Kovács Éva (szerk.): A gazdasági átmenet etnikai tájképei - Regio könyvek (Budapest, 2004)

I. Könyv. Erdélyi vállalkozó (ön)képek

Vállalkozástörténetek Erdélyben vállalkozó gyakran kerül ellentmondásba a self made man-nel, az önma­gát felépítő, társadalmi eredet nélküli emberrel. Ennek okát egyrészt a már említett, a vállalkozók megítélését meghatározó ambivalenciá­ban látjuk, másrészt pedig abban, hogy a moralitás „tájainkon” alapjai­ban kollektív, pontosabban kollektivista kategória. A küldetéses vállalkozó mellett ott találjuk a „kisembert”, aki nem bánja, ha ügyeskedőnek nevezik, a morális stigmák alól nem akar kibúj­ni. Szerinte is igaz, hogy „meggazdagodni csak törvénytelen úton lehet”. Hozzáteszi, hogy ez az „igazság” leginkább a kisemberekre érvényes, hisz a törvények maguk épp azért vannak, hogy a „helyzetben lévőket”, „a nagy halakat” védjék, és ezzel az aszimmetrikus társadalmi viszonyo­kat konzerválják. A törvénysértés, az amoralitás ilyen körülmények között ennek az aszimmetriának a részben szimbolikus felszámolása. V. 2. A történetek ideje Megállapítottuk azt is, hogy a tranzitológiai diskurzus a self made man narratívák egy sajátos típusát támogatja, ezzel egyben kijelölve az el­mondott történetek időbeli koordinátáit. A társadalomtudósok és a közemberek egyaránt azt kérdik a kilencvenes években, hogy: „Kik­ből lettek vállalkozók? Kik voltak azelőtt az átmenet nyertesei?”. Erre a kérdésre a társadalomtudósok és a közemberek egyaránt a régi elitek metamorfózisának elbeszélésével válaszolnak. Silviu Brucan, a kilenc­venes évek egyik társadalomtudományos sikerkönyvében a vállalkozó­vá válás hat folyosójáról beszél. A hat folyosó közül négy a múlt rend­szer hivatali helyiségeiben kezdődik. E történeteknek az átmenet kon­textusában rámutató jellegük van: ezek nem azok a történetek, amelyeket a vállalkozók önmagukról mondanak, hanem amit mások mondanak vagy suttognak róluk. A metamorfózisról szóló elbeszélések mellett Brucan két lehetősé­get hagy: az emigrációból hazatérő és a vállalkozását a kilencvenes évek­ben a semmiből felépítő vállalkozóét. Ezzel nagyjából ki is jelöli azokat a narratív lehetőségeket, amelyekkel a vállalkozók élhetnek történetük felépítése során. A két legitim narratíva közül (mivel az emigrációból ke­vesen tértek haza) a self made man narratíva emelkedik ki. Ez tekinthető domináns elbeszélési stratégiának. Az így felépített elbeszélések a ’89-es fordulat után kezdődnek, nem képesek arra, hogy az elbeszélő múlt rendszerbeli útját integrálják a történetbe. Ezzel alapvetően különböz­nek a Kuczi Tibor által bemutatott magyar vállalkozástörténetekről. Kuczi szerint a kilencvenes évek magyarországi vállalkozói „meglepődve

Next