Felsőkereskedelmi iskola, Temesvár, 1881

­­M, ACADEMIA­­­V KÖNYVTÁRA,/ Néhány szó az iskolai ünnepélyekről. A mi az életben mindenkinek különbség nélkül hasz­nára van, a mi egy művelt államban minden egyesnek és az egésznek üdvére szolgál, azt kell ápolni és elő­mozdítani az iskolában is. De ezen kívül egyik legfonto­sabb feladata az iskolának az, hogy jó, kötelességeiket ismerő s azokat szívesen teljesítő honpolgárokat neveljen, mely feladatból kifolyólag nemzetiségünk ápolásának az iskolában mindenesetre jogosult helye van. Hiszen szak­képzésre a polgári iskolában még nem gondolhatunk, mert nem tudhatni mi lesz növendékeinkből , de azt tudni lehet, hogy emberekké kell lenniük. Legyenek tehát jó magyar emberek. Ha a zsenge ifjúkorban nem szokja, nem tanulja meg a leendő polgár a törvény tiszteletét ; ha jókor nem ébresz­­tetik fel benne a hazaszeretet, az alkotmányos érzület, s a nemzeti közérzület,............akkor hiába való lesz minden törekvése az államnak, melylyel biztosítani akarja fönn­állását. Épen ezért — különösen idegen ajkú iskolában — nemzeti érdekből összes tevékenységünknek egy czélja, a haza jólétének s boldogságának előmozdítására kell irányozva lenniök, s így az iskola és oktatás körül a leg­nagyobb buzgalmat kell kifejtenünk. Utóvégre is a neve­lés és oktatás által nemcsak azt kell eszközölnünk, hogy vallásos érzületű, erkölcsös emberek legyenek növendé­keink, hanem azt is, hogy hazánknak lelkes és mívelt honpolgárokat neveljünk. És ezt igen nagy mértékben előmozdíthatják az u. n. iskolai ünnepélyek. Eddigelé az iskolai ünnepélyek közt e tanév megnyi­tása, a paedagogiai szempontból nem helyeselhető „majá­lisok“ — leginkább is az olyanok, melyek az utóbbi idő­ben rendeztetnek ,s a tanév befejezése foglaltak helyet.

Next