Heti Új Szó, 2003. október-december (9. évfolyam, 40-52. szám)

2003-10-24 / 43. szám

HETI ÚJ SZÓ A textilművészet bánsági meghonosítója, úttörője Búcsúzunk Zimánné Vitályos Magdától A Bánság magyarságát, a te­mesvári képző- és iparművészek közösségét súlyos veszteség érte Zimánné Vitályos Magda (1942- 2003) elhunytával. Töretlen op­timizmusa, hervadhatatlan derű­je és dúsan patakzó életkedve képtelen volt diadalmaskodni a modern kor kérlelhetetlen, álnok betegsége fölött. Megszeppent, amikor tudomást szerzett a testét megtámadó pusztító kórról, de aztán elszántan alávetette magát a keserves, példás türelmet és fe­gyelmet követelő kezeléseknek, s erősen bízott a felépülésben, a gyógyulásban. Fokozatosan visz­­szanyerte lelki egyensúlyát, egészséges humorát, élet- és mun­­kakedvét. Újra a régi volt, élet­vidám, közvetlen és barátságos. Bizakodóan készült az új egyete­mi év megkezdésére. Terveket melengetett. Betegsége hirtelen kiújulása azonban ágyhoz kötöt­te, a becsengetésre nem mehetett diákjai körébe... A kíméletlen halál 2003. október 21-én végér­vényesen kiütötte Zimánné Vitályos Magda kezéből a ve­­télőt s a szállóverővillát. Alkotó­­művészként és pedagógusként egyaránt hatalmas, nehezen pó­tolható űrt hagyott maga mögött. Elhunyta döbbenetet keltett. A Háromszék megyei Gidó­­falváról került Sepsiszent­­györgyre, majd Marosvásárhely­re, ahol a képzőművészeti kö­zépiskolában érettségizett. Bene József és Ileana Balotă növen­dékekén végezte el a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola textilművészet szakát. Házassága révén került 1967- ben Temesvárra, ahol mintater­vezőként dolgozott a selyem­gyárban. Nyakkendőket s szala­gon szőhető kelméket tervezve hozzájárul bizonyos fokig a közízlés s a divat alakításához, pallérozásához a kommunista diktatúra mindent elszürkítő, ne­héz évtizedeiben. Jelentősen fel­értékelődött befolyása a ruház­kodásra, a divattendenciákra, amikor alkotóműhelyében elkez­dett egyedi mintájú és anyagú kelméket szőni, különleges sza­bású ruhákat varrni. Majdnem kizárólagos monopóliumot szer­zett és élvezett a ruha- és nyak­kendőkészítés terén a Bánság szívében. Voltak időszakok, ami­kor szinte alig tudott eleget tenni a szaporodó megrendeléseknek. Gyári munkakörét épp ezért fel­adta, szabadfoglalkozású textil­­művésszé vált. Az iparművészet tisztes ke­reseti forrást biztosító gyakorlati ágának felkarolása, művelése mellett megkülönböztetett fi­gyelmet szentelt a művészi al­kotómunkának, a korszerű kár­pitművészet céltudatos, konok szolgálatának is. Serkentőleg hatott rá az 1960-70-es évek Temesvárjának feldúsult, ígére­tesen fölpezsdült szellemi és művészi légköre, amelybe cse­lekvően bekapcsolódott. Alkotá­saival szerepelt a jórészt az új­donságok iránt fölötte fogékony fiatal, pályakezdő képző- és ipar­művészekből szerveződött mű­vésztársaság tárlatain. Sikeres, élénk visszhangot keltett egyéni kiállításokat is rendezett. A tex­tilművészet nemzetközi irányvé­teléhez igazodva fokozatosan el­távolodott a merev akadémikus kánonoktól és előírásoktól, mű­faji és technikai kötöttségektől jellegzetes, egyéni formanyelvet, öntörvényű textiles eszköztárat és stílust alakítva ki. Pályáján új szakaszt nyitott a harmadik dimenzió felfedezése és birtokba vétele. Kompozíciói főbb ele­meit, gondolathordozó struktú­ráit a körültekintően megválasz­tott pregnánsabb színek mellett a szálak hosszabbra hagyásával, a hangsúlyosabbnak szánt foltok "kiugratásával" is kiemelte. Cso­mózott kárpitjaira gyakorta zsi­nórokat, eltérő vastagságú köte­leket, furcsa alakzatú guban­cokat és változatos faktúrájú szövetdarabkákat