Taxisok világa, 2013. (23. évfolyam, 1-12. szám)

2013-01-01 / 1. szám

4 Négyezret kerestünk! Egy hónap alatt még akkor is csak 120 ezret, ha mindennap dol­goztunk. Hiába tűnik úgy, hogy néha több van. Az csak a látszat! A valóság majd a kuplungcserénél, vagy az autóváltási kény­szernél derül ki. De akkor kegyetlen lesz... A legfrissebb statisztikák szerint kb. 2600 taxis vállalkozás van Budapesten. Ez jól hangzik. Igen ám, de ez a 2600 vállalko­zás összesen több mint 5000 kocsit üze­meltet. Vagy saját kocsiparkkal, vagy ún. „rendszámbérbeadó­" rendszerrel alkalma­zottakkal dolgoznak azok, akik nem egysze­mélyes egyéni vállalkozók. Az alkalmazott­nak pedig nem sok beleszólása van a dol­gok menetébe. Azzal a kocsival jár, amit ka­pott, azzal a tarifával, amire kötelezik. Ve­gyünk észre egy fontos tendenciát: a taxis alkalmazottak száma nő, az egyéni vállalko­zó taxisoké csökken. Évek óta, folyamato­san. Nem biztos, hogy ez a jó irány a szak­ma megtisztítására... A még egyéni vállalkozóként dolgozók számára javaslok egy gondolatkísérletet. Nem kell hozzá más, csak ceruza, papír, esetleg számológép és egy adag józan pa­raszti ész. Tehát: vond ki a 240 forintos ma­ximálisan engedélyezett kilométerenkénti tarifából azt, amivel te jársz. 164, 184, 200, mittudomén. A különbséget szorozd meg a napi megtett hasznos kilométerrel. A taxióra megmutatja ezt a napi záráson. Aztán a ka­pott számot szorozd meg annyi nappal, ahá­nyat dolgozol egy hónapban, 22, 26, 30, te tudod. Na most itt kijött egy szám. Ha jól számoltál, ez a szám legalább ötjegyű, de lehet hogy hat. Igen, ennyi pénzt vesztesz minden hónapban azon, hogy nem az enge­délyezett maximumon jársz. Tudnál mit kez­deni ezzel az összeggel? Talán be tudnád fizetni a járulékokat? Félretennél kocsira? Nem kéne aggódni a sárga csekkek szaka­datlan özöne miatt? Mit kezdenél a pénz­zel? Itt van, rendelkezésedre áll. Használd! Tudom, tudom! Az ellenérvek! Nem lesz utas ilyen tarifára. Nyugodj meg, lesz. Aki ma megengedheti magának hogy taxiszol­gáltatást vegyen igénybe, azt nem fogja ér­dekelni néhány száz forintos többlet egy át­lagos 6-8 kilométeres úton. Ha meg hosz­­szabb távra megy, úgyis adsz neki enged­ményt... Ami pedig a többi, olcsóbban dol­gozó taxist illeti... hát igen. Kell egy kis idő, hogy mindenki rájöjjön: 220-240 forintos ta­rifa alatt csak veszteséget termel. De lehet, hogy ez az idő már csak hónapokban mérhető... Amikor egy ház kigyullad, hívják a tűzol­tókat. Ők pedig megállapítják, mekkora a baj. Ha már minden lángol, menthetetlen­nek nyilvánítják, inkább a szomszédos épü­leteket locsolják, nehogy átterjedjen a tűz. A te vállalkozásod hogy áll? Még megment­hető? Vagy már csak a kárenyhítés a fel­adat...? Ök­ Új év, régi gondokkal Az év első napjaiban az emberek többnyire boldog új évet kívánnak egymásnak. Mi is így tettünk egy­más között, de azért abban, hogy ez például a taxi­sok számára valósággá válhat, nem nagyon bízunk. Évekkel ezelőtt ugyanis egyeztetés kezdődött a mi­nisztérium és a felkért szakértők között, amely még a mai napig is tart. Eredmény nélkül. „Vajúdtak a hegyek és egeret szültek", tartja a mondás. Nos, a mi esetünkben még egér sincs. Csak a bizonytalan­ság, évek óta az ötévente újravizsgázás, az autó­csere, a megemelni szándékozott kaució és a sok egyéb „jó ötlet” miatt. A fővárosban is elhangzottak ígéretek 2010 után a 20 éve várt rendezésre vonat­i---------------------------------------------------------------------------------------------1 A klausztrofóbia félelem valamilyen zárt helytől. Például hogy elmegyek a kocsmába, és zárva van... * * * - Nem baj, ha felpróbálom azt a ruhát ott a kirakatban? - Persze hogy nem, de ha gondolja, van próbafülkénk is o­kozóan. Ezekből sem lett semmi, viszont autót már az sem mer cserélni, akinek erre lehetősége lenne. Mert ugye az például milyen színű legyen? Aki „mel­lényül”, az fizetheti az át-, majd a visszafóliázást, esetleg az újrafényezést az eladás előtt. A kollégák között nagyon nagy a bizonytalanság, miközben egyre több becsületes, tisztességes, jó taxis kerül a csőd szélére, mert a bevételekből nem tud megélni. Ehhez jön még a hatóságok piszkálódása, a taxiál­lomások rendezetlensége, és a nagyon rossz vállal­kozói közérzet. Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség /OTSZ) elnökét a 2013-as évben talán várható változásokról kérdeztük. • Hol tart jelenleg akár a kor­mányszintű, akár az önkor­mányzati rendezés? Amennyiben az érdekképvisele­tek az elmúlt évek során nem foly­tak volna bele ebbe a műhelymun­kába, akkor már rég lenne egy új taxis rendelet és a fővárosban is megszületett volna a ránk vonat­kozó szabályozás. Olyan, amilyen. Hogy ez mégsem így lett, az - többek között - az érdekképvise­leteknek köszönhető. Ugyanis az általunk tett javaslatok nagy része nem került be a tervezett szabály­­rendszerbe, és ezt sérelmeztük, sérelmezzük. Az egyeztetés egyébként két „fronton” zajlik, évek óta. A minisztériummal a 89/1988-as MT rendelet módosí­tásán, pontosabban szándékaink szerint újrafogalmazásán dolgo­zunk. A főváros vezetésével pedig a budapesti taxizást próbáljuk a XXI. század elvárásaihoz igazítani. Mindenkinek fontos mind a kettő, hiszen az önkormányzati rendelet szabályozhatja akár a tarifákat is, az autók méretei, felszereltsége és megjelenése mellett. A minisz­tériumi rendelet ennek a szabá­lyozásnak a keretét biztosítaná. Konkrétan­megfelelni a motornak, milyen alapvető szolgáltatást kell nyújtani az egész ország területén, illetve mit kell tudni a taxiórának. Tavaly decemberben a minisztérium ren­­deletettervezetét már majdnem el­fogadta a kabinet, amikor a véle­ményezési szakaszban az orszá­gos érdekképviseletek kritikáit, észrevételeit a minisztérium felső vezetése végre komolyan vette. Ezért a döntést elhalasztották, és az ígéretek szerint januárban az államtitkár úr személyesen vezeti majd a következő egyeztetést. Szeretnénk például, ha az eddigi­nél egyszerűbb, jobban átgondolt engedélyeztetési folyamat kerül­ne elfogadásra. Hiszen az elektro­nikus ügyintézés korában nem el­várható a taxisoktól, hogy 2-3 he­tet töltsenek el különböző, egyéb­ként ma már felesleges papírok beszerzésével, ami óriási bevétel­­kiesést okoz nekik. Ez irányú ész­revételünket is komolyan vette a minisztérium képviselője, tehát a kérdéskör része lesz a januári egyeztetésnek. Továbbá szeretnénk ebben a rendeletben egy nagyon fontos vál­tozást is megfogalmaz­tatni a rendeletalkotók­kal. Mégpedig azt, hogy az eddigi minősí­tő vizsgáknak a példát­lanul túlzott díja végre mérséklésre kerüljön. Én azt gondolom, hogy ebben is van elmozdu­lás a rendeletalkotók részéről. Az oktatás te­kintetében is megfo­galmazódtak kritikus vélemények. A taxisok az ország keleti végeitől Szombathelyig, túl­zottnak tartják azt, hogy ötévente mindenkinek mindenből le kelle­ne vizsgázni. Erre egyszer már volt precedens. Nagyon jól tudjuk mi, akik ezt végigcsináltuk, hogy semmi értelme nem volt. Ezért az érdekképviseletek arra tettek ja­vaslatot, hogy ötévente csak és ki­zárólag KRESZ-ből és legfeljebb elsősegélynyújtásból kelljen egy ismeretfelújító tanfolyamon rész vennünk. A minisztérium jelenleg vizsgát akar, erről még folyik az egyeztetés, vagy ha úgy tetszik a vita. • Azt hiszem, ma Magyaror­szágon nincs olyan taxis, aki ne hallott volna a tervezett 10 éves korhatár bevezetéséről. Tudják, ezt egyszer tényleg bevezetik. Arról viszont ko­moly vita van, hogy mennyi tü­relmi időt ad a rendeletalkotó Folytatás a 8. oldalon­ban: a kor­mányrende­letben lenne meghatároz­va, hogy hány éves autóval lehet dolgoz­ni, milyen emissziós ér­tékeknek kell

Next