Taxisok világa, 1993. (3. évfolyam, 1-12. szám)
1993-12-01 / 12. szám
A Chrysler Saturn már az újhullám terméke ezer kocsit adott el, 406 ezerrel kevesebbet, mint 1992-ben. Visszaesés történt a General Motorsnál, a Peugeot Citroënnél, a Fordnál, a Renaultnál, a Fiatnál, a Nissannál, a BMW-nél, a Mercedes-Benznél, a Toyotánál, a Mazdánál, a Volvónál, a Hondánál, a Mitsubishinél, a Suzukinél, a Ladánál, a Subamnál, a Saab-nál, a Daihatsunál, hogy csak az ismertebbeket említsük. A tavalyinál többet adott el a Rover, a Chrysler és a Skoda. Október végére drasztikusan tovább esett az új kocsik eladása, például Írországban 90 százalékkal vagy Görögországban 27 százalékkal. A gyárak számos intézkedést tettek és tesznek, hogy talpon maradjanak. Intenzíven csökkentik a gyártási költségeket, bevezették az egyműszakot, nagy számban küldik el a munkásokat, faragják le a napi, heti munkaidőket, eladják a ráfizetéses gyáraikat, és különböző technikai, gazdasági módszerekkel építik le az egy-egy típusra fordított munkaidőt. Ennek tipikus példája az, ami a VW új típusával Chico-val történik. A technikai színvonal emelésével a jelenlegi egy kocsira fordított 19 órát 6-7 órára kívánják csökkenteni. Ezzel még a japánokat is túlszárnyalják, ahol egy-egy kocsi még mindig 12- 13 órát igényel. Azonkívül mind több szerkezeti egységet külső cégekre bíznak, és így tehermentesítik a saját alkatrészgyártásukat. Bizonyos egyesülési folymatoknak is szemtanúi lehetünk, lásd a Renault és a Volvo összevonását. Egyre több gyár közösen készíti kisebb mennyiségben, egy-egy eladható típusát. Például a Nissan és a Mazda 1994-től kisegítik egymást különböző típusokkal. A Mazda havonta 2600 Bongo kisteherautót ad át a Nissannak, a Nissan pedig 1500 db AD-Vans és AD-Wagons típust gyárt a Mazdának. A Nissan azonkívül havonta 200 db AD-Vans kisteherautót ad át a Subamnak is. A gyárak általában leálltak a nagyobb beruházásokkal, vagy lassították az ütemüket, és a meglévő kapacitást kívánják ésszerűen felhasználni. Ugyanakkor a japánok tovább terjeszkednek Európában. A Toyota Lexus LS 400-as új típusváltozata az Egyesült Államokban és a Távol-Keleten. Nemzeti autógyárrá akarnak válni, mint a Nissan Nagy- Britanniában, Spanyolországban, vagy a Suzuki Magyarországon, hogy így kivonják magukat a japán típusok diszkriminációja alól, így 18,5 százalékkal csökkentették 1993-ban az EK országokban az exportot és az európai gyárakban akár évi 500 ezer darabra tudják emelni a termelést, ha éledni kezd a piac. Ennek tipikus példája, hogy az angliai Nissan gyárban készülő Micra Európán kívül az Egyesült Államokban is forgalomba kerül. Miközben a gyárak gazdasági vezetői ügyesen manővereznek, a műszaki szakemberek új technikai megoldásokon munkálkodnak. Új típusok tervein dolgoznak, sőt prototípusokat vizsgálnak, akadnak közöttük városi kiskocsik, meg több száz lóerős luxusautók. A gyárak vezetői nem tudják eldönteni, hogy a fellendülés szakaszában a kis, vagy a nagy kategóriák kerülnek az előtérbe. Ezért általában két vasat tartanak a tűzben. Az erőfonásoknál változatlanul a benzin maradt az előtérben, az ismert okok miatt szinte világszerte csökkent az érdeklődés a dízelek iránt. A kilincs nélküli Isusu XO-1-es A Chrysler Cirrus 3 literes kétütemű motorja 400 LE-t teljesít