Technika, 1962 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1962-01-01 / 1. szám
MIKROMETER vakoknak Ezt a mikrométert különleges méretoldat segítségével vakok is használhatják. Egy vak műszaki ellenőr 2,5 mikronos pontossággal olvashatja le a műszert. A Sheffield-i Moore and Wright vállalat készíti a műszert, a forgácsoló gépek kezelésére és gépgyári műszaki ellenőri feladatokra kiképzett vakok részére. A műszer kezelője a méretoldat dobján kiálló dudorok számából állapíthatja meg a keresett méretet NYLON VÉDŐHÁLÓ ÉPÍTKEZÉSEKHEZ A nagyvárosi forgalom növekedtével akár új épületek építésekor, akár pedig tatarozást stb. munkáknál nem lehet egész járdaszakaszokat maradéktalanul elzárni. Emiatt alkalmas védőszerkezeteket kell létesíteni, amelyek az esetleges lehulló tárgyaktól, anyagoktól stb. a járókelőiket megvédik. A magas épületeknél külön problémát jelent a dolgozók testi épségének megvédése is. Londonban, a Victoria vasútállomás közelében egy 27 emeletes hatalmas irodaházat építenek, amely elkészültekor 90 m-nél is magasabb lesz. Ennél az épületnél alkalmazták első ízben a szokásos védőállványozás helyett a nylon védőhálót, amely nem csupán az épületen dolgozók leesésének meggátlására alkalmas, de a járókelőket is védi az esetleg lehulló tárgyaktól. A 3,3 m széles nylonhálót acélcsövekből készült rácsszerkezet tartja. A háló aránylag nagyrészét a hozzátartozó fő rácsszerkezettel együtt még a földön össze lehet szerelni, és így előregyártott állapotban lehet ideiglenes beépítési helyére felvinni. A képünkön látható nylonháló — bármennyire is vékonynak vagy gyengének tűnik — egy 2 emelet magasságból rá eső ember súlyát szakadás nélkül viseli el. A hálót alkotó fonott nylonzsinór 540 kg szarkítószilárdságú, segítségével igen sok faanyagot és állványzatot lehet megtakarítani és maga az építkezés is kevésbé rontja a városképet. A Simca-gyár bemutatta a közelmúltban 1962. évi típusát. Ez élénk érdeklődést és rendkívüli meglepetést váltott ki szakkörökben, teljesen érthetőmódon. Az új, 944 cm:1-es kocsi ugyanis,,—, szakítva minden' ' eddigi' ' Simca-hagyománnyal —, farmotoros modell. Miért okozottmeglepetést ez? A neves autógyárak általában egy-egy technikai irányzatnak a képviselői is. A csehszlovák Tatra-gyár például a léghűtéses motorok fejlesztésére „állt rá” a kezdet kezdetén, Citroen az orrmotornak és az elsőkerékhajtásnak igyekezett érvényt szerezni az évek során... (Természetesen konkurrenciaharc is alakult ki az autógyárak között.) Az orrmotornak is és a farmotornak is számos előnye és hátránya van, s azok a gyárak, amelyek az egyikkel vagy másikkal „jegyezték el” magukat, minden újabb típusnál az előnyök kihangsúlyozására és a hátrányok csökkentésére törekedtek. A Renault-gyár például — az ismert BFK4 után — farmotoros kocsikat kezdett gyártani, s a gyárat úgy könyvelték el az autószakmában, mint a farmotoros irányzat következetes és lelkes hívét. Renault nagy konkurrense Citroen volt. Mint a bomba robbant tehát a hír, hogy Renault felhagyott a farmotorral, s orrmotoros modellt épített — ez volt az R4. Azt a következtetést lehetne ebből levonni, hogy a Renault-gyár mérnökei döntő hátrányokat fedeztek fel a farmotornál, s ezért tértek rá az orrmotorra és az elsőkerékhajtásra? Ez is elképzelhető, de ha így is van, ezt sohasem vallhatják be, mert ez súlyos vereség lenne a Citroennel szemben. Talán azoknak van igazuk, akik szenzációhajhászásnak tekintik az egészet: valami meghökkentően újat akartak adni, amiről kénytelenek beszélni a szakmában. Szinte ugyanez a helyzet a Simca 1000-rel is. Simca eddig konzervatív elrendezésű kocsikat gyártott, tehát elől elhelyezett motorral, és hátsókerékhajtással. Álmában sem gondolt arra senki, hogy ilyen „pálfordulás” következhet be a Simca-kocsiknál. Nagyon valószínű, hogy itt sem kizárólag műszaki meggondolások vezették a tervezőket. Ha így lenne, tehát ha mindenáron egy egységbe akarták volna építeni a motort és a teljes hajtóművet, inkább elsőkerékhajtású kocsit hoztak volna ki, amelynek elismerten több az előnye, mint a hátránya a farmotorral szemben. A jelek szerint igen