Taxisok világa, 2004. (14. évfolyam, 1-12. szám)

2004-12-01 / 12. szám

taxisok világa 15 Novemberi számunkban már foglalkoztunk a fővárosi taxiállomások új alapokra helyezett el­lenőrzésével. A taxitársaságoknál dolgozó ellen­őrök, etikások, reklamások és a vállalkozók je­lentős része a cégvezetőkkel együtt úgy gondolta, hogy csak közös erővel, összefogással lehet ren­det teremteni a drosztokon. Létrehozták tehát az ellenőri csoportot, melyet először is oktatás­ban részesítettek. (lásd Taxisok Világa novembe­ri szám 27. oldal. A szerk.) A Rendőrtiszti Főis­kola két előadója jól kiegészítette a megjelentek taxiellenőrzésben szerzett - nem egy esetben év­tizedes - tapasztalatait. A kitűzött cél természe­tesen a drosztok közös ellenőrzése volt, melyet jelenleg az oktatáson megjelent 9 fővárosi taxi­cég 58 képviselője láthat el hivatalosan. Ez volt az elképzelés, ám, hogy mindez hogyan működik a gyakorlatban is, előre nem lehetett biztosan látni. Milyen lesz a fogadtatás, mit tapasztal­nak majd a kamara ellenőrei a taxiállomás­okon, illetve mit kezdenek majd a tényekkel? Nos, erre vonatkozólag csak elképzelései voltak az érintettek többségén­ek. Ám abban megegyez­tek, hogy az első akció után mindenki tisztáb­ban lát majd. A „nagy nap" november 23-án jött el, és igen pozitív volt a visszhangja. Még az érintett taxisok többsége is jónak értékelte a ka­mara kezdeményezését. Erről a napról rövid em­lékeztető is készült. Eszerint a két ellenőri autó­ban a Főtaxi, a Taxid­, a Taxi 2000, a Budapest Taxi, a Tele5 és a Budataxi egy-egy delegáltja foglalt helyet. A nap folyamán 15 taxiállomást ellenőriztek, négy kollégánál találtak kifogásol­ható problémát. Ahogy a hivatalos verzióban szerepel: „...Általános tapasztalat, hogy az elvárások­nak és előírásoknak megfelelő taxisok többsége az el­lenőrzést örömmel fogadta, és szükségesnek tartja. Ész­revehető volt az is, hogy az ellenőrzés híre gyorsan el­terjedt és az előírásoknak nem megfelelő etikátlan „kollégák” már elmentek a drosztok környékéről is”. Szerettük volna megtudni, hogyan látta mind­ezt belülről egy taxicég által delegált ellenőr. Ezért megkértük Cigányi Istvánt (Budataxi), hogy mesélje el, mit tapasztalt ezen a napon. • A találkozó 9.00-kor volt a Főtaxinál. Itt az eligazítás kissé elhúzódott, mert egy nagyon jót beszélgettünk. Nem csak arról, hogy milyen papírokat kell kitöltenünk, meddig ter­jed a hatáskörünk, hanem ar­ról is, hogy milyen a jelenlegi taxihelyzet a fővárosban. Sőt, egy kicsit még anekdotáztunk is, de mentségünkre legyen mondva, eddig még nem for­dult elő, hogy 6 cég etikusai ültek egy szobában, közös elképzelésekkel... • Merre indultatok? Két autóba ültünk. Az egyik­be a hivatásos főtaxis ellenőr mellé került a Taxi 2000, a Taxi4 és a Budapest Taxi képvi­selője. Mi a másik autóba ül­tünk, a szintén hivatásos el­lenőr mellé ketten, képviselve a Tele5-öt és a Budát. Úgy be­széltük meg, az egyik autó Pes­ten marad, a másiké a budai oldal. Mi ez utóbbi autóba ül­tünk, így első állomásként a Flórián teret szemeltük ki. Itt három autó állt. Két mezítlábas és egy budás. Ez utóbbi taxis tornaci­pőben volt, ám ahogy elmondta, nem dolgozik, az órája, rádiója nem volt bekapcsolva. Figyelmez­tettük, hogy ilyen öltözékben ne dolgozzon. Majd átfordultunk a szemben