Taxisok világa, 2004. (14. évfolyam, 1-12. szám)
2004-12-01 / 12. szám
taxisok világa 15 Novemberi számunkban már foglalkoztunk a fővárosi taxiállomások új alapokra helyezett ellenőrzésével. A taxitársaságoknál dolgozó ellenőrök, etikások, reklamások és a vállalkozók jelentős része a cégvezetőkkel együtt úgy gondolta, hogy csak közös erővel, összefogással lehet rendet teremteni a drosztokon. Létrehozták tehát az ellenőri csoportot, melyet először is oktatásban részesítettek. (lásd Taxisok Világa novemberi szám 27. oldal. A szerk.) A Rendőrtiszti Főiskola két előadója jól kiegészítette a megjelentek taxiellenőrzésben szerzett - nem egy esetben évtizedes - tapasztalatait. A kitűzött cél természetesen a drosztok közös ellenőrzése volt, melyet jelenleg az oktatáson megjelent 9 fővárosi taxicég 58 képviselője láthat el hivatalosan. Ez volt az elképzelés, ám, hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban is, előre nem lehetett biztosan látni. Milyen lesz a fogadtatás, mit tapasztalnak majd a kamara ellenőrei a taxiállomásokon, illetve mit kezdenek majd a tényekkel? Nos, erre vonatkozólag csak elképzelései voltak az érintettek többségének. Ám abban megegyeztek, hogy az első akció után mindenki tisztábban lát majd. A „nagy nap" november 23-án jött el, és igen pozitív volt a visszhangja. Még az érintett taxisok többsége is jónak értékelte a kamara kezdeményezését. Erről a napról rövid emlékeztető is készült. Eszerint a két ellenőri autóban a Főtaxi, a Taxid, a Taxi 2000, a Budapest Taxi, a Tele5 és a Budataxi egy-egy delegáltja foglalt helyet. A nap folyamán 15 taxiállomást ellenőriztek, négy kollégánál találtak kifogásolható problémát. Ahogy a hivatalos verzióban szerepel: „...Általános tapasztalat, hogy az elvárásoknak és előírásoknak megfelelő taxisok többsége az ellenőrzést örömmel fogadta, és szükségesnek tartja. Észrevehető volt az is, hogy az ellenőrzés híre gyorsan elterjedt és az előírásoknak nem megfelelő etikátlan „kollégák” már elmentek a drosztok környékéről is”. Szerettük volna megtudni, hogyan látta mindezt belülről egy taxicég által delegált ellenőr. Ezért megkértük Cigányi Istvánt (Budataxi), hogy mesélje el, mit tapasztalt ezen a napon. • A találkozó 9.00-kor volt a Főtaxinál. Itt az eligazítás kissé elhúzódott, mert egy nagyon jót beszélgettünk. Nem csak arról, hogy milyen papírokat kell kitöltenünk, meddig terjed a hatáskörünk, hanem arról is, hogy milyen a jelenlegi taxihelyzet a fővárosban. Sőt, egy kicsit még anekdotáztunk is, de mentségünkre legyen mondva, eddig még nem fordult elő, hogy 6 cég etikusai ültek egy szobában, közös elképzelésekkel... • Merre indultatok? Két autóba ültünk. Az egyikbe a hivatásos főtaxis ellenőr mellé került a Taxi 2000, a Taxi4 és a Budapest Taxi képviselője. Mi a másik autóba ültünk, a szintén hivatásos ellenőr mellé ketten, képviselve a Tele5-öt és a Budát. Úgy beszéltük meg, az egyik autó Pesten marad, a másiké a budai oldal. Mi ez utóbbi autóba ültünk, így első állomásként a Flórián teret szemeltük ki. Itt három autó állt. Két mezítlábas és egy budás. Ez utóbbi taxis tornacipőben volt, ám ahogy elmondta, nem dolgozik, az órája, rádiója nem volt bekapcsolva. Figyelmeztettük, hogy ilyen öltözékben ne dolgozzon. Majd