Taxisok világa, 2013. (23. évfolyam, 1-12. szám)
2013-01-01 / 1. szám
4 Négyezret kerestünk! Egy hónap alatt még akkor is csak 120 ezret, ha mindennap dolgoztunk. Hiába tűnik úgy, hogy néha több van. Az csak a látszat! A valóság majd a kuplungcserénél, vagy az autóváltási kényszernél derül ki. De akkor kegyetlen lesz... A legfrissebb statisztikák szerint kb. 2600 taxis vállalkozás van Budapesten. Ez jól hangzik. Igen ám, de ez a 2600 vállalkozás összesen több mint 5000 kocsit üzemeltet. Vagy saját kocsiparkkal, vagy ún. „rendszámbérbeadó" rendszerrel alkalmazottakkal dolgoznak azok, akik nem egyszemélyes egyéni vállalkozók. Az alkalmazottnak pedig nem sok beleszólása van a dolgok menetébe. Azzal a kocsival jár, amit kapott, azzal a tarifával, amire kötelezik. Vegyünk észre egy fontos tendenciát: a taxis alkalmazottak száma nő, az egyéni vállalkozó taxisoké csökken. Évek óta, folyamatosan. Nem biztos, hogy ez a jó irány a szakma megtisztítására... A még egyéni vállalkozóként dolgozók számára javaslok egy gondolatkísérletet. Nem kell hozzá más, csak ceruza, papír, esetleg számológép és egy adag józan paraszti ész. Tehát: vond ki a 240 forintos maximálisan engedélyezett kilométerenkénti tarifából azt, amivel te jársz. 164, 184, 200, mittudomén. A különbséget szorozd meg a napi megtett hasznos kilométerrel. A taxióra megmutatja ezt a napi záráson. Aztán a kapott számot szorozd meg annyi nappal, ahányat dolgozol egy hónapban, 22, 26, 30, te tudod. Na most itt kijött egy szám. Ha jól számoltál, ez a szám legalább ötjegyű, de lehet hogy hat. Igen, ennyi pénzt vesztesz minden hónapban azon, hogy nem az engedélyezett maximumon jársz. Tudnál mit kezdeni ezzel az összeggel? Talán be tudnád fizetni a járulékokat? Félretennél kocsira? Nem kéne aggódni a sárga csekkek szakadatlan özöne miatt? Mit kezdenél a pénzzel? Itt van, rendelkezésedre áll. Használd! Tudom, tudom! Az ellenérvek! Nem lesz utas ilyen tarifára. Nyugodj meg, lesz. Aki ma megengedheti magának hogy taxiszolgáltatást vegyen igénybe, azt nem fogja érdekelni néhány száz forintos többlet egy átlagos 6-8 kilométeres úton. Ha meg hoszszabb távra megy, úgyis adsz neki engedményt... Ami pedig a többi, olcsóbban dolgozó taxist illeti... hát igen. Kell egy kis idő, hogy mindenki rájöjjön: 220-240 forintos tarifa alatt csak veszteséget termel. De lehet, hogy ez az idő már csak hónapokban mérhető... Amikor egy ház kigyullad, hívják a tűzoltókat. Ők pedig megállapítják, mekkora a baj. Ha már minden lángol, menthetetlennek nyilvánítják, inkább a szomszédos épületeket locsolják, nehogy átterjedjen a tűz. A te vállalkozásod hogy áll? Még megmenthető? Vagy már csak a kárenyhítés a feladat...? Ök Új év, régi gondokkal Az év első napjaiban az emberek többnyire boldog új évet kívánnak egymásnak. Mi is így tettünk egymás között, de azért abban, hogy ez például a taxisok számára valósággá válhat, nem nagyon bízunk. Évekkel ezelőtt ugyanis egyeztetés kezdődött a minisztérium és a felkért szakértők között, amely még a mai napig is tart. Eredmény nélkül. „Vajúdtak a hegyek és egeret szültek", tartja a mondás. Nos, a mi esetünkben még egér sincs. Csak a bizonytalanság, évek óta az ötévente újravizsgázás, az autócsere, a megemelni szándékozott kaució és a sok egyéb „jó ötlet” miatt. A fővárosban is elhangzottak ígéretek 2010 után a 20 éve várt rendezésre vonati---------------------------------------------------------------------------------------------1 A klausztrofóbia félelem valamilyen zárt helytől. Például hogy elmegyek a kocsmába, és zárva van... * * * - Nem baj, ha felpróbálom azt a ruhát ott a kirakatban? - Persze hogy nem, de ha gondolja, van próbafülkénk is okozóan. Ezekből sem lett semmi, viszont autót már az sem mer cserélni, akinek erre lehetősége lenne. Mert ugye az például milyen színű legyen? Aki „mellényül”, az fizetheti az át-, majd a visszafóliázást, esetleg az újrafényezést az eladás előtt. A kollégák között nagyon nagy a bizonytalanság, miközben egyre több becsületes, tisztességes, jó taxis kerül a csőd szélére, mert a bevételekből nem tud megélni. Ehhez jön még a hatóságok piszkálódása, a taxiállomások rendezetlensége, és a nagyon rossz vállalkozói közérzet. Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség /OTSZ) elnökét a 2013-as évben talán várható változásokról kérdeztük. • Hol tart jelenleg akár a kormányszintű, akár az önkormányzati rendezés? Amennyiben az érdekképviseletek az elmúlt évek során nem folytak volna bele ebbe a műhelymunkába, akkor már rég lenne egy új taxis rendelet és a fővárosban is megszületett volna a ránk vonatkozó szabályozás. Olyan, amilyen. Hogy ez mégsem így lett, az - többek között - az érdekképviseleteknek köszönhető. Ugyanis az általunk tett javaslatok nagy része nem került be a tervezett szabályrendszerbe, és ezt sérelmeztük, sérelmezzük. Az egyeztetés egyébként két „fronton” zajlik, évek óta. A minisztériummal a 89/1988-as MT rendelet módosításán, pontosabban szándékaink szerint újrafogalmazásán dolgozunk. A főváros vezetésével pedig a budapesti taxizást próbáljuk a XXI. század elvárásaihoz igazítani. Mindenkinek fontos mind a kettő, hiszen az önkormányzati rendelet szabályozhatja akár a tarifákat is, az autók méretei, felszereltsége és megjelenése mellett. A minisztériumi rendelet ennek a szabályozásnak a keretét biztosítaná. Konkrétanmegfelelni a motornak, milyen alapvető szolgáltatást kell nyújtani az egész ország területén, illetve mit kell tudni a taxiórának. Tavaly decemberben a minisztérium rendeletettervezetét már majdnem elfogadta a kabinet, amikor a véleményezési szakaszban az országos érdekképviseletek kritikáit, észrevételeit a minisztérium felső vezetése végre komolyan vette. Ezért a döntést elhalasztották, és az ígéretek szerint januárban az államtitkár úr személyesen vezeti majd a következő egyeztetést. Szeretnénk például, ha az eddiginél egyszerűbb, jobban átgondolt engedélyeztetési folyamat kerülne elfogadásra. Hiszen az elektronikus ügyintézés korában nem elvárható a taxisoktól, hogy 2-3 hetet töltsenek el különböző, egyébként ma már felesleges papírok beszerzésével, ami óriási bevételkiesést okoz nekik. Ez irányú észrevételünket is komolyan vette a minisztérium képviselője, tehát a kérdéskör része lesz a januári egyeztetésnek. Továbbá szeretnénk ebben a rendeletben egy nagyon fontos változást is megfogalmaztatni a rendeletalkotókkal. Mégpedig azt, hogy az eddigi minősítő vizsgáknak a példátlanul túlzott díja végre mérséklésre kerüljön. Én azt gondolom, hogy ebben is van elmozdulás a rendeletalkotók részéről. Az oktatás tekintetében is megfogalmazódtak kritikus vélemények. A taxisok az ország keleti végeitől Szombathelyig, túlzottnak tartják azt, hogy ötévente mindenkinek mindenből le kellene vizsgázni. Erre egyszer már volt precedens. Nagyon jól tudjuk mi, akik ezt végigcsináltuk, hogy semmi értelme nem volt. Ezért az érdekképviseletek arra tettek javaslatot, hogy ötévente csak és kizárólag KRESZ-ből és legfeljebb elsősegélynyújtásból kelljen egy ismeretfelújító tanfolyamon rész vennünk. A minisztérium jelenleg vizsgát akar, erről még folyik az egyeztetés, vagy ha úgy tetszik a vita. • Azt hiszem, ma Magyarországon nincs olyan taxis, aki ne hallott volna a tervezett 10 éves korhatár bevezetéséről. Tudják, ezt egyszer tényleg bevezetik. Arról viszont komoly vita van, hogy mennyi türelmi időt ad a rendeletalkotó Folytatás a 8. oldalonban: a kormányrendeletben lenne meghatározva, hogy hány éves autóval lehet dolgozni, milyen emissziós értékeknek kell