényt nem lobbant a’ hatás’útjára, ’s a’ szilárd akarat a’ fejtő ’s czélra igazító eszközöket férfias kézbe nem veszi , ’s hogy semmi sem verhet a’ haladásra nehezebb bilincseket, mint az eszmében előálló történhető akadályok­ támasz­­totta félelem ’s aggodalom , melly csak központosított terhe miatt látszik előlegesen legyőzhetlennek , ha pe­dig az akarat’s egyesült erő mindenható legyen­­szavát kimondja, — mivel egyenkinti előállásra szagga­tott ellenséggel vajmi könnyű számot vetni, — az egyenkint előálló zárgátok önként alároskadnak , ’s az áldás teljes­­en mint eredményi fénypont feltűnik. A’ nagyszombati kisdedovó intézetnek, melly ho­nunkban egy a’ legrégiebbek közül, számára szinte képező intézetünkből kivántaték kisdedovó , hova is az egyesület központi választmánya innen (júliusban) Rácz Antal urat alkalmazá, ki is hogy ott helyét illően és óhajtott sikerrel tölti be , az illetők’ megelégültsége, ’s az ovott apró sereg’ jeles állapotja tanúsítja. A’kis­­dedevő oktatókat képező intézet magas feladásainak bi­zonyosan egyike, hogy a’ hazában szerte létező ovó­­intézetekben ’s főkép a’ kisdedovó egyesületnek táma­dása (1836) előttiekben , mellyek az eredeti eszmé­től károsan eltértek , bizonyos egyformaságot eleve­nítsen, mellyet magának a’kisdedovás’ eszméjének ere­deti egyszerűsége olly szükségképen feltételez. Ezen egyformaság bizonyára az ügynek szembetűnő nyere­ségével eszközöltetik is , ha lassan kint a’ képező in­tézet’ növendék oktatói származnak el, ’s a’ tisztán felfogott eszmét szabadon , lényeges kényszerítés nél­kül valósítandják, mert híjában ujonan átültetett esz­mét saját valóságában megtartani, olly sokféle befolyás mellett az elfajulástól megótalmazni , ’s létszerű ön­állásában tenyészteni, nem olly kis feladat. A’termé­szetnek legkitűnőbb becse a’ bámulatra ingerlő válto­zatosság és tarkaság lévén ; az életnek legbájlóbb ol­dala a’ nem szüntelen egyformaság a’ nevelésnek leg­fenségesebb feladása,az egyediségeknek sajátszerű va­lóságokban való fejtése és mivelése, nem pedig bizo­nyos hasonnemű rámára való csigázása. De az eszmék’ országában máskép van a’ dolog. Itt egység a’ létszer; egyformaság az éltető erő. Még nálunk honosulni kell azon meggyőződésnek, hogy a’kisdedovó intézet nem iskola, hanem csupán test ’slélek - fejtő ’s előkészítő intézet, mellynek, ha a’ gyermek ollyan volna , mint a’ pénz , hogy erszénybe ’s ládába rejtvén ráüljünk, — vagy mint a’ rókatorkos mente, hogy préme közé dohányt ’s levendulát rakván legfeljebb néha szellőz­tetvén ’s kiporozván, a’ mely ellen megójult, egye­dül nemlegesnek (negativ) kellene lenni. De mivel gyermeket illy pusztán megóni, mint a’ pénzt ’s róka­torkos mentet, annyit tenne, mint testében’s lelkében elnyom­orítani, azért a’ gyermekkel veleszületett, ’s elnyomhatlan , sót élesíteni, táplálni’s czélra­ igazítni kellő cselekvési ingerének táplálékot kell adni; még pedig ollyant, melly egyszersmind kor - ’s állás­sze­rűleg ezen cselekvési ingert irányba igazítsa, melly testet erősítsen, lelket ébreszszen, szívet, szelídítsen, a’ polgári viszonyokhozi szokást gyarapítsa, miilyen p.o. a’ testgyakorlás , közmunkák, számvetés, alak-tudomány, írás,olvasás, föld-és term­észet-leirás,mű- , természet­­’s erkölcs-tudomány ’s a’ t.; végre