jól sikerült az új Simca modell. A menetpróbákról azt írja a svájci Automobil-Revue, hogy az új Simca 1000 nem fajnehéz, és kanyarban nem lép fel a túlkormányzás jelensége. A farmotoros kocsik általában rossz iránytartók — különösen az ehhez nem szokott vezetők számára —, a kormánymozdulatokra élesen reagálnak, s kanyarban és a fékezéskor hátsó kerekeik szeretnek megcsúszni. Ezek a hibák az új Simca-nál gyakorlatilag megszűntek... A kis és könynyű négyüléses kocsi zajtalan járású... A kis, négyhengeres motor rendkívül fürge, és erős, a sebesség könnyen felment 120 km/ó-ra... összefoglalva: nagy belső térrel rendelkező, eleven, fürgés,s négyüléses kocsit ismertek meg. A vélemény tehát nem rossz a Simca 1000-ről. S most még néhány fontos adatot: száraz súly 700 kg, a motor teljesítménye 35 LE, a váltómű négyfokozatú és teljesen szinkronizált. Gyári adat szerint a maximális sebesség 125 km/ óra. - - ------------— Bár a kocsiról ez alkalommal nem közöltünk részletes adatokat, a röntgenrajz sokat elárul a konstrukciós megoldásokból. Érdekességa 15 fokkal balra döntött négy hengeres soros motor, s az első kerekeknek olyan egyedi felfüggesztése, amelynél az alul elhelyezett laprugó egyben a kanyarstabilizátor szerepét is betölti. Vízcsapról működő késélesítő A házi késélesítés problémája állandóan foglalkoztatja az embereket. Az elektromos késélesítő után most megjelent a külföldi piacon a vízcsapra szerelhető, turbinahajtással működő késélesítő is. Alumínium tengeralattjáró A Reynolds vállalat, amely ►, a világ egyik legnagyobb fémagyártó üzeme és elsősorban az 4 alumínium feldolgozásában tekinthet vissza jelentős eredményekre, kutatási célokra .4 egy alumínium tengeralattjár rót készíttet a General Dynamics vállalat tengeralattjáró osztályán. A tengeralattjáró az .4 első alumíniumból készült víz*4 alatti jármű. Kb. 2 millió dol►. sárba fog kerülni. Mélytengeri kutatások céljára fogják fel- 4 használni. Tj Az alumínium tengeralattjáró építése most kezdődött i 4 meg és 1963-ban fejeződik be. 4 Tervezése során 4500 n-es K „üzemi” mélységet vettek fel alapul, úgyhogy az Aluminaut .4— mert így hívják az alumínium tengeralattjárót — a ►. Föld óceánjai fenékterületének kb. 60 százalékát közvet len közelről vizsgálhatja A '^tengeralattjárót egyébként ^ hanghullámokkal és ultra^4 hanghullámokkal működő mé- 4 főberendezésekkel, TV-kame- L. rákkal és mintavevő manipulátorokkal szerelik fel. .4 Az Aluminaut kb. 68 tonna *4 vízkiszorítású lesz, mintegy 16 ►m hosszú és 2,5 m átmérőjű ^törzzsel. Támaszpontjától 4 mintegy 130 km sugarú körön belül végezhet vizsgálatot. kat. v4 a tengeralattjáró törzsét 4 nagy szilárdságú kovácsolt alu-míniumgyűrűk összecsavarozásával készítik. Egy-egy gyűrrű (és egyben rekesz) egyetek 11 darabból — a világon eddig leöntött legnagyobb alumíniumtuskóból — készül. .4 Az alumíniumot azért választották a tengeralattjáró ►^anyagául, mert fajsúlya csurpán egyharmad része az acéléinak, és a szilárdság/súly aránya ennél a fémnél kedvezőbb,mint bármely más tömegesen .4 kapható szerkezeti anyagnál, ti így azután a nagy mélységekében uralkodó óriási nyomásosakat a törzs ki fogja bírni, egyzúttal pedig elég könnyű ahhoz, hogy külső emelő segédtartályok nélkül is úszóképes maradjon. Az Aluminaut az első alapvető bizonyítékot kívánja szolgáltatni arra, hogy az alumínium a hajótörzsek építésére és egyéb , tengerészeti jellegű alkalmazásokra kiválóan alkalmas. A különleges tengeralattjáró nagy mélységekben olyan geológiai, élettani és fizikai kutatásokat végezhet, amelyek eddig részben nem, csak nehézségek árán, vagy jelentős járulékos torzító hatások figyelembe vételével voltak elvégezhetők. A cél az, hogy az Atlanti- és a Csendesóceán fenekén levő tengeralatti szakadékokat, a kontinentális pajzsok szélét és a tengeri állatok napi függőleges irányú vándorlását az eddiginél pontosabban, részletesebben állapítsák meg. Ezenkívül azt is remélik, hogy, a tenger alatti kutatások olyan ásványi kincsek nyomára vezetik a kutatókat, amelyeknek üzemszerű kitermelése kifizetődik. A háromüléses Aluminaut víz alatt 3,8 csomó (kb. 7 km/ óra) utazósebességgel közlekedhet és 72 óráig maradhat víz alatt. Függőleges irányú r4 mozgatásáról 5 lóerős egyen- ► áramú motorral hajtott csa- v var gondoskodik, vízszintes .4 irányú hajtásáról pedig 2 db 1 5 lóerős egyenáramú motor-► ral hajtott csavar. A teljesít-^ ményforrás: 4 db 77 elemes ,4 ezüst-horgany akkumulátor, amelynek mindegyik eleme 32 500 Aó teljesítésére alkalmas. A hajó építéséhez össze-sen 11 db kovácsolt, 1 m hosz-4 szú és 165 mm vastag alu- K míniumhengert használnak fel. Az utóbbiak anyaga a .4 7079—T6 jelű ötvözet, amelynek folyáshatára 42 kg/mm 2. ►. Egyelőre csak rajzon létezik az Aluminaut, a világ első aluminium tengeralattjárója, amellyel a tengerfenék kutatásában új fejezetet nyithatnak BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK MINDEN KEDVES OLVASÓNKNAK! ! Érdekes HANGOSZLOP A jó zenei hangvisszaadás egyik feltétele a jó hangszóró és megfelelő hangdobozba való építése. E felismerés vezetett a különböző sarokhangszóró típusok kifejlesztéséhez. A Telefunken most az ábrán látható új hangoszloppal jött ki, amelynek magassága 1/ m, átmérője 25 cm. Felső része zárt, míg alul lyukakkal van ellátva. Felső részében ovál hangszóró foglal helyet és a membrán elülső oldalán létrejövő hanghullámok közvetlenül a szobába sugárzódnak ki, míg a membrán hátsó oldaláról lesugárzott hanghullámok az oszlop alsó részén lépnek ki. A hangoszlop úgy működik, mint egy mély hangokra lehangolt orgonasíp, s ezáltal a beépített hangszóró-rendszer basszus-viszszaadó képességét erősíti. A hangoszlop 6 W teljesítményű és 50—15 000 Hz frekvenciatartományban gyakorlatilag lineárisan sugárzó. Nagy előnye, hogy egyrészt viszonylag kis méretű, másrészt pedig nincs sarokhoz kötve, tehát a szobában — a szoba akusztikai tulajdonságainak megfelelően — bárhol elhelyezhető. Két ilyen hangoszloppal rendkívül jó minőségű térhatású hangvisszaadást lehet megvalósítani. Háromkerekű ti TÖRPEKOCSI ► . Megy személy szaunasara alkalmas *ez a háromkerekű .4 törpeautó, amelyet az angol *4 Sharps vállalat (Preston) ►. gyárt, és amely a legutóbbi londoni autókiállításon meg- 4 érdemelt sikert aratott, a 250 G Bond Minicar igen olcsó üzemköltségű. A három^4 kerekű szerkezeti megoldás a 4 kocsit rendkívül fordulékonya K nyá teszi és ez főleg akkor előny, amikor zsúron átesni kell parkolni, minthogy a kocsi saját hosszánál alig hoszszabb helyre könnyen beáll. A négyszemélyes karosszériát alumíniumból és üvegrost erősítésű műanyagból építették fel és éppen, ezért semmiféle rozsdásodási veszélynek nincs kitéve. A kocsiban 250 cm-es kis motorkerékpár motor van. Nincs benne szegecs! Bray mellett épült meg a ► Thomas-folyón ez a szép vonalú acélhíd, amely az egyik 4 új angol gyorsforgalmi autóés út fontos része. A híd erdetékessége, hogy kizárólag heégesztéssel készült és nincsenek benne szegecselt kötések. Fesztávolsága 82 m. A 30,5 m széles betonhídpályát 8 főtartó tartja s 2x2 pályás autóút, kerékpárút és gyalogjárók vannak rajta. A híd összsúlya kb. 700 tonna. gr .' A / Új tartozék Az Exakta Varex és az Exa II. gépekhez eddig is használhattak bőrkihuzatot, de csak úgy, ha a gépeket a sokcélú kivitelben (Vielzweckgerät) használták. Eddig tehát csak akkor fényképezhettek közelről — bőrkihuzattal —, ha a fényképezőgépet állványraszerelték. Kézből közelfelvételeket csak közgyűrűik közbeiktatásával készülhettek. Ezmeglehetősen nehézkes volt, mert a közgyűrűk csak bizonnyos távolságból adtak élesképet, ha tehát a tárgytávoliságot változtatni akarták, akkor a közgyűrűket is cserélnikellett. Ez a nehézség megeszűnt az új „Kleinst-Balgennaheinstellgerät’’-tel. Ügyesmegoldással ez a bőrkihuzat az Exakta Varex és az Exa II. gépekre szerelhető. A legkisebb kihuzati hossz 35 mm, s a legnagyobb 125 mm. A két távolság között tetszés szerinti kihuzat-meghosszabbítással lehet dolgozni. Ez a munkát nagyon megkönnyíti és a apró, gyorsan mozgó tárgyakat is kézből, közelről lehet fényképezni. Nagy előnye még, hogy az automata fényrekeszeket — ha a kioldóhidat szereltük — éppen úgy használhatják, mintha a bőrkihuzat nélkül fényképeznének. az Exakta Varexhez az Exall-höz