Telegraful Roman, 1934 (Anul 82, nr. 1-54)

1934-07-01 / nr. 27

Anul LXXXII Sibiu, 1 Iulie 1934 Abonamentul: Un an 500 Lei. — Șase luni 250 Lei. — Trei luni 125 Lei. — Pentru străinătate un an 900 Lei. — Pentru America 4 Dolari. Articole și corespondențe se adresează Redacției Telegraful Român, Sibiu, strada Mitropoliei Nr. 45. — Scrisori nefrancate se refuză. — Articole nepublicate nu se înapoiază. Prețul inserțiunilor un șir petit 6 Lei pentru odată, dacă se publică de mai multe ori se dă rabatul cuvenit. Nr. 27 Abonamentele și inserțiunile se adresează Administrației ziarului Telegraful Român, Sibiu„ strada Mitropoliei Nr. 45 HPHRE SHPTHMHNHL Bugetul Cu ocaziunea întocmirei bugetelor cultelor an de an s’au făcut din partea I. P. S. Sale Mitropolit Nicolae intervenții personale și prin memorii pentru repararea nedreptăților făcute Bisericei ortodoxe, dar revendicările noastre n’au fost luate în seamă. Și în anul acesta s’au făcut din vreme memorii documentate pentru ștergerea nedreptăților și în special pentru ștergerea celor două curbe excepționale aplicate la lefile preoțime’. Constatând din proectul de buget prezentat de Ministrul Instrucțiunii și cultelor, că nici de astă dată nu s’au luat sumele necesare pentru ștergerea acestor 2 curbe nedrepte, fiindcă «economiile ce am fost obligați să facem pentru echilibrarea bugetului nu ne-au permis de a rezolva această chestiune în anul acesta, ea rămânând a fi rezolvată în bugetul anului viitor, deși ar fi trebuit să se revină asupra celor două curbe speciale aplicate salariilor preoților, curbe cari au atins destul de simțitor întregul nostru cler», cum se spune în expunerea de motive, I. P. S. Sa Mitropolitul nostru Nicolae, a ținut să se intereseze personal pentru repararea acestei nedreptăți. In scopul acesta I. P. S. Sa a plecat la București, însoțit de cel ce scrie acest raport, și luând contact cu forurile în drept, a reușit prin stăruințele depuse să exopereze prevederea în bugetul Cultelor pe 1934/35 a sumei de 30 milioane, pentru acoperirea în parte a sporului necesar la ștergerea curbelor speciale, întâmpinând bunăvoință la membrii guvernului I. P. S. Sa Mitropolitul s’a dus la Comisia bugetară a Camerei și ia ședința din 24 Iunie a. c. luând cuvântul la discuția generală a bugetului general al Statului a relevat nedreptatea ce s’a făcut prin aplicarea celor 2 curbe speciale numai preoțimei și anume de 12 °/C în 1931 și de 15 °/C în 1932, în plus față de leafa celorlalți funcționari publici. «Este o nedreptate aceasta — a continuat I. P. S. Sa — pentru că Statul e obligat să aplice aceeași măsură pentru toți salariații săi. Preoțimea a suferit, nu numai material, dar mai ales moral, fiind atinsă în prestigiul ei. De aceea Biserica face apel la spiritul de înțelepciune al dlui Ministru de Finanțe și al Comisiunei financiare să facă dreptate preoțimei suprimând aceste curbe. Maiestatea Sa Regele a enunțat cu prilejul învestiturei celor 2 episcopi un program, că «voește o biserică vie», deci trebue să i se asigure preoțimei și o situație mai echitabilă, căci cu un salar de 1700 Lei lunar, cu o preoțime săracă și desbrăcată nu se poate face apostolat. Vremurile sânt desigur grele, lumea trece printr’o criză materială, dar și printr’o criză morală, care este mult mai primejdioasă ca cea dintâi. Intr’o asemenea situație rolul ce revine Bisericei este cu atât mai greu și mai multelor important. Preoțimea trebue pusă la adăpostul nevoilor materiale». I. P. S. Sa a încheiat cuvântarea, făcând apel călduros către dl Ministru al Finanțelor și către membrii comisiunei bugetare, pentru a repara grava nedreptate ce s’a făcut preoțimei. Dl Al. Lapedatu, Ministrul Cultelor și Artelor, susține cu căldură cererea I. P. S. Sale și declară, că trebuie să se restabilească echitatea prin ștergerea