Czoch Gábor - Fedinec Csilla (szerk.): Az emlékezet konstrukciói. Példák a 19-20. századi magyar és közép-európai történelemből (Budapest, 2006)

Az emlékezet színterei: Politika, kultúra, tudomány

Qu'est-ce qu'une nation? Conférence faite en Sorbonne, le 11 mars 1882. In: Uő: Qu'est-ce qu'une nation? et autres essais politiques. Paris, Presses Pocket, 1992. 54. o. 29 Hogy Horváth Mihály 1848 előtt napvilágot látott tankönyvének (A magyarok története a bölcsészettanuló ifjúság számára. Bécs, 1847.) egyik jellemző alcímét idézzem. 30 így, sajátos módon, éppen az ő szövege mutatja fel a vizsgált történelmi periódus tan­könyvbeli bemutatása kapcsán leginkább azokat a kvázi normatív jegyeket, amelyek, a korszakban még meg nem valósuló, de néhány ponton azért határozottan körvonalazódni látszó, immár akár teljes egészében „össznemzeti látószög"-nek alkothatták volna a lehet­séges elemeit. A zsidó származású entellektüeleknek a közép-európai nemzetépítések­ben játszott szerepéről lásd: Bauman, Zygmunt: Modernity and Ambivalence. Ithaca, N. Y., Cornell Univeristy Press, 1991. 31 Lévén, hogy a korszak oktatásügyét szabályozó uralkodó rendeletek (a két Ratio edu­cations) rendelkezéseit - belső szervezeti autonómiájukra hivatkozva (amelyet egyéb­ként az 1790/91-es országgyűlés 26. tc. -e teljes hatáskörű érvénnyel szentesített is) - nem fogadták el az iskolafenntartó protestáns rendek, ahogy azok érvénye amúgy sem terjedt ki - a nemzetépítés és nemzeti kultúrafejlesztés terén nem kevésbé fontos - Erdé­lyi Nagyfejedelemség területén található oktatási intézményekre. (Annak oktatásügyét ugyanis a II. József által kibocsátott uralkodói rendelet, a Norma Regia (1781) szabályozta, az első Ratio educationis-nál kissé konzervatívabb szellemben). 32 Tóth Zoltán: A rendi norma és a „keresztyén polgárisodás". Társadalomtörténeti esszé. Századvég 1991.1-2. sz. 75-130. o.; Lásd még Karády Viktor: Felekezet, rétegződés és mobili­tás: az egyenlőtlen modernizáció néhány kulcskérdése a magyar társadalomtörténetben. Buda­pest, 1997. 33 Lajtai L. László: Nemzetkép az iskolai történelemoktatásban 1777-1848. A nemzeti törté­nelem konstruálása az első magyar történelemtankönyvekben. In: Iskolakultúra. Pécs- Budapest, 2004. 41-48. o. no

Next