Taxisok világa, 1991. (1. évfolyam, 1-12. szám)
1991-02-01 / 2. szám
BEMUTATKOZIK A FODESZ Az októberi „sajnálatos események” után rögtön látszott az, hogy sürgősen létre kell hozni egy olyan érdekképviseleti szervet, amely országos hatáskörű és a klasszikus szakszervezeti alapokra épül. Ez a szervezet az összes magán személyszállító és árufuvarozó érdekeit képviselje, ez volt a cél a FODESZ megalakításánál. A gyors szervezőmunka és a hathatós külső segítség révén a szervezet gyorsan realizálódott. 1990. november 23-án az ország különböző pontjairól érkező megbízottak az alapszabály ismertetése és elfogadása után megalakították a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségét. Megválasztották a tisztségviselőket és a szervezet felépítése a következő: Országos elnök: Horváth Pál kelet-magyarországi alelnök (Debrecen): Vincze Károly nyugat-magyarországi alelnök (Szekszárd): Weiner Jenő. A szervezés folyamán a kialakított álláspont szerint minden megyében megyei referensek működnek, akik elsősorban a területükön lévőkkel tartják a kapcsolatot és a területileg illetékes alelnök felé továbbítják észrevételeiket és javaslataikat. Az elnökség havonta rendszeres személyes kapcsolatot tart fenn. A tagok szervezése során rövid idő alatt sikerült elérni azt, hogy januárra 6000 taggal rendelkezzen a FODESZ. A FODESZ érdekei és munkája szorosan kapcsolódik a Taxisok Budapesti Kamarájához, amellyel a kezdeti nézeteltérések tisztázása után jó kapcsolatot épített ki a szervezet. Végül is körvonalazódik a FIDESZ célkitűzése, a szakmai érdekképviselettel párhuzamosan tevékenyen kívánja kivenni részét a szakmát érintő összes döntés előkészítésében. Az a cél, hogy minél hamarabb létre lehessen hozni egy kizárólag a közlekedési ágazattal foglalkozó érdekegyeztető tanácsot, melynek döntéseit és céljait minden fórumon végig tudjuk vinni. Közös érdekünk a személyszállításban a minél előbbi létszámkorlátozás, a magánfuvarozók egységes ellenőrzése, a magánfuvarozók részére a megkülönböztetett rendszámtáblák kiadása és a szakmai színvonal erőteljes javítása. A szervezet várja azokat a személyszállítókat és árufuvarozókat, akik ezen céljainkat támogatva tagságukkal erősítik a szervezetet. Ellenérdekeltség Az egyre növekvő munkanélküliség és a taxizás között sajnos szoros összefüggés van. A munkaközvetítőkben a jogosítvánnyal és autóval rendelkező munkanélkülieknek rögtön a személyszállítást ajánlják, így jóval kevesebb a statisztikákban kimutatható állástalan. Kényelmes struccpolitika ez, hiszen akinek van foglalkozása, a kimutatásoktól nyugodtan éhen is halhat... Budapesten a taxisok száma a 20000-et közelíti. Nagy részük saját - hosszú éveken át felhalmozott - tartalékát éli föl. Új autót már nem tud venni, és az áhított jóléttől is egyre messzebbre kerül. A taxiállomásokon végeláthatatlan sorokban állnak az autók, és utas csak ritkán jön. Erről nem a taxis tehet - hiába az európaihoz viszonyított rendkívül olcsó ár - hiszen az egykori utasnak már lakbérre, tejre, óvodára sem futja. Ha legalább a létszámot úgy korlátoznák, hogy nem adnának ki új engedélyeket... Sajnos ez is csak úgy lehetséges, ha a liberális önkormányzati képviselőket meg lehet győzni arról, hogy a piacgazdaság szakmánkban fejti ki a legkevésbé áldásosnak mondott tevékenységét. Azonban mindaddig amíg a munkanélküliség csökkenthető látszatmegoldásokkal, nehezen várható segítség hivatalos helyről... -berke r Általános információk A szövetség székhelye: 1191 Budapest Rákóczi u. 25. telefon: 177-6958, 177-66-77 telefax: 127-1271 Tagdíj összege: 100,-Ft/hó/fő Belépés ideje: hétfő, szerda: 8-12 csütörtök: 14-19, illetve a megyei referenseknél ________________________ 5 tarviga