mellyeknek a’ gyermek idővel bármilly állapotban is hasznát veszi. ’S­ima’ tanszerek’ czélja kisdedóvó intézetben nem ta­nítás, nem gépelyes közlése az ismereteknek, hanem a’ cselekvési inger’ táplálása , czélra-igazítása , test­’s léleknek fejtése, erősítése. Majd mikor e’ meggyő­ződés meghonosult, mikor az eszmével ’s elvvel tisz­tában lesz minden, hite’ köz ügy közvetve vagy köz­vetlen illett, akkor ízleli az édes Hon gyümölcseit ezen üdvös eszme’ fájának , mellyet most a’ kisdedovó intézeteket terjesztő egyesület olly meleg érzettel, olly élénk gonddal ’s aggodalommal ápol. Örömmel lepő megtiszteltetését látá a’ képező in­tézet ns. Székes Fejérmegyének ama’ rendeletében , mellynél fogva egy a’ kisdedovás’ ügyét a’ nemes me­gye’ keblében előmozdító fényes küldöttség első alis­pán ur’ elnöklete alatt jött f. évi septembe­rökén olly czélból Tolnára, hogy itt a’ példány ovó-intézetet, melly a’magokat kisdedovókká képező növendék oktatóknak gyakorló iskolául szolgál, részletesen megvizsgálja , az eszmével megismerkedjék ’s annak idején kimerítő jelentést tegyen, ’s tervet készítsen, melly szerint leg­­czélszerűbben a’ is megye’ keblében egy szinte pél­­dány­ozó intézet alapittathassék.E’fényes küldöttségnek lelkes tagjai egyenkint meleg részvéttel láták ’s ér­zék a’ kisdedovás’eredeti tisztaságában megőrzött esz­méjét, melly talán felületes czifraságokon kapkodónak nem is szembetűnő , de a’ dolog’ lényegébe ható mé­­lyenlátónak meglepő valami. De még nagyobb meg­tiszteltetését látá az intézet abban , hogy e’ nagy te­kintetű küldöttség’ meglepetését ’s felmelegűlt részvé­tét erőteljesen nyilatkoztatta is , ’s alulírott által az említett kimerítő jelentés adataira készített terjedel­­mes­ monographiáját kegyesen fogadta. Részvét min­den jónak legfőbb tápszere, világ’s meleg minden élő’ lény’ eleme. — A’ részvétnek, melly ez intézet­nek a’ jövendőben kecsegtető reményeket tükröz elő, itt körülbelüli hatását részletesen érinteni felesleg , csak érezni boldogító. Elhallgatni mindazáltal nem le­het azon örvendetes körülményen kivül, hogy a’ as megye távolabb eső részeiből is küldik szülők 3—6 éves gyermekeiket Tolnára , hogy a’ példány-óvó­ in­­tézetbe járhassanak, mi nem kis elszántságot kivánván , egyszersmind nem csekély bizodalomnak tanujeléül te­kinthető ; el nem hallgathatni mondom azon messzibb vágó ’s nagyjelentésű ezélzást, melly intézetünk iránt mutatkozott ama’ bizodalomban , mellynélfogva is Pest megyében keblezett Bogyiszló helység’ elöl­járói, főkép buzgó hazafiúi indulatu prédikátoruk n. t. Sarlay Ferencz ur’ tanácsa’ következtében iskolájok’ se­­gédtanitóját,Fülep Péter urat, a’ nyári szünnapok alatt önköltségükön intézetünkbe küldék , hogy mennyit az idő’ rövidsége engedend, az elemi nevelés’ elveiből, ’s módszeréből, főkép pedig a’ kisdedovás’ eszméjének alkalmazási eredvényiböl sajátjává tegyen , ’s tehetsé­ge, köre, módja ’s szükségei szerint otthon gyakor­latilag létesítsen. Ez olly eredvénye a’ tápláló rész­vétnek , melly alkalmazási tekintetben honunkban igen ü­dv­hozó lehetne , hol is csekély költség ’s alkalmat­lansággal át lehetne alakítani a’ falusi iskolák’ legal­sóbb osztályát kisdedóvó-intézetté, mellyet egy pár ember családi formában kedvezőleg és sikerrel láthat­

Next