Taxisok világa, 2003. (13. évfolyam, 1-12. szám)
2003-03-01 / 3. szám
_______________laasakvara 15 INGYEN VÁROSNÉZÉS TAXIVAL „Február 11-én este tíz órakor a kecskeméti vasútállomásról taxival szerettem volna hazamenni. Egy taxi volt csak az állomásnál. Beültem és mondtam a lakcímemet. A taxis elhozott a megadott címre, de akkor láttam, hogy az órát el sem indította, amikor fizettem volna, és ő irreális árat kért. Mivel máskor is utaztam taxival haza, tudom, hogy a taxis be akart csapni. Kátom, mivel az órát nem indította el, egyezzünk meg, mire ő nem engedett kiszállni, hanem a nagy éjszakában visszavitt a pályaudvarra és ott kitett. Nagyon szelmesnek tartom ezt a viselkedést, bár később két derültem rajta, hogy ingyen városnézésen is részt vettem, de akkor ez elég kellemetlen volt. Jó lenne, ha nem volnának ilyen embertelen emberek, akik visszaélnek a helyzetükkel! A taxis rendszámát felírtam. Megtudtam, hogy maszek taxis. Ezt azért írom le, hogy a többi, becsületes taxist ne érje szelem. Egyúttal szeretném felhívni a többi utas figyelmét, hogy indulás előtt rögtön ellenőrizzék, elindította-e az órát a taxisofőr!“ Megjelent a Petőfi Népe 2005. február 21-i számában •kk -k Vidéken is vannak hiénák Avagy a munka hiánya nagy úr! Ez az ember (és szándékosan nem kollégát írok) már sajnos sokadszorra eljátszotta a szakma és az utasok bizalmát. Az az utas, aki már egyszer is találkozott vele ismeri és tudja hogy milyen, többé vele nem utazik, inkább hív egy céges kocsit és vár 3-5 percet. Bár lehet ő 22 éve taxis, még mindig nem tanulta meg, hogy mi vagyunk az utasért és nem fordítva. Más munkahelyeken is tisztán, ápoltan és rendben tartott munkaeszközzel lehet és kell elvégezni a munkát színvonalasan. Az illető régi taxis, de valószínű, hogy az előbbi okok miatt már 17 éve nem veszik be még fizetőnek sem. Talán épp ezért a napi 2-3 fuvarból, ami „beszállóból" a vasútról jut neki a 12-14 óra alatt, abból akar annyit keresni, hogy legalább az alapszintet biztosítani tudja magának. (Bár ez a szint elég alacsony.) A rendszer rossz úgy ahogy van, mármint az ellenőrzési rendszer. Mert papíron sokat követelhetnek, ha a színvonaltalan, etikátlan és a szakmát sértő munkavégző ellen nem tudnak semmit tenni. És sajnos mivel a munka ritkul, úgy lehet, hogy mások is hasonló hasraütéses tarifát fognak alkalmazni. Azt csak remélni tudjuk, hogy előbb vagy utóbb belátják maguk, vagy beláttatják velük, hogy nincs helyük a taxis munkát szakmának tekintők között. Én megkeverem azokat a tisztességes mezítlábasokat, akik eme műfajt magas szinten művelik. Mert ilyen is van. Losso Géza Híres Taxi 12. Kecskemét Közös fejlesztésű dízelmotor A PSA Peugeot Citroen és a Ford Motor Company bemutatta a közös fejlesztésű, 1.6 és 2.0 literes új, közös nyomócsöves (Common Rail), közvetlen befecskendezésű motort, amely a két gyártó együttműködésének második szakaszában készült el. Az új fejlesztésű motorok, amelyek 2003 második felétől fokozatosan kerülnek be a két csoport kínálatába, újabb előrelépést jelentenek a legfontosabb ügyfélelvárások, azaz a takarékosság, a tiszta és csendes működés, valamint a jó teljesítmény tekintetében. A fejlesztés közel egymilliárd euró öszszegű beruházást igényelt. A tervek szerint idővel évente több mint 1.600.000 darab készül majd az új erőforrásokból, így a két csoport választékának gerincét alkotó járművek jelentős részét ezekkel a dízelmotorokkal szerelik fel. Az 1.6 literes motor : A PSA Peugeot Citroennél HDi 1.61, a Ford