Heti Új Szó, 2002. április-június (8. évfolyam, 14-26. szám)
2002-04-19 / 16. szám
1l67| heti ÚJ SZÓ A dán megyék tanárai minden segítséget megkapnak ahhoz, hogy a tanítás zökkenőmentesen történjék. Legnagyobb segítőpartnerük a megyei szinten megszervezett pedagógiai központok, amelyek közül mi a Maribóit látogattuk meg. E központot 1974-ben alapították Lolland és Falster szigetek iskoláinak ellátására. Storström megye e körzetében 50 általános, első- és másodfokú, 8 serdülőket foglalkoztató, 13 a kezdeti tanulmányok folytatására szolgáló, 3 gimnázium és 8 magániskola van. A maribói központ konzultációs lehetőséggel, utánképző kurzusok szervezésével, didaktikai anyagok készítésével, kölcsönadásával (házhoz szállítva!), kerekasztalokkal, konferenciákkal, filmvetítésekkel és még sok más szolgáltatással áll a tanárok rendelkezésére. Az eltervezett tantervhez szükséges tananyagok, eszközök, könyvek, kazetták, poszterek kölcsönkérhetők a tanításidejére. Minden esetben összefoglaló, szintetizáló és csak ezen belül részletező vagy általánosító a tananyag. Ottjárttunkkor például a földrajzot tanuló gyerekek oktatásának az alapját a Duna folyó képezte. Ennek kapcsán tanulták meg, a folyók keletkezését, a folyóvizek jellegzetességeit, kontinensünk folyóit, a vízügyi helyzetet általában, a vizek minőségi elvárásait, szennyezettségük okát, védelmük szükségességét. De szó esett a folyók gazdasági, kulturális és más vonásairól is. Egy negyedéven keresztül "csak” a Dunáról tanultak. Mindezt bőséges illusztráció, képanyag, albumok, könyvek, statisztikai adatokatfelsorakoztató grafikonok, filmek, videokazetták kíséretében. Sok esetben, ha még szükség van rá, a háli TV mindkét csatornáján bemutatott népszerűsítő filmeket is kölcsön vehetik a tanárok, a központ segítségével. Ismeretanyaguk, a téma kapcsán, sokrétű, változatos, vonzó és élményszerű. Ez a dinamikus oktatás lényege, hogy az idejük nagy részét az iskolában töltő diákok, szeretettel járjanak oda. A Maribói Tanügyi Központ pedagógiai anyaga bőséges. Több, mint 80.000 kötettel rendelkeznek. A legtöbbet használt témák több példányban is megtalálhatók, könyvek és kazetták formájában. A szabadidő eltöltésére alkalmas anyagokat a szórakoztató irodalom, az albumok, útikönyvek, filmek képezik. A tanügyi szakokon kívül jelen vannak a tudománynépszerűsítő, szakkutatásokat bemutató, pszichológiai, egészséges életmódra nevelő stb. könyvek is. A központ szervezettsége példamutató, akinek szüksége van rájuk, azt nem hagyhatják cserben, esetenként a szomszédos megyék központjaival is együttműködve. A munkát több alkalmazott és önkéntes látja el (a gyakornokok főleg a fiatal tanárok köréből kerülnek ki), közülük 11 tanár pedagógus szaktanácsadó, 7 irodai munkát végez, 10 könyvtáros, 3 a grafikai részlegen dolgozik, elárusít, 2 takarító és szakács, 1 soffőr, kiszállító, beszerző. Az anyag rendszerezettsége, elektronikus nyilvántartása a válogatást és a gyors ügyintézést segíti. Számomra sok érdekességgel szolgált a grafikai részleg (műhely, házinyomda). A modern technikai berendezések segítségével elsősorban alkalmi anyagokat, plakátokat, szórólapokat, meghívókat, de szükség esetén könyveket is nyomtatnak. Ezek főleg a gyerekek előadásaihoz, ünneplésekhez, tantervhez kötött anyagok. Fontos feladatuk a didaktikus képek sokszorosítása is. Néhány bemutatott példa esetében is nyilvánvaló volt, hogy az esztétikai és művészi képességek fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetnek. Ha már csinálnak valamit az színes, vonzó és a lényeget kifejező kell,gy legyen. Ezzel a nevő hatása is biztosított. Erről az össztársadalmi beállítottságról lépten-nyomon meggyőződhettünk Dániában. A színek és formák között, úgy tűnt, mindig sikeresen megtalálták a megfelelő arányt és szinte sehonnan sem hiányoztakaz ősi, viking motívumok, színösszetételek, formák, akár stilizált változatban is. Ez mély és rejtett lelki hatást idéz elő, s hosszú időre egy dániai látogatás után is, könnyűszerrel felidézhető, kedves emlékek szavatolói. Dr. Kiss András DÁNIA VENDÉGE VOLTAM A Dendemp folyó, amely tükrét tavirózsák borítják