átfordultunk a szemben lévő oldalra, orral az Árpád híd felé, a másik drosztra. Innen a Főtaxi dolgozik drosztelső rendszerben, de állt itt rádiótaxis is. Miután a sort nagyon széthúzták, figyelmeztettük az egyik „kockást", hogy zárkózzon fel. A következő ellenőrizendő taxiállomás az Amfiteátrumnál volt. Itt egy citys állt, szép tiszta Citroennel, mindene rendben volt, csak a „térerő miatt” a droszt végében állt. Ezért figyelmeztettük. Ő kért, hogy ha már itt vagyunk, szaladjunk fel a Rózsakert üzletközponthoz, mert ott rendszeresen idegen autók parkolnak a drosztokon. Irány tehát a megadott cím, ám ott csak szép rendben álló cityseket találtunk. Nem úgy a János Kórháznál. Itt érdekes dolgokat láttunk. Akkora helyeket hagytak ki a taxisok, hogy oda más ne férjen be. Magyarul, hárman elfoglalták az egész állomást. A két első autónál „egyébként" minden rendben volt. Viszont a harmadik ellenőrizni kívánt taxit nyitva találtuk, a sofőr sehol. Az Opel Rekord húsz év körüli változatán a lyukak számát nem tudtuk rögzíteni, olyan sok volt belőlük. A belseje a taxinak iszonyatos volt. Az ülések szakadtak, piszkosak, az ajtókárpitok gyalázatosak voltak. Kerestük a „tulajt", aki kb. 20 perc után megjelent. Igen agresszíven kezdte: „maguk meg kicsodák és mi a ....-t keresnek itt?!” - kérdezte. A kamarai megbízást, amit felmutattunk, összegyűrte és végig agresszív volt. Majd emelt hangon beszámolt arról, hogy tele van a hócipője, és őt egyébként is kétnaponta ellenőrzik. Ezt az állítását autója megjelenése némán cáfolta, mert nincs olyan ellenőr, aki szó nélkül hagyta volna ezt a járművet. Próbáltunk udvariasan viselkedni, ahogyan azt a tanfolyamon is oktatták. E mellett jól látszott a sárga színű, ellenőri felirattal ellátott mellény is. Bár ez a megkülönböztető funkcióra szánt ruhadarab nem sok örömet okozott, ugyanis sikerült egy méretet beszerezni belőle. Mi viszont különböző méretűek vagyunk. Nekem például kicsi a mellény. De térjünk vissza a János Kórházhoz. Mondtuk az előbb említett kollégának, hogy az esetről jegyzőkönyvet veszünk fel. Ezt nehezményezte, és azt mondta, hogy neki közben mennie kell. Mondtuk, hogy azért még várjon egy picit, mert ez esetben rendőrt hívunk. Ez hatott, és előkerült egy forgalmi, benne egy márciusban lejárt csekk a kötelező biztosításról. Több irat viszont nem volt a taxisnál. Az autón csak kívül láttunk tarifatáblázatot, belül egyáltalán nem volt utastájékoztató. A taxi meg, ahogy az előbb mondtam, rogygyant állapotban volt. Közben mi a Kamara elvárásait tartalmazó formanyomtatványt kitöltöttük. Ez az irat nagyon jól sikerült, könnyű volt kitölteni, csak kevés időnket rabolta el. Csak ikszelni, vagy pipál----------------------------------------------------2 ] Fiatalabb koromban utáltam jó esküvőkre járni. Állandóan j j jöttek a nagynénik, nagymajmák és más vénasszonyok, j böködtek az ujjakkal és ha- milyen vigyorogva azt mondo- igatták: - Na, lehet, hogy te leszel a I a következő! Azóta szoktak csak le róla, s mióta én is ugyanezt csinálom is velük - a temetéseken... Rendszeressé válhatnak az ellenőrzések a fővárosban - Beszélgetés az első közös ellenőrzés tapasztalatairól Gyányi István: A céges taxisok már hozzászoktak a rendszeres és alapos ellenőrzéshez