curbelor. «Nu numai moralmente ci și politicește suntem obligați — spune D-sa — ca să satisfacem nevoile preoțimei. Când s’au aplicat curbele asupra salariilor preoțimei noi le-am combătut și am promis, că vom repara nedreptatea. «Susțin deci cu toată căldura, apelul I. P. S. Sale Mitropolitului Nicolae al Ardealului și rugăm pe dl Ministru al Finanțelor să satisfacă această cerere», încheie dl Lapedatu. Dl deputat Ștefan Bogdan încă susține această chestiune. După unele explicațiuni ale raportorului bugetului Cultelor, care se asociază la cererea I. P. S. Sale, la cuvântul Dl Victor Slăveacu, Ministrul Finanțelor, care a răspuns, că cunoaște situația clerului, din expunerile ce i le-a făcut I. P. S. Sa cu o zi mai înainte, precum și Dl Al. Popescu Necșești cu ocazia întocmirii bugetului Cultelor și recunoaște, că reducerile ce s’au aplicat salariilor preoțimei au fost într’adevăr mai mari decât la celelalte categorii de salariați publici. «Expunerea I. P. S S ale Mitropolitului Nicolae al Ardealului m’a impresionat» — declară D-sa «și cred că trebuie făcut ceva pentru repararea nedreptății». Dl Ministru de Finanțe declară că va pune la dispoziția Ministerului Cultelor suma de 25—30 milioane Lei pentru a putea satisface în limitele bugetului actual doleanțele preoțimei, dacă nu în total, cel puțin în parte, dovedind prin aceasta interesul ce-i poartă guvernul Bisericei. I. P. S. Sa Mitropolitul Nicolae mulțumește căldurosiior Miniștri V. Slăvescu și Al. Lapedatu, precum și comisiunei bugetare pentru bunăvoința arătată și pentru hotărârea luată și speră să se rezolve în totul nevoile preoțimei. * După această hotărâre a comisiei bugetare, I. P. S. Sa Mitropolitul spre a provoca un răspuns de pe banca ministerială privitor la revendicările Bisericei, a adresat în ședința din 24 iunie a. c. a Senatului o comunicare a Ministrului Cultelor prin care arată, între altele, că Biserica ortodoxă a luat cu multă satisfacțiune la cunoștință reînființarea Ministerului Cultelor. Reânființarea acestui Minister este un act de înaltă înțelepciune politică și de o necesitate incontestabilă și * Comunicarea I. P. S. Sale o vom publica în întregime îndată ce va apare în Monitorul Oficial, după notele stenografice, vor trebui cât mai larg și clar precizate atribuțiunile lui. După ce arată rolul preoțimei ca factor moralizător, în aceste vremuri de desagregare morală, pe care rol preoțimea îl îndeplinește cu atâta râvnă, I. P. S. Sa spune: «mă simt obligat să exprim Onoi. Guvern mulțumirile Bisericei pentru solicitudinea arătată față de preoțimea noastră prin suprimarea curbelor ce i-au fost aplicate la leafă în plus față de ceilalți salariați ai Statului. Este acesta un gest de echitate, pentru că nu este admisibil ca Satul să măsoare cu două măsuri celor ce-i servesc interesele deopotrivă». De încheere I. P. S. Sa spune: «Făcând această comunicare, ași fi foarte recunoscătorului Ministru al Cultelor, dacă ar binevoi, pentru liniștirea preoțimei, să ne comunice ce îndreptăm s’au luat în noul proect de buget, pentru ameliorarea stărei sale materiale; asemenea îl rugăm să ne comunice principiile de cari se va lăsa condus pentru a examina situațiunea Cultelor și a raportului Statului față de ele». Dnul Ministru Al. Lapedatu, răspunzând comunicării I. P. S. Sale între altele spune: «Principiile pe care le-am înscris în Constituție și în legile organice privitoare la Biserica ortodoxă și la regimul celorlalte Culte, au condus până acum și vor conduce și în viitor politica bisericească a Statului român. «Principiile ce au stat la baza evoluției istorice a Țărilor române sânt de largă și generoasă ospitalitate și toleranță pentru toate cultele, dar în acelaș timp, de intimă și indestructibilă legătură cu Biserica strămoșească,, care în tot trecutul nostru, s’a confundat cu viața însăși a Statului românu. Apoi Dsa resumă în câteva puncte programul ce se va pune în aplicare pentru a sprijini doleanțele clerului. 