Telegraful Roman, 1864 (Anul 12, nr. 1-102)

1864-05-28 / nr. 42

Gabiiu, in 2S Main 1864. Telegraful« esc de doua ori pe septe ] mana:ratiunea joi’a si Duminec’a. —. Prenumese face in Sabiiu la espeditur’al foiei; pe afara la c. r. poște, cu bani gat’a, prin scrisori francate, adresate] catra espeditura. Pretiusu prenumeratiunei pentru Sabiiu este pe anu 7. fl. v. a. I car’ pe o jumatate de anu 3. fl. 50. Pentru celelalte parti ale Transilvaniei si pens Ifc. 42. AXULU XII. „Concordi’a“ aduce funest’a scrie , ca națiunea româna a mai perdutu pre unulu din cei mai demni sî mai devotați fii ai sei , pre Simeonu Barnutiu, care reposa in 1018 Maiu a. c. in Boccea româna. O națiune soiesce mortea lui. In veci pomenirea ta Anoncmn. Amesuratu condusului adusu in ssedinti’a II. a adunarei generale a Associatiunei transsilvane, tinute la Blasiu in 8 Septembre c. n. 1863 p. 36, adunarea generala a Associatiunei transsilvane pe anulu 1864 se va tine la Hatiegu ini Augustu după calendariulu nou, a. c. Ceea ce prin acest’a, in sensului lui 25 din statutele Associatiunei, se aduce la cunoscinti’a publica. *) Dela presidiulu Associatiunei transsilvane pentru literatur’a româna sî curtur’a poporului românu. Sabiiu in 7 Iuniu c. n. 1864. T. Cipariu m. p. Vice-pressedinte. Ioanne V. Russi m. p. Secretariu II.tru provinciele din Monarchia pe unu anu 8 fl. era pe o jumătate de anu 4 fl. v. a. j Pentru princ. si tieri străine pe anu 12 I pe/„ anu 6 fl. v. a. Inseratele se platescu pentru j inteia ora cu 7. cr. firulu cu litere I mici, pentru a doua ora cu 5% cr. g. pentru a trei’a repetire cu 3 V2 cr. v. fa Dieta transsilvana. Siedinti’a din 22 Maiu (3 Iuniu) 1864. Luandu firulu raportului nostru despre acesta siedintia, comunicamu in cele urmatore sî proiectulu seu mai bine decendu proiectele comissiunei pentru tribunalulu supremu transsilvanu, caci lângă majoritatea comissiunei se formase sî o minoritate, care adusese unu proiectu independinte. Proiectulu majoritatii este urmatoriulu: Proiectu de lege despre infiintiarea si organisarea unui tribunalu supremu pentru Marele Principatu Transsilvani’a. fc _______________tvrt» _ 1. Pentru cuprinsulu Marelui Principatu alu Transsilvaniei se infiintiéza unu tribunalu supremu de justiția cu titlulu: „R. tribunalu supremu alu Transsilvaniei“ care -si va ave scaunulu seu oficiale in loculu unde va fi guvernulu r. transsilvanu. • § 2. Acestu tribunalu va consiste din unu presiedinte, din consiliarii câți voru fi de trebuintia, sî din personalulu care va fi de lipsa pentru ajutorintia sî manipulatiune. Denumirea pressedintelui sî a consiliariloru e reservata Maiestatei Sele. § 3. Tote posturile se voru conferi numai transsilvaneniloru. § 4. Tribunalulu supremu va decide că foru alu treilea sî din urma in tóte trebile urbariali asemnate procesurei judecatoresci, in cari s’a decisu in forulu alu doilea , incatu permitu prescriptele ce suntu in vigóre, remedie legali in contr’a decisiuniloru lui. § 5. In cause penali va decide tribunalulu supremu ca foru alu treilea, despre tóte casurile penali asemnate procesurei judecatoresci, cari voru ajunge la elu in conformitate cu prescriptele procesuali ce exista. § 6. Afara de acestea va mai decide tribunalulu supremu despre propuneri sî cereri de delegatiune, de câte ori va fi vorb’a in cause penali de delegatiunea unui tribunalu ordinariu in loculu tribunalului urbanu speciale ce e competinte in cosurile <Ș—lui 10 lit. a. din regulamentulu procesului