Taxisok világa, 1991. (1. évfolyam, 1-12. szám)
1991-01-01 / 1. szám
4 BEMUTATJUK A TAXISOK BUDAPESTI KAMARÁJÁT 1990. október 18-án megalakult a Taxisok Budapesti Kamarája, (a továbbiakban TBK) ami a budapesti szervezett taxisokat tömöríti magába. Tagszervezetei: Főtaxi, Főtaxi Szakszervezet, Volán Turist, Volán-com KFT, a Buda-, City-, Rádió-, és Gábriel taxi, a Budapesti Taxisok Ipartestülete és a 65. sz. Jogtanácsosi Munkaközösség. A szervezet elnöke: a 36 éves Eszli László. A beszélgetést vele folytattuk az új szakmai-érdekképviseleti szervről. - Megalakulásunk után a tisztségviselők megválasztását október 26-ra terveztük, ami az ismert események (blokád) miatt elmaradt. A blokád ideje alatt nem hivatalosan már a Kamara képviseletében is jelen voltunk. Azért így, mert amíg a tisztségviselőket nem választottuk meg, nem léphettünk föl hivatalosan. Ez csak a november 2-i szavazás után volt lehetséges. - Miért volt szükség egy újabb érdekvédelmi szervezetre, amikor köztudott, hogy ilyenek a fővárosban és országosan is működnek, tevékenységük között pedig átfedés van? Miből gondolják, hogy jobban fogják képviselni a szakmát mint a már meglévő szervezetek? Céljaink eleve mások. Az eddig megismert érdekképviseleti szervek (pl.: a múltbéli KIOSZ és annak mintájára létrejövő „új” szervezetek) tulajdonképpen egyéni érdekképviseletet látnak el. A TEK elsődleges célja viszont, hogy szakmai érdekképviseletté váljon és szakmai érdekképviseletet lásson el. Azért budapesti, mert Budapest szakmai problémáit kívánjuk megoldani. Célunk, hogy az új engedélyek kiadásánál olyan szakmai feltételeket, követelményeket állítsunk, ami az európai szintnek felel meg. Azt szeretnénk ha a TEK döntene arról ki alkalmas taxizásra és ki nem. Tehát ne az önkormányzat, ne az ilyen-olyan minisztérium, hanem mi! Komoly tanfolyamot tervezünk az új kollégáknak és nagyon szigorú vizsgát. Szeretnénk egy ellenőrizhető, megbízható taxiszolgáltatást elérni amely méltó egy európai fővároshoz. - Vannak-e konkrét és elérhető céljai a TEK-nak, vagy csak általánosságokban gondolkodik? Sajnos az elmúlt években ehhez szoktunk hozzá. - Legsürgősebb és legfontosabb, hogy Budapesten a létszámot limitálni kell! Természetesen végleges számot csak a budapesti önkormányzattal történt egyeztetés után tudunk mondani, de a mi tervünkben Budapesten nem lesz még tízezer taxi sem. Készül az új Közlekedési Törvény. Tervezetének elkészítésében mi is részt vettünk. A taxizásra vonatkozó rész szövege egyelőre a következő: „A helyi önkormányzat a közforgalmú személyszállítást végzők számát rendeletben korlátozhatja, az engedélyek kiadására - az illetékes érdekképviselet egyetértésével - az e rendeletben foglaltak mellett további feltételeket állapíthat meg.” Sajnos ahhoz, hogy a létszámot csökkenteni tudjuk a fenti törvényt el kell fogadni, és ez nem rajtunk múlik! Szeretnénk megkülönböztető hatósági jelzéseket. Itt csak az átlagtól eltérő rendszám jöhetett szóba, hiszen ez nem hamisítható. Tárgyaltunk a BM illetékeseivel, akikkel szóbeli megállapodás jött létre. Megegyezésünk szerint az új koncessziós törvénynyel együtt vezetik majd be. Valószínűleg két betűből áll majd. Az első tag „T”, a második változik majd. A betűk színe zöld lesz. Rendeznünk kell a taxiállomások kérdését is. Jelenleg a drosztok az önkormányzatok kezelésében vannak. A Főtaxi a kialakult áldatlan helyzet miatt kezelői jogáról lemondott. Miután a Kamarának a Főtaxi is tagja, azt akarjuk elérni, hogy a kezelési, karbantartási, helyfoglalási pénzt ezentúl együtt fizes-