Felsőkereskedelmi iskola, Temesvár, 1910

Lukáts István költeményei. Életrajzi vázlattal közli­­Hálós Rezső. Irodalmunk fejlődésében a külső, történeti adatok hosszú sora mögött már Arany János keresett belső, szerves kapcsolatot. „Írói arczképek“ c. sorozatában tagadó eredményül megállapította ugyan (O. M. 5., 259. 1.), hogy az angol kivételével „minden európai nemzet­nél megszakad a magából fejlődés fonala“ s a mieink is innen-onnan ellesett példákon tanulgattak verset írni, de épen az utánzás a fej­lődésnek egy másik nemét hozta létre, mely különösen líránkban mutatkozik s melynek megragadó példájául sikerült a főrangúak és Amadé közé kapcsoló láncszemül Ráday Pál költészetét beillesztenie. A líla történetében újabb szakadás Csokonai halálával mutat­kozik. Bajos megérteni, hogy legkivált a Lilla költőjének, de mellette a Himfy-daloknak s Berzsenyi ódáinak nem támadt olyan epigon­­dalma, mint később PETŐFiének. Nemes elégtétel, hogy Csokonai ítását utóbb Petőfi és Arany remekein látjuk, (Arany bizonyára magára is gondolt, mikor C. M. 5.­ 262. lapján a „Csokonai iskolájá­én nevelkedett versszerzők“-ről szól), érdekes jelenség, hogy ISFALUDY Sándor lassan kint önmagának lesz epigonja, de az ■odalomtörténeti benső folytonosság tudatában ennyivel nem eléged­hetünk meg. A magyar líra fejlődésének ismeretében a XIX. század első felében még vannak betöltetlen hézagok. Ilyen hiányzó láncszemet ad az a kéziratos kötet, melyre elő­ször az Erdélyi Múzeum­ban (1908. 145. 1.) mutattunk rá s melyet ezúttal, midőn tér nyílik rá, egész terjedelmében közlünk, annál inkább, mert azóta szerzőjéről is kikutattunk néhány új adatot. Ez a költő, akinek verseiben a nagy lírai triász, Berzsenyi, Himfy és I*

Next