applikált. Tex­­tildomborműveket is készített. Megkülönböztetett helyet foglalnak el immár végérvénye­sen lezárult többrétű életművé­ben a textilobjektek, a tértexti­lek. Textilplasztikáit részben fémszálakkal alaktartóvá formált szövetekből gyűrte, modellálta, másrészt textilanyaggal bevont c­sévékből, iparilag gyártott tár­gyakból, kelmecsíkokból stb. szerelte össze. Az eljárás tech­nikai-formai lehetőségeinek lele­ményes kiaknázásával, ihletett kamatoztatásával állította össze tagolt szerkezetű, körüljárható, háromdimenziós textiltárgyait. A textilszerűség megőrzésével, maradéktalan érvényesítésével alkotta meg szuggesztív tértex­tiljeit, elmozdítható kötegekből szerkesztett és megépített, többé­­kevésbé tetszés szerint alakítható és változtatható textilplasztikáit. Sok fantáziát és lehetőséget látott a minitextilben is. A műfaj egyik legbuzgóbb romániai fel­­karolójának és propagálójának bizonyult. A redukált méretű textilalkotások, fonalkompozí­ciók több országos és nemzet­közi seregszemléjén szerepelt ki­érlelt, figyelmet ébresztő, eredeti formarendű műveivel. Pályája utolsó szakaszában leginkább áttört, csipke­ hatású textilkompozíciókat állított ki. Nagy előszeretettel használta a vékony cérnát, a halászzsineget, a műszálakat, az áttetsző mű­anyagfóliákat, a fémlapocskákat stb. Újszerű effektusokat ért el kiegyensúlyozott, választékos felületeivel, "textilgrafikáival". Lankadatlan kitartással kísérle­tezett, újabb és újabb megoldá­sokkal, eljárásokkal, anyagokkal és műfajokkal­ próbálkozott. Mindig tudta, örökösen számon­­tartotta, hogy merre tart, milyen irányba halad a világ textilmű­vészete. Temesvárott hosszú évtize­deken át legkiemelkedőbb alko­tóegyénisége volt a textilművé­szetnek. Művészberkekben köz­­megbecsülésnek örvendett. Te­hetségét, rátermettségét és szor­galmát mindenki elismerte és méltányolta. A szó átvitt és tény­leges értelmében is iskolát te­remtett a Béga-parti városban. Elvállalta ugyanis a textiltanszék vezetését az 1991-ben a Temes­vári Nyugati Egyetem­ keretében beindított képzőművészeti ka­ron. Örömét lelte a fiatal mű­vészjelöltek felkészítésében, ok­tatásában. Igyekezett minél töb­bet átadni növendékeinek abból, amit az évek során elmé­ei tudásban, gyakorlati tapaszt­ban, technikai ismeretanyagban és jártasságban magában felhal­mozott. Diákjai szerették, ra­gaszkodtak hozzá. Professzori beosztásában abszolút szakmai tekintélynek számított a karon. Pár esztendeig a Tibiscus Egye­tem ipari formatervezői karán is tanított divattervezést. Mindkét fakultás tanári karában jószeré­vel az egyedüli volt, aki vérbeli szakemberként a textilművészet és a ruhatervezés komplex, moz­galmas világában egyaránt ott­honosan, biztonságosan moz­gott. A Romániai Képzőművészek Szövetsége temesvári szerveze­tének 1974 óta volt tevékeny tagja. Az 1989-es változásokat követően belépett a romániai magyar képző- és iparművésze­ket tömörítő Barabás Mi­g­es Céhbe is, amelynek több táj­án is részt vett. Temesvárott gyako­rta megjelent a magyar vonatko­zású rendezvényeken, összejö­veteleken. Rendszeresen olvasta a magyar nyelvű lapokat, folyói­ratokat. Művészként is vállalta magyarságát. Szerette a társaságot, a kia­dós baráti beszélgetéseket, a tréfát, a mulatozást és a vidámsá­got valamint a nyílt, egyenes be­szédet. Véleményét, frappáns megjegyzéseit sohasem rejtette véka alá. Egészségeseket tudott nevetni. Remek alkotóművész, kiváló pedagógus, s az életet mélysége­sen szerető asszony távozott a Styxen túlra. Szívből fájlaljuk,­ hogy immár csak múlt időben írhatunk és szólhatunk Zimánné Vitályos Magdáról. Volt... Szekernyés János

Next