Fedinec Csilla (szerk.): Nemzet a társadalomban (Budapest, 2004)

Fogalmak és folyamatok

Ha így van - és itt nem volna hiábavaló a filozófiai és irodalomelméleti fejtege­tést a kognitív pszichológia és az élettörténet-kutatás idevágó legfrissebb eredmé­nyeivel kiegészíteni akkor milyen következtetéseket vonhat le az előbbiekből az empíriát űző társadalomkutató? Valójában mit is kutat, amikor „identitást” kutat? Megkockáztatható, hogy az identitáshoz empirikusan az (élettörténeti) elbeszélé­sen keresztül lehet a legközelebb férkőzni. Nem állítom ezzel azt, hogy az élettörté­net-kutatással „megtalálhatóvá”, netán tudományos eszközökkel rekonstruálhatóvá válna maga az önazonosság, hiszen ahogy idem és ipse között csapong a történet, úgy mi is csak e történetet halljuk-olvassuk, mégpedig egy másik történet (saját tudomá­nyos szövegünk) segítségével, melyben az eredetit - amely már maga sem az önazonos­ság, hanem csupán egy történet, amint az önt meséli - interpretáljuk. A biográfiai mód­szer tehát lényegét tekintve a narratív identitást - a jellem és az önmegőrzés közötti fe­szültséget és annak narratív helyreállítási mechanizmusait - elemzi; még akkor is, ha egyes képviselői az önazonosság szót az élettörténetre cserélték.23 Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a nagy, kvantitatív survey-k az ugyanazonos­ság tartományában mozognak, amennyiben a külsődleges jellegek, vonások és tulaj­donságok egyezését, a megrekedt és a szerzett képességeket, a rögzült azonosságo­kat veszik alapul; azokat a tartós diszpozíciókat tehát, amelyekről egy személy vagy csoport felismerhetőnek látszik. Az eddigi gondolatmenet szerint ebből az követ­kezne, hogy e vizsgálatok az őmagaság „támaszait” kvalifikálják, megszüntetve a kvantifikáló elme számára nyomasztó narrativitást (hiszen a történetek nagyon nehezen mérhetők). De valóban így van-e? Van-e értelme ugyanazonosságot - ka­raktert, és annak specifikus jellegét - kutatni úgy, hogy a vizsgált személyt vagy kö­zösséget kiszakítjuk a narratív tudás birodalmából?24 Tudunk-e értelmet tulajdoní­tani a kvantifikált jellegeknek anélkül, hogy e jellegek történetével (az e jellegeket elbeszélő történetekkel) számolnánk? Nagyon valószínű, hogy nem. A kvantifikált ugyanazonosság-minták mögött ott várakoznak az elnémított hangok, ott mormog­nak a történetek. * Ezidáig csupán a személyes identitásról, illetve a kollektív identitások szemé­lyes megéléséről esett szó. A fent vázolt alternatív identitásmodell ugyan szerintem alapjaiban kérdőjelezi meg a szó bevett használatát a hétköznapi és a tudományos közbeszédben, mindazonáltal sokak szemében mégis csak egy árnyalatnyi különb­séget felnagyító filozofálásnak és pszichologizálásnak tűnhet. Az itt tárgyalt identi­tások végül is­merő érzetek, legyinthet a makacs empirikus társadalomkutató, ame­lyeknek semmi közük a társadalmi cselekvésekhez. Erőtlen elbeszélések csupán, folytathatja, melyek alig szűrődnek ki a közbeszéd zsivajából. Mégse adjuk meg 23 Itt szintén könyvtárnyi már az irodalom, ezért csupán a biográfiai módszer társadalomtudományos térnye­réséről készült összegzésre hivatkozom. Chamberlayne, Prue - Bernat, Joanna - Wengraf, Tom (eds.): The Turn to Biographical Methods in Social Science. Routledge, London, 2000. 24 Ricoeurön túl lásd: Lyotard, Jean-Frangois - Habermas, Jürgen - Rorty, Richard: A posztmodern állapot. Századvég/Gond: Budapest, 1993.; White, Hayden: A történelem terhe. Osiris/Gond: Budapest, 1997.

Next