penale, precum si despre plansuri in contr’a delegati unei altui judetiu in loculucelui competinte, dispusa de catva forulu alu doilea. § 7. Despre delegarea altui judetiu in loculu unui judetiu transsilvanu ori din contra, mai incolo despre controversie de competintia, candu numai unulu din judetiele ce suntu in contraversia e transsilvanu si respectivele curti apelative nu se potu uni, ori candu se nasce contraversia intre curtea apelativa din Transsilvani’a sî intre un’a din altu locu despre competinti’a loru propria, va decide tribunalulu supremu transsilvanu in cointrclegere cu forulu supremu judetiale alu celuialaltu judetiu respectivu. Nepotendu-se uni cele doue tribunale supreme, va decide Maiestatea Sea, facendu-i-se propunere din partea respectiveloru dicasterie aulice de justiția. § 8- Despre conflicte de competintia intre autoritatîle judeciari si politice , va decide tribunalulu supremu intr’unu senatumlcstu, a cărui compunere o determina § 13. § 9. Tribunalulu supremu va decide despre plansuri de sindicatu in contr’a lucruriloru oficiose ale membriloru sei propri sî in contr’a lucruriloru oficióse ale forului alu doilea seu ale membriloru lui, mai incolo despre recurse in contr’a decisiuniloru, pe cari le-a facutu forulu alu doilea asupr’a plansoriloru de sindicatu. § 10. Fiindu poftitu tribunalulu supremu de cancellariulu aulicu, isi va da parerea pretinsa in privinti’a emiterei de legi ori a modificarei acelor’a. Elu inse e sî indreptatîtu sa faca cancelarului aulicu propuneri de sine statatóre pentru emiterea de legi ori modificarea loru § 11. Tribunalulu supremu va fi condusu de pressedinte, sî findu acest’a absinte ori impedecatu, de substitutulu lui denumitu spre acestu scopu. § 12. Tribunalulu supremu va pertracta sî decide de regula despre afacerile, cari cadu in sfer’a lui de activitate, intr’unu senatu de siese judecători sî unu presiedinte. Pentru senatele plenari constatatóre din toti consiliarii sî pressedintele suntu reservate urmatórele: a) Tóte căușele personali sî disciplinari, incatu cadu acestea in sfer’a de activitate a supremei curți apelative. b) Tóte opiniunile si propunerile ce se voru da in privinti’a legislativa. c) Procesele criminali, candu are sa se decidă pedeps’a de morte. d) Revisiunile in contr’a, sentintieloru civili consunatore, candu va fi sa se decidă in privinti’a admiterei loru. e) Dechlar ati unele de morte spre scopu de recasatorire. § 13. In casalu candu va fi a se decide despre unu conflictu de competintia intre autoritatîle politice sî judiciari ale Transsilvaniei, precum si in cause urbariali, voru intra de votanti in loculu a trei judicie ai tribunalului supremu, totu atâti membrii ai guvernului r. transsilvanu. § 14. Limb a afaceriloru tribunalului supremu , se va indrepta după dispusetiunile generali, cari se voru face prin o lege speciale despre intrebuinttarea celoru trei limbi ale tierei in comunicatiunea publica oficiala. § 15. Tóte espeditiunile tribunalului supremu se voru prevede cu inscriptiunea : „1. tribunalu supremu alu Transsilvanieia sî se voru subscrie de presiedinte ori de substitutulu lui. Sentinttele voru porta inscriptiunea: „In numele Maiestatei Sele c. r. Apostolice, Marelui Principe alu Transsilvaniei sî Comite alu Secuiloru“, iî afara de subscrierea mai susu numita, se voru subscrie de unu votantu. § 16. Sigilulu tribunalului supremu de justitia vaporta *) Celelalte Jurnale române inca suntu rogate a publica in colonele sale acestu an onciu.