Társalkodó, 1847. január-október (16. évfolyam, 1-85. szám), Társalkodó, 1848. január-június (17. évfolyam, 1-25. szám)

1848-05-26 / 21. szám

szittetnek ’s a’ beküldő kincstári hivatalok utján az illető tör­vényhatósági küldöttségekhez kézhez szolgáltatás végett el­küldetnek. Ezek végett az illető kincstári hivatalok nyugtatványok­­kal, utalványokkal ’s rovatos jegyzékekkel, valamint szint­úgy utasításokkal is elláttatnak; a’ törvényhatóságokhoz pe­dig a’ rovatos jegyzékek szintúgy számos­ példányban meg­küldetnek. Ha a’ fent kijelölt kincstári hivatalok valamelly vidékre nézve távolságuk miatt alkalmatlanul feküdnének, az átadás bármelly más só­ hivatalnál is megtörténhetik, erről azon­ban a’ pénzügyi ministerium előre hivatalosan értesítendő, valamint szinte az ajánlatgyűjtés sikeréről két hetenként úgy nekem, mint a’ belügyministernek minden küldöttségek ré­széről hivatalos tudósítás teendő. Budapesten a’ kincstár-utalványok kész­pénzzeli meg­vétele egyenesen a’ főpénztárban, az arany és ezüst-átadás pedig a­ pesti arany és ezüst-váltóhivatalban (Fürdő-utcza Tüköri-házban­) is történhetik; mind két helyütt kisebb ösz­­szegeknek ideiglenes nyugtatványok melletti átvétele is esz­közöltetvén. 9) A’ pénzügyi ministeriumnál ezen ajánlatok számára külön országos hitel-könyv nyittatik, mellybe a’ hitelezések maradandó emlékül, valamint annak bizonyítványául is,hogy a’ status ezen hazafiui kölcsönöket a’ kötelezett időben mi­ként fizette ki, név és nevezet szerint bejegyeztetnek, ’s az egész munkálat folyama ezen hitelkönyvből időnként a’ kö­zönség köztudomására hozatik. A’ törvényhatóságok ezen rendelet buzgó teljesítésére uta­­sittatnak, a’ haza minden egyes polgára pedig segédkéznyuj­­tásra fölhivatik. Kelt Budán, május 24én 848. pénzügyi minister K­o­ssuth L­aj­os. s. k. A’ pártok és az ellenzék. *) Itt az írás olvassátok: Mi van benne, meglátjátok. Valamint a’ magányélet emberei között szükséges a’ be­csületes hűség és kitartás véleményeik meggyőződéseik m­e­­lett, úgy a’ közéletben is szükséges ez — mind itt, mind a­­mott azért, hogy a’ közbizodalom, az erkölcsi hitel fentar­­tassék. A’ közélet embereinek nyilványos elveik mellett ép olly szükségesképen meg kell maradniok , miként a’ magány­életben adott szónak szentnek kell lenni — ha mind itt, mind amott bizodalmat hitelt akarunk nyerni jellemünknek, cselek­vőségünknek. A’ pártok létezése, ’s különösen a’ pártok melletti hű kitartás, mindenekfölött azt bizonyítják , hogy a’ köz­nyil­ván­os életben szintolly szükségképen kell uralkodni vé­leményszilárdságnak , elvhűségnek, mint a’ magányélet­ben. ’S nem lehet ma ide, holnap oda szítnunk, ha be­csültetni, és cselekvőségünk czélját el akarjuk érni. Az, ki mindenkor tiszta meggyőződésből szokott cselekedni, a’ leg­nehezebb ’s zavarosb körülmények közt is hű marad alapné­zeteihez, tehát a’ párthoz is, mellyhez eredetileg szegő­dött , annak épen nem lesz terhére ezen hűség, sőt legfőbb dicsőségét egyedül ebben találandja. De a’ ki rendszerint ér­dekből szokott cselekedni, az mindig ingadozni fog, 's leg­­terhesb föladat lesz rá nézve, bár a’ legmindennapiabb kö­rülmények közt is, véleményét őszintén nyilványitani. Ez ok­ból többnyire középutakat keresend, ’s nyilványos élet­ben a’ centrum embere lesz, hívén, hogy a’ világ még nem tudja, mi az a’ centrum — politikában. ÍV Ez értekezés ugyan még tavaly íratott, azonban új átalakulá­sunk sem fosztotta meg azt valódi becse ’s érdekétől. Eddig nem történt közöltetésének okát, kiki elgondolhatja. Szerk. Ha pártok nem volnának egy alkotmányos országban, minden gondolkozó azt tarthatná joggal, hogy ott nincsenek is határozott szilárd-elvű ’s önmagukkal tisztában levő embe­rek, hanem csak