lévő oldalra, orral az Ár­pád híd felé, a másik drosztra. In­nen a Főtaxi dolgozik drosztelső rendszerben, de állt itt rádiótaxis is. Miután a sort nagyon széthúz­ták, figyelmeztettük az egyik „koc­kást", hogy zárkózzon fel. A követ­kező ellenőrizendő taxiállomás az Amfiteátrumnál volt. Itt egy citys állt, szép tiszta Citroennel, minde­ne rendben volt, csak a „térerő mi­att” a droszt végében állt. Ezért fi­gyelmeztettük. Ő kért, hogy ha már itt vagyunk, szaladjunk fel a Rózsa­kert üzletközponthoz, mert ott rendszeresen idegen autók parkol­nak a drosztokon. Irány tehát a megadott cím, ám ott csak szép rendben álló cityseket találtunk. Nem úgy a János Kórháznál. Itt ér­dekes dolgokat láttunk. Akkora he­lyeket hagytak ki a taxisok, hogy oda más ne férjen be. Magyarul, hárman elfoglalták az egész állo­mást. A két első autónál „egyéb­ként" minden rendben volt. Vi­szont a harmadik ellenőrizni kívánt taxit nyitva találtuk, a sofőr sehol. Az Opel Rekord húsz év körüli vál­tozatán a lyukak számát nem tud­tuk rögzíteni, olyan sok volt belő­lük. A belseje a taxinak iszonyatos volt. Az ülések szakadtak, piszko­sak, az ajtókárpitok gyalázatosak voltak. Kerestük a „tulajt", aki kb. 20 perc után megjelent. Igen ag­resszíven kezdte: „maguk meg ki­csodák és mi a ....-t keresnek itt?!” - kérdezte. A kamarai megbízást, amit felmutattunk, összegyűrte és végig agresszív volt. Majd emelt hangon beszámolt arról, hogy tele van a hócipője, és őt egyébként is kétnaponta ellenőrzik. Ezt az állítá­sát autója megjelenése némán cá­folta, mert nincs olyan ellenőr, aki szó nélkül hagyta volna ezt a jár­művet. Próbáltunk udvariasan vi­selkedni, ahogyan azt a tanfolya­mon is oktatták. E mellett jól lát­szott a sárga színű, ellenőri felirat­tal ellátott mellény is. Bár ez a meg­különböztető funkcióra szánt ru­hadarab nem sok örömet okozott, ugyanis sikerült egy méretet besze­rezni belőle. Mi viszont különböző méretűek vagyunk. Nekem például kicsi a mellény. De térjünk vissza a János Kórházhoz. Mondtuk az előbb említett kollégának, hogy az esetről jegyzőkönyvet veszünk fel. Ezt nehezményezte, és azt mondta, hogy neki közben mennie kell. Mondtuk, hogy azért még várjon egy picit, mert ez esetben rendőrt hívunk. Ez hatott, és előkerült egy forgalmi, benne egy márciusban le­járt csekk a kötelező biztosításról. Több irat viszont nem volt a taxis­nál. Az autón csak kívül láttunk ta­rifatáblázatot, belül egyáltalán nem volt utastájékoztató. A taxi meg, ahogy az előbb mondtam, rogy­­gyant állapotban volt. Közben mi a Kamara elvárásait tartalmazó for­manyomtatványt kitöltöttük. Ez az irat nagyon jól sikerült, könnyű volt kitölteni, csak kevés időnket rabolta el. Csak ikszelni, vagy pipál­­----------------------------------------------------2 ] Fiatalabb koromban utáltam j­ó esküvőkre járni. Állandóan j j jöttek a nagynénik, nagyma­­j­­­mák és más vénasszonyok, j­­ böködtek az ujjakkal és ha- m­i­lyen vigyorogva azt mondo- i­­­gatták: - Na, lehet, hogy te leszel a I a következő!­­ Azóta szoktak csak le róla, s­­ mióta én is ugyanezt csinálom i­s velük - a temetéseken... Rendszeressé válhatnak az ellenőrzések a fővárosban - Beszélgetés az első közös ellenőrzés tapasztalatairól­­ Gyányi István:­­ A céges taxisok már hozzászoktak a rendszeres és alapos ellenőrzéshez

Next