Társalkodó, 1847. január-október (16. évfolyam, 1-85. szám), Társalkodó, 1848. január-június (17. évfolyam, 1-25. szám)

1848-02-25 / 8. szám

tól Pécsen Szigetváron, Istvándin keresztül a’ fiumei vona­lig mintegy 24 mf. Ezen vonallal az aldunai vidék köttetnék öszsze a’ központtal ’s Filmével, másrészről az aldunai, és altiszai termesztvények erre a’ Ferenczcsatorna által könnyű u­­tat lelnének Fiumébe ; e’ fölött Mohács az égeny tekintetében is fontos pont. 7er Sopronytól Vas, és N.Kanizsa táján a’ fi­umei vaspályavonalig mintegy 21 mf. Ezen vonal a dunai me­gyéket kötné öszsze Bécscsel, ’s egyszersmind Faimével. 8or Czeglédtől Kecskeméten át Szegedig mintegy 15 mf. öszsze­­sen 95 mérföld.— Szárnyvonalakul: 9 er. Aradtól Te­mesvárig­ 9 mf. 10 er Debreczentől N.Váradig 9 mf. 11 er Mis­kolcitól­­Tokajig 8 mf. 12 er Szegedtől Szabadkáig 6 mf. ös­­­szesen 32 m.föld. E’ szerint a’ vaspályavonalak hoszszusága tenne 298 mérföldet; ebből levonva a’ pest-pozsonyi, ’s pest­szolnoki vonalak hoszszát 48 m.földet, marad építendő még 250 mérföld. Ennyire terjeszti szerző gróf a’ vasúti közlekedésre nézve javaslatát most, mert nem felejtheti azon erő csekélységét, melly fölött rendelkezhetünk. Nem hallgathatja el azonban azon figyelemre méltó fontosságot, mellyet ránk nézve különösen nemzetiség tekintetében a’ dunáninneni felső megyék, és azok­ban a’ bányavárosok érdemelnek. Sok panaszt hallunk na­ponta, hogy ama’ vidékek népe nemzetiségünktől idegen, ’s más elem felé gravitál, hogy a’ bányász hazánkban vendég, mint egykor. Ennek irányában nincs hatalmasabb óvószer,mint élénk öszszeköttetés, ’s ez által szakadatlan érintkezés az or­szág központjával, ’s a’ magyarsággal. Hogy ők felénk gra­­vitáljanak, semmi sem eszközli gyorsabban, ’s bizonyosab­­ban mint vaspálya. Ha majd egykor a’ Vág, Garan, Ipoly völ­gyein vaspálya vonuland az éjszaki hegyek lakóihoz — ez le­­end bizonyosan ott nemzetiségünk terjedésének leghatalma­sabb tényezője. A’ csatornákat illetőleg más teendő nem volna, mint a’ létező csatornák rendezése és kiigazítása; különösen pedig az Ő felsége megkérendő lenne a’ Béga ’s Ferencz-csator­­nák tágítása ’s rendezésére, b) Ezen csatornavonalakat az or­szágnak meg kellene szerezni, ’s ezen megváltás iránt al­kuba bocsátkozni, c) Szükség volna a’ Balatont a’ Dunával öszszekötő Sió csatornáját rendezni, és szállításra alkalmassá tenni. — Mi a’ fo­l­y­ó­k­at illeti, a’ vaspályák után legfontosabb köz­lekedési eszközök — kivált a’gőzhajózás keletkezése óta, a’ha­józható folyók; szükség azért, hogy olly folyók rendezése, melly­eken most már hajózás van , ’s melly­eknek szabályzása már megkezdetett, hatállyal folytattassék; a’ többi folyó pe­dig megvizsgáltassék, pontosan fölmérettessék,’s a’ közlekedési rendezés tervezete haladék nélkül az ország erejéhez képest életbe léptessék. Különösen pedig a’ folyórendezés rovatában kellene: i) A’ Duna szabályzását teljes erővel folytatni, kü­lönös figyelmet fordítva a’ főváros biztosítására, ’s a’ mosonyi ág rendbehozására. 2) A’ Tisza folyó rövidítése, ’s medrének sok helyen kitakarittatása, miután e’ folyót a’ tett gőzhajózási kísérletek után Europa egyik hajózásra legalkalmasb folyójá­nak tarthatjuk; különösen pedig figyelmet kellene fordítani a’ felső Tiszára, melly Váritól fölfelé rohanó természete miatt sok ágra oszolva a só- és fa­szállítást igen nehezíti. 3) Hasonló figyelmet, és segélyt érdemlenek a Tiszának hajózható mel­lékfolyója mint a’ Szamos és Mar­os saját vidékeik, ’s Er­délynek tekintetéből, a’ Bodrog és Körös,mellyeken már is élénk tutajozás, sőt hajózás is keletkezik. 4) A’ Drávasza­­bályzás legalább azon ponttól, hol a’ Dunába ömlik, azon pon­tig, hol a’ fiumei vasutat érinti, mi által mind a’ dunai,mind az altiszai hajók a’ tengerparti vasúttal érintkezhetnének. 5) A’ Vág és Garan vizeinek megvizsgálása, tervek megkészité­­se, ’s e’ folyók takarítása. 