élnek be a’ világbaj, minden szellemi, er­kölcsi végezél kitűzése nélkül. De a’ pártok léte már maga mindig bizonyos köznyilványos morál megalapultát bizonyítja és föltételezi. Szabadság és miveltség létezvén egy országban, lehe­tetlen, hogy ne legyenek pártok is. Ezek a’szabadság és értelmi fejlettség mellett egészen természetesek. Míg nincse­nek egy országban pártok , legbizonyosb jele ez annak, hogy ott még sem szab­ad­s­ág, sem nyilván­os morál,sem közértelmiség, sem anyagi jóllét nem léteznek. Kü­lönösen ezen utolsónak mindig természetes jele a’ pártok lé­tezése. Mert valamint a’ magányéletben az ellenkező érdekek azonnal jelentkeznek, mihelyt az ipar felledezik, — szintúgy a’ közéletben is láthatókká lesznek a’ pártok (az ellenkező ér­dekek ezen collectiv képviselőji), mihelyt az öszszes ipar több­­nemű érintkezéseket szül az ország keblében és azon kívül. Legnehezebb állása a­ pártoknak a’ kenyértörés pillana­tában van, akkor, midőn a’ törvényhozásban,a’megyék keb­lében , vagy az egyesületi téren egyes kérdések általok el­döntést várnak. Ekkor tűnik ki leginkább és szembeszökőleg, a’ mit feljebb állitánk, hogy­ a’ pártok és köznyilványos mo­rál kölcsönös szoros viszonyban állanak. Itt ösmerszik meg a’ tiszta meggyőződés ’s az érdekek embere, szintúgy, mint az úgynevezett juste milieu-barát. Ezen utólsó fölötte ritkán sza­vaz a’ két elsőbbel, hanem rendszerint egy harmadik né­zetet vet oda voks gyanánt. Pedig tudnia kellene, hogy mi­dőn valamelly kérdés szavazás alá kerül, igen oktalan dolog harmadik véleménnyel lépni elő, azaz egy harmadik vé­leményhez ragaszkodni. Ennek addig van egyedül észszerűen helye, míg a’ kérdés fölötti vita tart, nem pedig akkor,mi­dőn szavazni kell. Ekkor ugyanis nem három, de csak két kérdés-ág döntendő el. Aut.........aut: a’szavazás logikája. A’ ki a’ tanácskozás ezen végstadiumaiban is középúton ma­rad , az megbélyegzi önmagát, mint ki a’ tanácskozás alatti ügynek ártani akarván, ebbeli bátortalanságát az e­s­z­é­l­y pa­lástjával takargatja. — Mi a’ centrum embereiről azt tart­juk , hogy speculán­soknak valók. De tán ebben is csa­latkozunk. Ti azonban, pártgyűlölők, kik azt akarnátok, hogy az a’ jámbor egyrét, azaz csak egy vélemény uralkodjék országtokban, ugyan mondjátok meg nekem: honnan vették létöket a’ nagy és kicsiny, — jó és rósz, — szép és rút fogalmai? — Avagy nem annak bizonyságául léteznek­­ ezen ellenkező fogalmak, hogy a’ világon minden dolog relativ? Ha minden csak kicsiny lenne, akkor a’nagyság­ról csak képzeletünk sem volna; ’s ha csak szépség tűnnék mindenütt szemünkbe, akkor rút dolgot gondolni sem tudnánk. Egy dolog csak azért jó , mert van nála roszabb; vagy az­ért fekete, mert van fehér is. Így a’ pártok is. Azért létez­nek ezek, hogy az erkölcsi világ egy nagy szükségét, a’ r­e­­lativitást fejezzék ki. A’ relativitás pedig azért nagy szükség, mert ebből veszi az ember úgy anyagi mint az er­kölcsi világban — mértékeit. Képzeljük csak magunknak: h­a egy párt sem léteznék, mi lenne a’mérték? kiket tar­tanánk a’ hon ellenségeinek, kiket barátinak, kiket közö­nyösöknek ? Vagy mind illyennek, vagy mind amollyannak tar­tanák az egész nemzetet. ’S igy a’ politikai számtan lehetetlen volna. Sőt ekkor politika sem léteznék ; mert a’po­litika épen az illy különböző tényezőkkeli számítás és hatás tudománya. Pártok: az igazi politikának alapkövei. ’S mi­nél fejlettebb pártokat látunk valahol, annál élénkebb, cse­­lekvőbb, szabadabb politikai életet találunk ott, ’s viszont­ így nézzük Amerikát, Angol’s Francziaországokat. És nézzük Tö­rökhont , Chinát ab opposite. Azonban mi mindig csak nyilván­os pártokat értünk. Mert ne gondolja senki, hogy a­ mennyei birodalomban épen sem-

Next