1. Arată, că în actualul buget vor fi trecute global 30 milioane Lei pentru întregirea salariilor clerului, reduse prin aplicarea celor 2 curbe, dela 1 Noemvrie sau dela 1 Octomvrie pentru a se repara nedreptatea ce s’a făcut clerului cu aplicarea celor două curbe speciale. 2. Vor fi luate sumele necesare pentru acordarea termenelor de gradații cuvenite preoților cu începere dela 1 Octomvrie a. c. (§) Un fond global de 2 milioane și jumătate pentru plata cântăreților bisericești funcționând neîntrerupt dinainte pe 1916 și a celor ce vor fi fost admiși la examenul special, cu începere dela 1 Octomvrie a. c. 4. Fond pentru înființarea a 100 parohii noui la Biserica ortodoxă. 5. Fond pentru plata preoților ce se vor numi în parohiile vacante tot dela 1 Octomvrie a. c. 6. Fond pentru plata diurnei la încă 72 protopopi în Biserica ortodoxă, începând dela 1 Octomvrie a. c. 7. Fond de 1 milion pentru ajutorarea bisericilor din Săcuime și Munții apuseni. 8. Fond de 1 milion pentru ajutorarea zidirilor de biserici și case parohiale. 9. Fond pentru plata diurnelor membrilor consistoriilor mitropolitane și eparhiale. 10. Fond pentru lucrarea de inventariere a averilor și veniturilor bisericești, și 11. Fond pentru instituirea unui episcop ortodox în America și pentru un preot la Ierusalim. De închiere dl Ministru a spus: «Cum vedeți un început serios, cuteza zice foarte serios, de restaurare a bisericilor noastre naționale și a celorlalte culte istorice în drepturile lor și de reparare a greșelilor și nedreptăților ce li s’a făcut în trecut. Iar aceasta într’o vreme de mare penurie a tezaurului Statului și de mari dificultăți bugetare. Căci guvernul s’a socotit obligat să dea aceste reparații, obligat moralmente pentru situația și rolul important, pe care bisericile și cultele îl îndeplinesc în viața Statului și obligat politicește pentru angajamentele ce și le-a luat la timpul său de a aduce îndreptare vexațiunilor și nedreptăților ce s’au făcut acestor biserici și culte». I. P. S. La Mitropolitul Nicolae se declară mulțumit cu răspunsul dlui Ministru Alex. Lapedatu. I. P. S. Sa Mitropolitul Gurie al Basarabiei încă se declară mulțumit cu acest răspuns. Pe lângă aceste îmbunătățiri față de anul trecut, putem anunța și o oarecare salarizare pusă în vedere cântăreților bisericești din Ardeal cari au diplomă de la o școală de cântăreți, începând cu 1 Octomvrie a. c. precum și altele ce se vor cunoaște la timpul său. Este deplin sigur, că salariile preoților noștri vor fi sporite începând cu 1 Octomvrie sau 1 Noemvrie a. c. destul de simțitor, cu circa 1000 Lei lunar. Și această sporire s’a făcut, numai mulțumită înaltului nostru Ierarh, a Mitropolitului nostru Nicolae, care n’a pregetat să-și întrerupă cura din străinătate spre a putea fi la București, când se stabilea noul buget al Bisericei. I. P. S. Sa n’a pregetat a oșteni în decurs de 8 zile, — din dragostea ce o poartă slujitorilor altarului — de a pune în joc înalta sa autoritate, la toate autoritățile, cari au ascultat glasul înaltului nostu păstor în apărarea justelor revendicări ale Bisericei, căci I. P. S. Sa a spus «nu pot pleca de aici fără să primesc un răspuns satisfăcător». Dacă nu se făcea aceasă intervenție la factorii cu cădere, nu se ștergeau curbele nedrepte și nu se prevedea nici un spor Iu leafa preoților. Biserica întreagă și preoțimea ei trebuie să fie adânc recunoscătoare I. P. S. Sale pentru binele ce i l-a făcut, și prin întețirea zelului pastoral să exprime și mai bine recunoștința și mulțumirile sale cătră Onoratul Guvern, care s’a arătat atât de înțelegător cătră nevoile Bisericei și ale preoțimei, prot. V. Nistor consilier arhiepiscopesc.