Motor Companynál Duratorq TDCi 1.61 elnevezésű motor 110 lóerős (80 kW) és 90 lóerős (66 kw) változatban készül. A két csoport járművei közül több, mint 37 változatot szerelnek majd a kétféle teljesítménnyel kapható motorral. Az 1.6 literes HDi / TDCi motor teljes egészében alumíniumból készül. Ezzel a választással a motor súlya mindössze 120 kg, ami megkönnyíti elhelyezését a kisautókban. A HDi/TDCi 1.61 motor égésrendszere a legfrissebb műszaki megoldásokat, technikákat alkalmazza. A rendszer lelke a Bosch legújabb fejlesztésű, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezése, amelynek nyomása eléri az 1600 bárt A hengerenkénti befecskendezés munkaütemenként akár hat befecskendezést is lehetővé tesz. A közös nyomócsöves technika újításai kisebb fogyasztást, jobb vezetési és akusztikai komfortot, csökkent motorzajt, valamint mérsékeltebb károsanyag-kibocsátást eredményeznek. Az új motor egyes változatai, részecskeszűrő berendezéssel kiegészítve, rendkívül alacsony emissziós szintjüknek köszönhetően, már 2004 elejétől teljesítik az Euro IV. (ennek bevezetését 2005 januárjától tervezik) követelményeit. 2001 és 2003 között összesen több mint 800 millió eurót fordítanak az 1.6 és az 1.4 literes, 16 szelepes motorok gyártására. A második generációs 2.0 literes motor. A PSA Peugeot Citroen és a Ford Motor Company kifejlesztette a második generációs, 2.0 literes motort is, amelyet a HDi 21/ Duratory TDCi 2.01 névre kereszteltek. Ezt a motort az 1998-ban bevezetett, 2.0 literes HDi motorcsalád alapján fejlesztették ki, amely azóta is szerepel a PSA Peugeot Citroen közép- és felsőkategóriás járműveinek kínálatában. Az új motor felhasználta a több mint hárommillió Peugeot és Citroen járműbe beépített, rendkívül népszerű motorcsalád tapasztalatait. A tervezők olyan motort kívántak létrehozni, amely még a korábbi, referenciaként számon tartott motorcsaládhoz képest is lényeges minőségi ugrást jelent a vezetési komfort tekintetében. Mindezt változatlanul kicsi fogyasztási adatok mellett sikerült elérni. Az új motor teljesen környezetbarát, már a bevezetésekor szerepel a kínálatban a részecskeszűrővel ellátott Euro IV. változat Az új generációs, közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű technikát a Siemens szállítja. A rendszer munkaütemenként akár hat különböző befecskendezést is lehetővé tesz, a nyomás maximális értéke eléri az 1600 bárt. Az új kétliteres, HDi / Duratorq TDCi motor kimagasló vezetési komfortot nyújt a felhasználónak, és ezzel elődjéhez hasonlóan referenciát teremt a piacon. Teljesítményét 25 százalékkal, 136 lóerőre növelték (100 kW), ugyanakkor fogyasztása változatlanul alacsony. A tervezőmérnökök még a teljesítménynél is nagyobb hangsúlyt helyeztek a forgatónyomatékra, amely 36 százalékkal nőtt a korábbi változatéhoz képest. Ez a javulás nagyobb rugalmasságot eredményez, és jóval kényelmesebb vezetést tesz lehetővé. Az új motorokat a PSA Peugeot Citroen Trémeryben (Lotaringia) található gyártóüzemében gyártják. A jelenlegi gyártósor átállítására és a munkaállomások ergonómiájának javítására 159 millió eurót fordítottak. Felhívás! Keressük azokat a kollégákat, akik lakóhelyükön a fizetőparkolókra azért nem kaptak ingyenes lakossági engedélyt, mert rendszámukból kiderült, hogy a gépkocsi taxi. Ilyen esetek elsősorban a II. kerületben fordultak elő. A jelentkezéseket a BTI-ben adjátok le névvel, címmel, telefonszámmal. Igyekszünk az eseteket összegyűjtve közösen fellépni e súlyos diszkrimináció ellen.