6) A’ Rába , Lajta, Rápcza, Rép­­cze folyók rendezése, mennyiben hajózási tekintetben haszno­síthatók; végre 7) Minden más hazai apróbb folyók terveit el kellene készíttetni,’s hol a’hajózás elősegéllésére munkákat le­hetne tenni, azokat is végrehajtani. Minden hajózható folyóra pedig feszükség állandó mérnököket fölállitni, kik a’ hajózás akadályára, hajóutakra fölügyeljenek, ’s a’folyó medrét taka­rgassák. Végre szükség hajózási törvényt életbe léptetni, ’s abban a’ hidakról, és szükséges hajóút kisajátításáról gon­doskodni. Kőutakat szerző gróf főleg csak olly vidékeken hoz javaslatba, hol a) A’ kiállítási költségek aránya igen külön­böző, azaz hegyvidékeken, hol t. i. a’ kőut olcsó, a’ vaspá­lya ellenben költséges volna; b) Hová a’ tervezett vaspálya­vonalak nem terjednek, ’s ezért a’ kőutakra nézve joggal fő­tekintetet követelnek; vagy c) Hol azok a’ közelebb pályával öszszeköttetést eszközölnek ; d) Az alföldön csak ott, hol az útépités már mulaszthatlan, ’s a’ kiállítandó vaspályákkali ösz­­szeköttetés okvetlen megkívánja. e) Tekintett szerző gróf a’ közlekedések számára adandó közmunkáknak egyes hatósá­gokban lehető fölhasználására is. — Az országos útvonalak meghatárzásánál pedig három főelvtől vezéreltetett; u. m. 1) Hogy az ország különfaju népei mindinkább egymással, nem külön egymás közt hozassanak kapcsolatba. 2) A’legtöbb út­vonal kiegészítője legyen a’központból kimenő sugárnak, melly minden életet, tevékenységet és ipart feléje vonjon. 3) A’ter­méketlenebb hegyvidék kapcsolatba jőjön a’ termékeny völgy­vidékkel. Ezen főelvekből kiindulólag szerző gróf három rend­beli országos kőutakat javasol; u. m első rendű, vagyis sugár útvonalakat 29et, 526 mf. hoszszuságban; másod­rendű vagyis kereszt-útvonalakat 18at 21272 mf. terjede­lemben ; és harmadrendű vagyis szárny-útvonalokat 84et 57 mf.kiterjedésben, öszszesen 795/4 mérföldnyi kőutat. Ezen javaslott közlekedések egybefüggésének kitüntetésére szerző azok átnézeti térképét a’ munkához csatolja; részletes meg­nevezése pedig a’ körvonalaknak a’ könyv 64 - 69dik lapjain olvasható. E’ kimutatás után szerző gróf irata ötödik fejezetét, a’ja­vaslott közlekedési eszközök hatóságok szerinti számbavételét kezdi meg, ’s kimutatja, mikép a’tervezett vaspálya-hálózat 29 megyét, 3 kerületet, öszszesen 32 hatóságot érint közvet­lenül; e­ fölött Budapest, Debreczen, Pozsony, Szeged, Sza­badka, Kecskemét, Miskolcz, Székes-Fejérvár, Temesvár, Kassa, Arad, Komárom, N.Várad, Szatmár, Soprony, Czeg­­léd, Szolnok, Pécs, Zágráb, Fiume, Vácz,­­ Károly, Mo­hács, N.Szombat, Károlyváros, Tokaj, Szombathely, Érsek­újvár , N.Kanizsa, Buccari, azaz öszszesen 30 várost, ’s fon­­tosb kereskedési helyeket köt öszsze. E’ pont után szerző gróf ahoz fog, mi veleje ’s lényege az egésznek, t. i. a’javaslott közlekedések kiállítására vonatkozó költségvetésre, mellyet osztályonként következőleg tervez: 1) Vaspályák. Hazánk térfekvését, ’s egyéb építési viszonyait a’ külországiakhoz hasonlítva szerző gróf bátran következteti, hogy nálunk a’ rendszeres vasúthálózat sokkal kevesebb ki­állítási tőkét igényel, mint bárhol Európában , sőt tán Ame­rikában is, és pedig a’ következő okokból: 1) Mert hazánk­ban a’ föld, munkabér, és sok anyag sokkal olcsóbbak, mint bárhol; 2) Hazánk nagy kiterjedésű térföldén a’vonal olly ked­vező , hogy a’ talap­j­ához képest, mint más országokban, majd mibe sem kerül; 3) Mert bármi vérmes reményeket táp­láljunk is a’ forgalom élénkségére nézve, legtöbb vaspálya­vonalainkon egy vágás elegendő leend a’ kereskedelmi áruk, és személyszállítás ellátására. 4) Mert az épitvények, mozdo­nyok ’s más szállítási szerek mennyisége nálunk aránylag cse­kély leend, mivel népességünk egyes távoleső tömegekben igen terjedt puszták közepett van föloszolva, mi aránylag kevésb állomásokat, ’s szállítási szereket tesz szükségessé. Ezen okok­ból nem vél hibázni szerző, ha ennyi előny fejében előleges kiszámításban a’ magyar vasutakat a’ németországiakhoz mérve 2000tel olcsóbbra veszi, ’s kerekszámban mérföldenkint 320 ezer ezüst forintra teszi. Némi bizonyításul ezen előszámitás e­­rősitésére fölhozza e’ következő adatokat: a) Wall­au mér­nök a’ vukovár-fiumei vasút költségeit 64­2 mérföldön W/x millióra teszi, ’s ehez 20%tet adva, ’s a’ Luizaut váltságtő­­kéjét beszámítva, öszszesen 15 milliót lesz. Ezen alap szerint egy mérföld vasút hazánk legnehezebb vonalán kerülne Wal-

Next