Kovács Éva (szerk.): A gazdasági átmenet etnikai tájképei - Regio könyvek (Budapest, 2004)

I. Könyv. Erdélyi vállalkozó (ön)képek

KISS TAMÁS tosan felcseréli a jelentést az elbeszélendő események közvetlen másolatá­val”, vagyis valahol az „élmény” és a jelentésadás között lebeg.34 Elem­zésünkben erre, az élettörténeti eseményeket újrakonstruáló értelem­adási folyamatra kérdezünk rá. Olyan narratív struktúráról van ugyanis szó, amellyel párhuzamosan - mint azt Ricoeur kapcsán említettük 35 - a cselekmény szereplőjének (aki ez esetben megegyezik az elbeszélő­vel), azonossága is kibontakozik. A narratív-biográfiai módszer ily módon nem arra vállalkozik, hogy közvetlenül, a „kemény tények” szintjén írja le a társadalmi valóságot. Nem az „elbeszélésen kívüli világról akar beszélni”36, hanem magát az elbe­szélést szeretné újramondani. Mondanivalója azonban annyiban szocio­lógiai, hogy a szalagon rögzített elbeszélések, illetve az általuk feltáruló narratív konstrukciók maguk is társadalmi tények. Az élettörténeti elbe­szélés funkciója ugyanis nem pusztán az, hogy megkonstruálja a beszélő azonosságát, hanem hogy azt társadalmilag elismertesse. Ily módon nem tekinthet el a „hallgatóság” relevanciastruktúráitól sem.37 Ez pedig annyit tesz, hogy, bár elvben a lehetséges narratívák száma végtelen, gya­korlatilag azonban nem kommunikálható bármilyen narratíva sikerrel. Szélsőséges esetben az összefüggéstelennek tűnő narratívák elbeszélőit a hallgatóság akár az őrült kategóriájába utalhatja. De amennyiben ettől elvonatkoztatunk, a szokatlan, furcsa elbeszélések mindenképpen nagy „közegellenállásra” számíthatnak. A szociológia számára az élettörténe­ti elbeszélés azért releváns kutatási téma, mert az részben társadalmilag előregyártott „narratív panelekből” építkezik. Tanulmányunk a „vállal­­kozósághoz” kapcsolódó panelek feltérképezésére és működésük megértésére vállalkozik. III. 2. Vállalkozói narratívák és társadalmi nem Kovács Éva és Melegh Attila nyomán abból indultunk ki, hogy az elbe­széléseknek is van társadalmi nemük és ezt kiemelt elemzési szempont­nak tekintettük. Az „elbeszélés neme” alatt a szerzők azt értik, hogy bi­zonyos elbeszéléseket férfiasnak, míg másokat nőiesnek érzékelünk, ha 34 White, Hayden: A narrativitás értéke a valóság megjelenítésében. In u.ö.: A történelem terhe. Osiris-Gond, Budapest, 1997.104. 35 Ricoeur: i.m. 15-16. 36 Rosenthal: i.m. 1. 37 Kovács Éva - Melegh Attila: A vándorlást elbeszélő narratívák neme. In: Pethő Andrea (szerk.): A társadalmi nemek emlékezete és képe Magyarországon a 19.-20. században. A Nők Valódi Esélyegyenlőtlenségéért Alapítvány, Budapest, 2004, 175-195. 34

Next