Telegraful Român, 1921 (Anul 69, nr. 2-87)

1921-01-14 / nr. 2

Declarăm: Că nici sabia de veacuri a turcilor, nici ocupaţia duşmanilor din ultimul răsboi, nu au fost primejdii mai mari, decât concordatul ce ne propune biserica catolică, deoarece toţi duşmanii trecuţi râvneau numai la bogăţiile noastre, pe când bisenca catolică urmăreşte desfiinţarea sufletului nostru. Chemăm la datorie lv toţi românii, preoţi şi mireni, cari îş iubesc ,lngia şi neamul. Aşa să ne ajute Dumnezeu! Ştirile zilei Naşterea Domnului. Sfintele sărbători ale Naşterii Domnului au fost prăznuite anul acesta aici în Sibiu cu deosebită pompă. In ziua primă serviciul divin a fost oficiat in catedră prin însuş I. P. S. S. arhiepiscopul şi mitropolit nostru Nicolae, asistat de I. P. C. Sa arhimandritul Dr. Klarion Puşcariu, Matei Voileanu, Laz Triteanu, Dr. George Proca, Dr. Vasile Bologa, Dr. Vasile Stan, Dr. Aurel Crăciunescu, Ioan Dăncilă, Trandafir Scorobeţ şi de diaconii Sofronie Morariu şi Ilie Beleuţă. A cântat corul mixt condus de profesorul T. Popovici. La finea sfintei liturghii I. P. S. S. mitropolitul a ţinut o cuvântare despre însemnătatea Naşterii Domnului şi Mântuitorului nostru, pentru crearea unei superioare vieţi sufleteşti prin primirea lui Hristos şi a darurilor, ce El ni le-a adus, în inimile noastre. Adresându-se îndeosebi intelectualilor, a arătat datoria lor de a se ridica spre culmile morale spre cari ne chiamă evanghelia creştină, căci numai aşa vom putea face faţă problemelor ce ni le înfăţişează prezentul şi pe cari le ascunde viitorul pentru neamul nostru. Prin apelul adresat la sfârşitul cuvântării: Să ne întoarcem la Hristos! cuvântul arheresc, ascultat cu toată atenţiunea, a făcut o adâncă impresie asupra numeroşilor credincioşi. La ora 1 din zi a întrunit apoi I. P. S. Sa la ospitala-i masă un număr frumos de onoraraţiori, militari şi civili. A doua zi a celebrat sfânta liturghie părintele asesor Matei Voleanu, asistat de dnii Dr. Vasile Bologa, Dr. Vasile Stan, Marcu Jantea, Mihail Neagu, Ioan Dăncilă și diaconul Sofronie Morariu. A predicat părintele Ioan Dăncilă. Răspunsurile liturgice Ie-a dat corul bărbătesc al Reuniunii meseriaşilor români de aici, condus de dl C. Popa. A treia zi au servit preoţii Ioan Dăncilă, Patriciu Marcu, Trandafir Scorobeţ, loan Isac şi Valeriu Hurdu. La finea sfintei liturghii s’a cetit pastorala I. P. S. mitropolitului nostru Nicolae trimisă tuturor parohiilor din arhidiecesă şi dieceza Clujului, pe care am publicat o în anul trecut al ziarului nostru. Pentru săraci, Majestatea Sa Regele Ferdinand, a trimis I. P. S. Sale părintelui Mitropolit Nicolae înaintea sfintelor sărbători ale Naşterii Domnului suma de 15 mii lei spre a se distribui între săracii din mitropolie Suma primită s’a şi distribuit prin consistoriile eparhiale, din mitropolia noastră celor mai strâmtoraţi materialiceşte. Familia regală a petrecut sărbătorile Crăciunului la Sinaia, unde a sosit şi Diadocul Greciei. Prinţul moştenitor Carol a fost de sărbători la Atena. «Pomul de crăciun» al Orfelinatului bisericii noastre. In ajunul naşterii Domnului direcţiunea Orfelinatului a aranjat pentru copiii din acest orfelinat în edificiul orfelinatului un Pom de crăciun, spre a le procura momente de bucurie şi elevaţie sufletească, şi spre a arăta cum părinţii lor sufleteşti se ştiu îngriji de ei. S’a executat în mod satisfăcător toate flunetele din programul acestei festivităţi, pubicate în nr. trecut al ziarului nostru, iar la fine directorul Ort. P. Marcu a adresat copiilor cuvinte de îmbărbătare şi ascultare faţă de mai marii şi binefăcătorii lor, îndemnându-i a urma sfaturile şi poveţele lor. La această festivitate au luat parte în frunte cu I. P. S. Părintele Mitropolit Nicolae şi domnii generali Boeriu şi Papp, prefectul oraşului Dorj, un public ales şi numeros. Direcţiunea Orf. îşi ţine de plăcută datorinţă a mulţumi tuturor sprijinitorilor şi binefăcătorilor cari au contribuit şi de astădată cu obolul lor pentru micii orfani, şi anume: I. P. S. mitr. Nicolae 100 