Piarista gimnázium, Tata, 1875

A tatai gymnasium tanárai s a convictus — Befejezésül a tavalyi programmh­oz. —­ ­. A közelebb lefolyt tanév értesitvényében jobbadán a tatai kegyesrendi ház alapittatása s föl­építésének történetére szorítkozván, tanintézetünk múltjának csak vajmi vázlatos ismertetését adhattam, szíves kötelességemnek ismerem tehát a betöltetlenül hagyott helyek bővebb kiegészítése végett az ada­tokat, a­mennyiben a gymnasiumi levéltárban tett kutatásaim engedik, tovább fűzni. — Saronnal kell azonban kijelentenem, hogy azon ígéretemnek, miszerint az itt működött tanárok irodalmi tevékenységét, a helyben tanult s később az egyház vagy közügyek terén szerepelt vagy jelenleg is szereplő nevezete­sebb férfiakat kevéssé méltatom, tér szűke miatt eleget nem tehetek. Az alapítványi oklevélben foglalt tantervet, mely szerint kezdetben az ifjúság nevelés-oktatá­sát vezették, már tavaly közöltem. Az évlapok szerint négy tanár bízatott meg az első években a tudo­mányok előadásával. Ezek közöl az egyik tárgyaló a philosophiát, u. m. logikát, metaph­ysikát, ethikát, mathesist és physikát; a másik az úgynevezett humaniorákat, vagyis költészet- és szónoklattant; a har­madik a grammatikaliákat, u. m. syntaxist és grammatikát; végre a negyedik tanitá a principistákat, kik fel valának osztva nagyobb és kisebb parvistákra, conjugatisták- s comparatistákra, declinisták- s mini­­mistákra. Ezen említett tárgyakon kívül még tanfolyamot nyitottak a praktikai geometria és építészet tárgyalására is, de úgy látszik, csak magán vállalkozók számára. E rendkívüli tanárok közé sorozhatok: Valero Jakab, ki a geometriát és architecturát 1766 — 72-ig adá elő; Schindler József, ki két ízben, u. m. 1771 — 73. és 80—82-ig tanítá az architecturát, végre Latzkó Ambrus 1776—80. Az igazgató, kivéve Valero Jakabot, a szakrendszer behozataláig tanítással nem foglalkozott. A tanulmányok ezen felosztása 1777-ig tartott, midőn Mária Terézia királynőnek „Ratio, educationis“ cita alatt kiadott új tanterve a tanárok létszámán tetemes változást idézett elő; ennek értel­mében ugyanis a humaniórák kezelésével ketten, a grammatikáliákkal hárman bízattak meg; ugyanakkor fölállíttatott a szükséges előismeretek alaposabb megszerzése végett egy elemi osztály, de a bölcsészetiek az előbbi felosztás szerint maradának. Alig lépett azonban a népét minden áron boldogítani akaró s újítási vágytól elragadott II. József a trónra, tömegesen érkeztek az igazgatósághoz a tanügy előmozdítását célzó rendeletei, melyek egyike a bölcsészeti tanfolyamot már 1780-ban mindenkorra megszüntette, helyébe pedig behozatott 1783-ban — a humaniórák és grammatikáliák tanárainak létszámán mit sem változtatván — három nemzeti vagyis elemi osztály, mindegyikre külön tanár rendeltetvén; de melyekben a kör­ü­lményekhez képest majd hárman, majd csak ketten tanítottak. Az elemi igazgatóság 1795-ig szintén elkülöníttetett a gym­­nasiumitól; ezen idő alatt Hoffmann Sebestyén volt igazgató, ki egyszersmind az elemi osztályokban ta­nított is; ezután pedig a célszerűség elvét szem előtt tartván, a gymnasiumiba olvadt. I. Ferenc király alatt 1806-ban „Ratio educationis“ cím alatt kiadott tanterv szerint a gram­matikáliákkal négyen bízattak meg, a humaniórák két tanárának meghagyása mellett; de a három nem­zeti osztály egyre reducáltatott, melyben azonban a növendékek két csoportra valának felosztva. Ezen beosztás uralgott intézetünkben 1850-ig, midőn az addig dívott osztály tanítást a célirányosabb szakrend.

Next