Taxisok világa, 2004. (14. évfolyam, 1-12. szám)
2004-03-01 / 3. szám
32 jröflf J\Z UNIÓ! Az egész ország - így a taxisok is - izgatottan várják a májust, az Unióhoz csatlakozást. Mi várható? Mi lesz kötelező? Mi nem változik? Válasszuk a legegyszerűbb megoldást, forduljunk az illetékes közlekedési szakemberhez. Tisztelt Székely András úr! Nemsokára csatlakozunk az Unióhoz. Úgy tudjuk, a szakemberek már készítik a különböző, szakterületeket érint anyagok fordítását. Szeretnénk szakmai lapunkban, a Taxisok Világában ismertetést adni a taxisoknak, a kollégáknak az őket érintő kérdésekről. Mi változik és mi nem? Mire számíthatunk? Csak néhány a levegőben keringő hírekből, rémhírekből. Maximum hétéves autókkal lehet taxizni az Unióban. Kötelező az egységes szín. Csak társaságokban lehet űzni az ipart, megszűnik az egyéni, „mezítlábas” taxizás. Kötelező a „műholdas”, kártyaleolvasás taxaméter. Van még jó néhány információ a változásokról. Reméljük, a legtöbb „hírlapi kacsa". De mi szeretnénk pontos képet kapni. Példáid van, aki most tervez kocsicserét, ő mire készüljön. Tisztelettel várva válaszát a taxiskollégák nevében: Juhász Péter Tisztelt Juhász úri Hazánk európai uniós csatlakozásával egyes taxis szakmai kérdésekkel kapcsolatos érdeklődését köszönettel vettem. Kérdéseire a következő tájékoztatást adom. A közúti személyszállítás taxi üzemmódban vagy személygépkocsis szolgáltatásként végzett formáit az ELI külön nem szabályozza, e tevékenységre nem terjed ki. Ebből eredően a taxiszolgáltatókkal kapcsolatos piacra lépési szabályok, a tevékenység végzéséhez előírt személyi, szakmai, pénzügyi, továbbá tárgyi feltételek az uniós csatlakozással nem változnak. A megkeresésben foglalt és a taxisok körében felmerült kérdések, mint Ön is sejtette, rémhíreken alapulnak. Továbbra is érvényes a személytaxi szolgáltatás végzésének egyes feltételeiről szóló 21/1992. (X.27.) KHVM rendelet. Célszerűnek látszana - hiszen a jelenlegihez mérten egységesebb áradatát adná a taxizásnak - ha a taxi gépkocsik egy-egy településen, így elsősorban a fővárosban egységes színűek lennének, vagy az ún. „mezítlábasok" is szervezettebb formában működnének, de erre vonatkozóan kötelező előírást nem tervezünk. Megjegyzem, hogy az alkalmazott taxigépkocsik egységes színére vonatkozó meghatározás nem is tartozik minisztériumunk hatáskörébe. A taxi gépkocsikban kötelezően előírt taxaméter gyártmánytípusának és technikai tudásának meghatározása a Pénzügyminisztérium és az APEH feladata. A rövid úton bekért információk alapján tájékoztathatom, hogy az ún. „műholdas" kártyaleolvasás taxaméterek használatának kötelezővé tétele nevezett hatóságok részéről nincs napirenden. Természetes azonban, hogy az érvényes jogszabály alapján jóváhagyott típusú műholdas kártyaleolvasás taxaméter használható. Engedje meg, hogy válaszommal egyidejűleg a taxi-szolgáltatóknak jó munkát, belső békét, nyugalmat kívánjak. Tisztelettel: Székely András, főosztályvezető Magyar Köztársaság Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közúti Közlekedési Főosztály Tehát semmi pánik! Nem lesz változás a taxizásban az Unióhoz csatlakozás után! A rémhíreket pedig felejtsük el! Juhász Péter Új helyen a 6x6 Taxi Arról már tavaly hallottunk, hogy a 6x6 Taxi 2004-ben új helyre költözik. Az Orczy úton lévő nagy és szép épület ugyanis nem volt ideális hely egy taxicég számára. Az autók parkolása a környék lakóit zavarta, de a ház belső tereit sem lehetett úgy alakítani, hogy az a speciális igényeknek megfelelő legyen. Miután a tulajdonos korábbi kötelezettségei megszűntek, a helyváltoztatásnak nem volt több akadálya. A részletekről Orbán Lajos ügyvezető igazgatót kérdeztük. • • A költözés még kis létszámú család esetén is komoly gondot okoz. Azonban egy folyamatosan működő központ áttelepítése másik kerületbe alapos előkészületeket igényel. Sikerült megoldani? Igen. A Matávval történt előzetes egyeztetéseknek megfelelően az adott napon 12.01 perckor még az Orczy úton csöngött a telefon, 12.02-kor pedig már a XI. kerületben, a Kondorosi u. 2/a-ban új, 420 m2- es telephelyünkön. Egyébként a diszpécserközpont 3-4 nappal előbb költözött az új helyre, mint az iroda. Ezt azért tudtuk viszonylag problémamentesen megoldani, mert az ide tartozó összes technika, amit mi csak "vasanyagnak" hívunk, vadonatúj. Vagyis a diszpécserszolgálat csak beleült az új székekbe, elhelyezkedett a szintén az ide gyárttatott asztaloknál és használni kezdte a napokkal korábban beszerzett számítógépeket. • Változott a szoftver is? Nem, jelenleg - kisebb módosításokkal - még a régit használjuk, de 3 cégtől van ajánlatunk a korábbi DOS-alapon működő szoftver lecserélésére. Ez jól kiszolgálta az elmúlt évtizedek igényeit, de már nem fejleszthető tovább. A 6x6 Taxi vezetése ezért szeretné a rendszerét korszerű Windows alapúra cserélni, melyre a GPS, GPRS alapú taxi-kiszolgáló rendszer ráültethető. Ez a szoftver még az idén elkészül. • Úgy látom, az irodabútorok is újak... Igen, nem lett volna értelme a régi, nem ide készült bútorokkal telezsúfolni az új irodákat, így csak azokat a tárolókat, eszközöket hoztuk át, melyekre feltétlenül szükségünk van. A többi kiegészítő technika is teljesen új, a kor követelményeinek megfelelő. • Taxisnak, utasnak szinte mindegy, hogy hol a központ. ■ Nem, ez nem így van. Taxisaink számára az Orczy út nagyon sok problémát okozott. Nem lehetett megállni, de a környékbeliek között is komoly felzúdulást keltett a sok taxi. Az egy nyugodt kertvárosi környezet volt, melyet mi "kissé” megbolygattunk. Itt most nem zavarunk senkit, és könnyű megállni is. Az utasoknak látszólag valóban mindegy, hol veszik fel megrendeléseiket a telefonosok, de azért a valóságban az új hely, az új berendezések, a nagyobb monitor, az új szoftver számukra is érezhető eredményeket produkál majd. Bízom benne, hogy a barátságos, világos, tágas kör- Orbán Lajos: - Az új munkahelynek mindenki örül