Technika, 1986 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1986-07-01 / 7. szám

A POSTAGALAMBTÓL A MOSZKVICSIG Az üzenetváltás őst formáját, a posta­galambok által vitt levélkék használatát a későbbiekben a postakocsik által továb­bított levelek váltották fel. A XIX. szá­zadban megindult fejlődés megszüntette a postakocsi romantikáját, és az idén 100. születésnapját ünneplő autó megjelenése forradalmasította a postai küldemények, így többek között a levelek összegyűjtését és továbbítását is. A kezdet Budapesten a postaszállítást kezdetben magánvállalkozók végezték, akiknek mű­ködése ellen azonban számos panasz me­rült fel. Ezért határozott úgy a Magyar Posta az 1890-es években, hogy a posta­szállítást saját kezelésébe veszi. Az első gépkocsi Magyarországon 1895- ben jelent meg. A Posta két fiatal mérnö­ke, Kolossváry Endre és Haltenberger Samu felismerte a gépkocsik alkalmazá­sában rejlő lehetőségeket, és 1900-ban sok külföldi postát megelőzve bevezették a gépesített levélgyűjtést. Ez kezdetben 20 db De Dion-Bouton rendszerű, rugózatlan triciklivel történt, amit később oldalkocsis motorkerékpárok váltottak fel (1. ábra). Az 1900-as évek elején a Posta gépkocsiüzeme olyan ma­gas színvonalon állott, hogy nem egy kül­földi postaigazgatóság hazánkba jött a kérdés tanulmányozására. Az 1908-i lon­doni világkiállításra a Magyar Posta egy komplett levélgyűjtő triciklit küldött ki. A későbbiekben a motorkerékpárokat le­vélgyűjtő kis gépkocsik váltották fel. A Posta által levélgyűjtő és csomag­­szállító járművek elkészítésére vonatko­zó pályázati felhívásra nemcsak külföldi cégek (De Dion-Bouton), hanem Csonka János, a Műegyetem hajdani művezetője is jelentkezett, aki Bánki Donát műegye­temi professzorral együtt szerkesztett igen jól használható gépkocsikat. Világra­szóló találmányukat, a járműipart forra­dalmasító porlasztót gépjárművön a gya­korlatban első ízben postakocsikon volt alkalmuk kipróbálni. A későbbiekben Fejes-féle lemezmo­torral készült gyűjtőkocsik is (2. ábra) fizetsbe állításra kerültek. A Fejes-féle motorok az addig szokásos öntvények he­lyett lemezből készültek, de néhány da­rabos széria legyártása után előállításukat megszüntették. Ezután már csak pár év­tized kellett, és ma már naponta többször találkozhatunk városszerte a levélgyűj­tést végző mozgékony Moszkvics, illetve IZS furgonokkal. Az Egressy úton Ahhoz, hogy a postai szakszolgálat — ami a későbbiekben már nemcsak a le­velek, csomagok szállítását jelentette, ha­nem a távíró, távbeszélő és egyéb szolgál­tatásokat is — zavartalanul működhes­sen, egy megfelelő javítóműhely felállítá­sa is szükségessé vált. Ezt kezdetben a Mátyás tér 15. sz. házban alakították ki, majd amikor a fejlődés következtében ez a műhely már kicsinek bizonyult, meg­vették Zuglóban a jelenlegi XIV. kerületi Egressy úti 10 holdas telket egy közpon­ti járműtelep felépítése érdekében. Fel is épült 1926-ban Közép-Európa egyik legmodernebb autógarázsa és javí­tóműhelye. Hogy miért ily későn, az az első világháború számlájára írható. A 440 db közepes nagyságú, ún. 4 m 3-es gyűjtőkocsik befogadására alkalmas két­emeletes garázsépület emeletei­re a gép­kocsik 5 ° C-os lejtőn haladhatnak fel. A fel- és lehajtó utak elrendezése következ­tében a gépkocsik szembetalálkozása ki­zárt. A nagy garázsépület mellett termé­szetesen a legkülönfélébb műhelyek (gép­műhely, lakatosműhely, elektromosmű­hely, fényezőműhely, kárpitosműhely, asztalosműhely stb.) is megépítésre ke­rültek. A szakirodalom méltán nevezi a Posta Központi Járműtelepet a magyar auto­mobilizmus és motorizáció bölcsőjének, ahonnan az elmúlt évtizedek során szép számmal kerültek ki a hazai autóközle­kedés vezető elméleti és gyakorlati szak­emberei. A Magyar Posta már 50 esztendővel ezelőtt felismerte az elektromobilok elő­nyét és jelentőségét a robbanómotoros járművekkel szemben a városi forgalom­ban. Pedig hol volt akkor a forgalomsű­rűség, a levegőszennyezés a mostani, fe­kete füstöt okádó autóbuszok és teher­gépkocsik környezetszennyezéséhez ké­pest. Az elektromobilok szerkezete és felépí­tése a robbanómotoros gépkocsikkal szemben lényegesen