cărţi de rugăciuni, domnul Colonel Marcovici a colectat dela ofiţerii din loc 4167 Lei 70 bani, domnul Colonel Vasilescu a donat 40 parechi păpuci, domnul Maior Mihailescu câte 20 bucăţi flanele, cearceafuri, cămeşi, ştergare şi 10 părechi păpuci, dl Dr. V. Stan 330 exemplare din biblioteca şcolarilor. Din acest prilej s’a făcut şi o frumoasă colectă de bani, al cărui rezultat îl vom publica în numărul viitor al ziarului nostru. Cercul de studii social creştine s’a constituit în Bucureşti sub patronajul I. P. S. Sale Mitropolitului Primat Miron. Programul cercului: Organizarea unei propagande pentru educaţia morală a masselor; Un cerc de studii cu scop religios social; Editarea de lucrări cu caracter didactic-religios; Strângerea unui fond in vederea creării unui institut biblic; Ţinerea de conferinţe; Crearea unei biblioteci creştinesociale pentru popor; Un organ de publicitate : Solidaritatea. Societatea face apel la unirea tuturora, pentru a face faţă acestor trebuinţe. — Revista Solidaritatea apare lunar. Abonamentul 36 Lei pe an. Adresa: Bucureşti, B-dul Independenţii 51. Congresul ziariştilor. Comitetul provizor al Sindicatului presei române din Ardeal convoacă pe toţi ziariştii români din Ardeal şi Bănat la congresul general, ce se ţne la Cluj în 6/19 şi 7/20 Ianuar 1921, cu scopul constituirii definitive a sindicatului. Un festival şi un bal costumat se organizează cu acest prilej. Moş Crăciun între orfanii noştri. Toţi cari am avut fericirea să luăm parte la bucuria micuţilor noştri orfani din Sibiu în ajunul Crăciunului în sala palatului de la prefectura judeţeană, când inimi simţitoare le-au pregătit şi lor un prea frumos pom de Crăciun, încunjurat de nenumărate bunătăţi strânse la un loc spre a servi de daruri in seara bucuriilor, am avut prilejul sâ ne convingem despre felul cum harnicile noastre dame, în frunte cu prezidenta ocrotirilor orfanilor de răsboi din loc dna Catinca Bârseanu, ştiu să-şi împlinească misiunea ca locoţiitoare de mame, — acolo unde soartea a răpit veselia pruncilor prin perderea mamei lor. Haine, alimente, bombfiane etc au fost împărţite nu numai Intre orfani, ci şi Între văduvele mame din oraş, cari s’au prezentat cu micuţii lor la această serbare, astfel că au putut simţi şi aceşti nenorociţi ai sorţii veselia ce se revarsă asupra omenirii în seara naşterii Mântuitorului, care prin mila sa adusă ca dar lumii, iată că pune în acţiune păturile largi ale societăţii omeneşti, spre împlinirea celei mai sublime misiuni a inimii omeneşti: ajutorarea şi miluirea celor oropsiţi. Rap. Congres învăţâtoresc se ţine la Cluj, Duminecă, în 23 Ianuar a. c. Se invită la congres invăţătorimea din Ardeal, Bănat, Crişana şi Maramurăş, precum şi profesorii şcoalelor normale şi civile, funcţionarii revizoratelor şcolare şi conducătoarele grădinilor de copii. Timbru cultural. Guvernul român, la intervenirea prefectului din Cluj, a dat autorizare pentru înfiinţarea unui timbru cultural de 50 ani în interesul ridicării catedralei ortodoxe române în Cluj. Timbrul va fi aplicat pe toate biletele de teatru, cinematograf, concert şi alte spectacole în întreg Ardealul pe durata anului 1921. Petru Pop, fiul preotului din Cerghidul mare (Târgul Murăş), învăţător diplomat, în etate de 21 ani, împărtăşit cu sf. taine ale muribunzilor, a răposat în Domnul în 3 Ianuar 1921 şi s’a înmormântat în 5 Ianuar în cimitirul bisericii de acolo. Fie ţărâna uşoară. Ei şi noi, Dl Gr. Alevra, director al Revistei politice şi parlamentare, în amintirea multelor nedreptăţi ce ungurii au făcut românilor — şi ca să li se arate că noi înţelegem altfel tratamentul minorităţlor, — a oferit ministerului artelor o bursă anuală de patru mii de Lei care sa fie dată celui mai bun student ungur, ca ajutor pentru a-şi termina studiile academice. Bursa poartă numirea de «bursa Octavian Goga» şi se plăteşte la 1 Ianuar şi 1 Iulie. Agenţie română la Paris. Se înfiinţează în luna aceasta la Paris o agenţie română, sub firma Agence Roumaine în Strada Rue Louis le Grand. Instituţia urmăreşte