egyszerűbb. Nincse­nek alternáló mozgást végző, gyorsan el­használódó, kényes és drága alkatrészei. A kis sebesség­ és az egyenletes gyorsulás, valamint az egyszerűbb szerkezeti felépí­tés következtében karbantartási és javí­tási költségei lényegesen kisebbek. Ennek megfelelően a Posta már a 20-as évek de­rekán 34 db, 8 m­i raktérfogatú, 2,5 tonna teherbírású elektromobilt rendszeresített a városi csomagkézbesítő szolgálat ellá­tására. A második világháború során ez a járműpark jóformán teljesen megsemmi­sült. A második világháború után rendkívül heterogén járműparkkal indult meg újra az élet az Egressy úton. A háborút átvé­szelt Opel Blitzek. Rábák és elektromo­bilok mellett megjelentek a mai Barkas elődjének számító Framók és a kézbesítő, zavarelhárító szolgálatban egyaránt hasz­nálatos Skoda 1100-as típusú furgonok, il­letve zavarelhárító személygépkocsik. Korszerűsítés Az 1946 végén mindössze 123 üzemké­pes gépkocsihoz 1947-ben 108, 1948-ban további 124 db gépkocsi került üzembe állításra, és fokozatosan megindult a jár­műpark korszerűsítése. A Posta Központi Járműtelep mai fel­adata a Magyar Posta által a lakosság és a népgazdaság részére végzendő különbö­ző szolgáltatások (küldemények kézbesí­tése, hírlapszolgálat, levélgyűjtés, távbe­szélő-, távíró-, hibaelhárító-szolgálat) szállítási feladatainak ellátása. Ez ma már 1650 db, zömében tipizált járművel történik. A levélgyűjtést a 2,6 lrz-es IZS furgonokkal, a csomagkézbe­sítést Barkas furgonokkal látják el, míg csomaggyűjtő, zárlatközvetítő, és hibael­hárító szolgálatot IFA, Robur és Barkas típusú járművekkel végzik. A különleges feladatok elvégzésére járműdaruval, hát­só emelőfallal szerelt gépjárműveket, utasfülkés IFA tehergépkocsikat és jó terepjáró képességű UAZ kistehergépko­­csikat használnak. A nagyszámú gépkocsi és a jelentős fu­tási teljesítmény (1985-ben 35 millió km) állandó jellegű javítási és karbantartási tevékenység folytatását teszi szükségessé. Erre a célra korszerűen felszerelt javí­tóműhelyek állnak a jól képzett szerelők s szakszemélyzet rendelkezésére. A jól felszerelt gépműhely, hegesztő-, fényező-, targonca javító és tűzoltókészülék-javí­tó műhely mellett külön említésre méltó az akkumulátorgyártó üzem. Ennek feladata a postai gépjárművek indítóakkumulátor­ral való ellátása, az akkumulátorok gyár­tása, javítása, felújítása és karbantartása. A legyártott legkülönbözőbb típusú ak­kumulátoroknak a járműtelep csak mint­egy 10­%-át használja fel, a többi 90% az Autokeren keresztül a népgazdaság vér­keringésébe kerül. Kolossváry Pál 1. ábra: Levélgyűjtő motorkerékpár 2. ábra: Fejes-féle levélgyűjtő gépkocsi 3. ábra: Csonka-féle csomagszállító gépkocsi 13 Teflonbevonatú csövek A forgácsoló megmunkáló üzemekből kikerülő használt fúróolajat környezetvé­delmi okokból nem szabad a városi csa­tornahálózatba bocsátani. Korszerűen be­rendezett gyárakban a használt fúróola­jat termokémiai tisztításnak vetik alá, amelynek során szétválasztódik az olaj az emulzifikáló és más környezetvédelmi szempontból kifogásolható anyagoktól. Az így megtisztított vizet már be lehet bo­csátani a csatornába. Az Eberhard Bauer (Esslingen) cég üzemében 500 1 h kapaci­tású fúróolaj-tisztító berendezést helyez­tek üzembe. Az ábrán látható berendezé­sekben a tisztítási technológia megkíván­ja, hogy a folyadékot 1,5 pH értékűre ál­lítsák be. Az így savasított folyadék azon­­b­an erősen korrodálta a csővezetékeket, és a legkiválóbb saválló acélcső sem tar­tott ki hat hónapnál hosszabb ideig. Többféle anyagból készített csövekkel végzett kísérletek után elhatározták, hogy Du Pont gyártmányú Teflonnal bevont csővezetéket létesítenek. Ezt a ma már hagyományosnak tekinthető anyagot nem támadják meg a savas folyadékok, és en­nek következtében magasabb hőmérsék­leten is hosszú ideig üzemképesek. Az Eberhard Bauer cégnél a fúróolaj tisztí­tás közben 98 ° C hőmérséklet is fellép, mégis évek óta kifogástalan állapotban van a csőrendszer. További előnye a tef­lonbevonatnak, hogy nem tapad felületé­re semmiféle szennyeződés, és ennek folytán a csövek tisztántartása is egysze­rűsödik. TECHNIKA 1985/7,

Next