scopul să informeze exact şi repede presa de pretutindeni despre evenimentele şi situaţia din România şi ţările vecine. Logodnă în casa domnitoare. Ştirea logodnei apropiate, a principesei Maria a României cu regele Boris al Bulgariei, începe a lua caracter oficial. Partidul naţional liberal s’a constituit şi la Braşov. Membrii comitetului local sânt dnii: Dr. Alexe Sulică preşedinte, Ion Petcu vicepreşedinte, Ion Stinghe cassier, Virgil Popescu secretar şi alţi 10 membri în comitet. Gazeta Transilvaniei află că faptul acesta constitue «un dezastru» pentru societatea română din Braşov, în care gruparea liberală a produs o «sciziune», o «sfâşiere şi slăbire». — Noi, cam sântem departe de Braşov, mărturisim o părere mai bună despre societatea română braşoveană. Viaţa publică se manifestă nu numai în politică, ci şi pe alte multe, — şi poate, mai folositoare, — terene, unde oamenii de orce partid politic, se întâlnesc, — dacă vreau să se întâlnească. Braşovenii să facă excepţie ? Revista învăţătorul, nr. 1 din Ianuar a apărut cu instructiv cuprins padagogic car. Abonamentul anual 50 Lei pentru îtori, 80 Lei pentru alţi intelectuali. Adresa : strada Avram Iancu 62. Sibiul are, conform recensământul f urmă, 32.156 locuitori. Români sânt 8550 mari 17876, unguri 4255, evrei 1248, ait Tun. La o mare turnătorie din Li« construeşte azi un nou tun, numit «turboc a cărui bătae va fi de trei ori mai tun cât aceea a «Berthei», cu care s’a bom Parisul în răsboi. Calendare. La casa de editură V. în Sibiu au apărut, pe anul 1921, Cale săteanului, preţul 3 Lei, şi Amicul pop preţul 7 Lei. Ambele sânt întocmite cu îngrijire de profesorul T. Popovici. O bună ordonanţă. Darea şi luarea d şi bacşişuri este o mare piedecă pentru mers al afacerilor obşteşti. Intru stâlpi acestei boale, prefectul Clujului, di P. Me publicat o ordonanţă cătră autorităţile donate din Cluj şi judeţul Cojocna, penplicarea unor măsuri foarte potrivite. Pi de judeţe şi poliţia din toată ţara, ar trei sprijinească, în cercul lor de activitate, ac pentru combaterea urâtului obicei, care nu promite şi ne ameninţă cu catastrofă dinţi mai ruşinoase. Serată dansantă organisează Reuniu meilor române din Sibiu in preseara anul (Sf. Vasilie) 1921, ora 9 seara, In sala Uru~~... în beneficiul şcoalei de menaj şi industrie casnică. Biletul: 15 Lei de persoană, 40 Lei de familie, loja 50 Lei; se vând bilete la Librăria arhidiecezană şi la cassă. Ştire ziaristică. De la 6 ianuarie a. c. apare la Bucureşti cotidianul maghiar Bukaresti Hirlap. Se prezintă în bune condiţii tehnice. La Reuniunea meseraşilor români din Sibiu s-au mai înscris ca membri pe viaţă: Gavril Crişan, culegător tipograf, dna Maria Crişan croitoreasă de costume sălişteneşti, Nicolae Fleschin, consoier financiar, Nicolae Roşea, culegător tipograf, Nicolae Popa, măestru croitor şi loan Pomeran, măestru cismar, achitând fiecare taxa de câte 50 Lei. • Calendarul arhidiecezii pe 1921. Fiecare cititor, dela sat şi dela oraş, dorind să aibă un bogat şi interesant calendar, să ceară dela Librăria arhidiecezană de Sibiu şi dela alte librării Calendarul arhidiecezan, acum apărut. Acest calendar, care se vinde în mai multe mii de exemplare (in două ediţii) cuprinde, ca şi altădată numeroase şi variate lucrări, cu frumoase ilustraţii. Calendarul conţine, între alte multe articole: Despre I. P. S. S. mitropolitul Dr. Nicolae Bălan; Ştiri şi fapte însemnate: Povestiri istorioare; Ce trebue să ştie meseriaşii şi economii; Cum să ne ferim de unele boale răspândite; Cele mai frumoase versuri din popor, ostăşeşti şi altele; Glume pline de haz ş. a. lustraţiile înfăţişează: lucruri petrecute în răsboiul de la Tisa. Preţul unui exemplar cu şematism 10 Lei, fără şematism 8 Lei. De vânzare la: Librăria arhidiecezană, Sibiu, şi la alte librării din ţari. Cinema Apollo, Sibiu, Piaţa Herman, are zilnic cele mai bune filme. Începutul reprezentaţiilor la ora 6 şi jumătate, şi 8 şi jumătate seara. Direcţia cinematografului doreşte publicului vizitator an nou fericit. TELEGRAFUL ROMAN 3