Heti Új Szó, 2006. október-december (11. évfolyam, 40-52. szám)

2006-10-27 / 43. szám

(127*) 2006. október 27., péntek___________________ OKTATÁS HETI ÚJ SZÓ Sikerrecept a­ temesvári 1-es számú iskolából Újra teljes az osztályok sora Örvendetes gyarapodásról számolt be szeptemberben tanév­kezdés előtti tájékozódó beszélgetésünkkor Pál Krisztina a temesvári 1-es számú iskola aligazgatónője. Több éves szünet után idén újra teljes lett a magyar tagozat osztályainak sora, sőt még az új diákok toborzása is könnyebben ment, mint az előző években, szinte maguktól jöttek a szülők gyermekeiket beíratni. Most ismét felkerestük az iskolát és az előbbiek mellett számos más fejlődésről is beszámolt az aligazgatónő, akitől főleg a siker “titkát“ igyekeztünk megtudni. - A toborzás inkább abból áll, hogy többet reklámozzuk magunkat - mondta az aligaz­gatónő jobb a kapcsolatunk a körzet óvodáival, az óvó­nőkkel. Az óvodás gyerme­kek és szüleik többször ellá­togatnak az iskolába a tanév során, idejében belelátnak az iskola életébe, és tapasztal­hatják iskolánk, a magyar ta­gozat és esetleg egy másik, közelebb levő román iskola közötti különbséget. Más­részt, az elmúlt években igen jó eredményeket értünk el kü­lönböző versenyeken, rendez­vényeken, ahol csak lehetett mindenütt jelen voltunk szín­vonalas munkával, és ennek híre elterjedt a magyar közös­ségben. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy idén 77 tanulónk van a tavalyi 65-höz képest, közülük 14-en az első osz­tályban. Szinte minden tan­tárgyat szakképzett pedagó­gus oktat, néhány kivétellel, ugyanis nem sikerült minden­hová szakképzett tanárt ta­lálni. A napköziben közel 30 tanulónk marad az iskolában a tanórák után, elvégezni a házifeladatait. ■Folyamatban az iskolaud­var felújítása, ezt már három éve kérjük a polgármesteri hi­vataltól. Már elkezdték a munkálatokat, melyek ered­ményeként leaszfaltozzák az udvart, új kerítés és kapu kerül majd a hátsó bejárathoz, de igyekeznek megtartani az iskola jellegét is, hiszen a vá­ros első iskolájaként ez mű­emléképület. A tanügymi­­nisztérium támogatásának köszönhetően, új taneszkö­zökkel, felszerelésekkel gya­rapodható pszichológia kabi­net, a könyvtár és a tornate­rem. .Ugyancsak a tanügymi­­niszérium költségvetéséből 1 milliárd lejt utaltak ki a tor­naterem felújítási munká­lataira. Természetesen mindezek mellett is a legnagyobb meg­valósításunknak azt tartjuk, hogy elsőtől­ nyolcadikig is­mét teljes az osztályok sora. Az utóbbi években ugyanis már gondok voltak a tanárok óraszámának biztosításával, de idén ez megoldódott, és a főtantárgyakat tanító tanára­ink teljes munakidőben, csak a mi iskolánkban dolgoznak. - Milyen újdonságokkal várta diákjait, a város leg­régebbi iskolájának magyar tagozata? - Intenzív magyar nyelv­­tanfolyammal segítjük a ro­mán környezetből, vagy ve­gyes családból származó, ma­gyarul gyengén beszélő gyer­mekek felzárkózását. Ugyan­is sok egyébként a magyar is­kolát választó szülőt elbátor­talanít, hogy gyermeke nem tud elég jól magyarul, e tanfolyammal igyekszünk el­oszlatni a szülők aggodal­mait. Péter Csilla zenetanár­nőnk vezetésével idéntől in­dul a furulyatanfolyam, amelyre bármely diák jelent­kezhet. Furulyákat szerzünk be és reméljük, hogy hama­rosan kis együttes műsorával állhatunk közönség elé. Mol­­nos András Csaba, a Csiky Gergely színház művészének vezetésével az V-VIII. osz­tály számára drámaműhely indult, amelyre szép számban jelentkeztek a színészi haj­lamú diákok. Az iskola továbbra is támogatja az Eszterlánc nép­tánccsoport munkáját, amely révén egyre több gyermek kapcsolódik be a néptánc­mozgalomba. Az II., III. és IV. osztályo­sok készülnek a mesevetél­kedőre, melyen igen szép eredményt értünk el a tavaly. Sok diák jelentkezett az új­szentesi népdalvetélkedőre is, és emellett természetesen az előző évekhez hasonlóan kép­viseltetjük magunkat a tan­tárgyversenyeken. Járunk kirándulni, szín­házba. Nem marad el a június 1-jei Futbal kupa, amelyre meghívjuk szegedi, aradi, és szabadkai testvériskoláink csapatait is. Egyébként ezen a héten tartjuk Szegeden a testvériskolák tanév eleji ta­nácskozását, ahol egyeztetjük az idei közös programokat. - Említette már a körzet óvodáival való kapcsolattar­tás fontosságát, milyen az együttműködés a szomszédos in­tézm­ényekkel? - Örvendünk, hogy az 5- ös számú óvodának sikerült “kiszabadulnia“ az előző épü­letből, ahol igen rossz körül­mények közt zajlott a tanítás. Új helyen a 48-as számú nap­köziben, jó körülmények kö­zött készülnek a gyermekek az iskolai életre, és természe­tesen várjuk őket az első osz­tályba. Hasonlóképpen, főleg Rácz Edit óvónő munkájának köszönhetően, megerősödött az újmosnicai óvoda is. Már csak a vöröscsárdai óvodát kellene felzárkóztatni. Az alsó tagozatosok jövő heti vakációja alatt már a Mi­kulás ünnepség megrendezé­sén dolgozunk majd a taní­tókkal. Ez a kapcsolatépítés első lépése, mindhárom óvo­dát meghívjuk, a gyermekek ajándékokat kapnak, órákon vesznek részt, eltöltenek ná­lunk néhány kellemes órát, ugyanakkor a szülők is meg­ismerkedhetnek az iskolával.­­ Utalhat-e a létszámgya­rapodás a szülők szemlélet­­váltására, vagy esetleg arra, hogy sokéves minőségi okta­tási munkával most sikerült ellensúlyozni a gyermekeket a könnyebb érvényesülés ígéretével román iskolákba csábító propaganda hatását? - Minőségi munka eddig is volt, de talán a magyar csa­ládokban erősebben élt az a tévhit, hogy gyermekük job­ban érvényesül román isko­lában. Az utóbbi években számos magyar cég telepedett meg, vagy jött létre Temes­váron, amelyek főleg magyar, vagy legalább a magyar nyelvet ismerő alkalmazot­takat keresnek, közeledünk az EU csatlakozáshoz és a szabad munkaerőpiachoz, és mindezek eredményeként ta­lán rájöttek arra, hogy a magyar nyelvtudás előnyt jelent. Jantó-Petneházy István Elindultak szeptemberben Az 1-es számú iskola I. osztályos tanulói Tanítónő: Milos Edit Azzeh Karla Cziprián Kovács László Fehér Richárd Görcsi Margit Katona Angéla Károlyi Cristian Mathiesz Viktor Pál Tímea Kulcsár Eszter Manga Izabella Soós-Demartini Veronica Stoian Iasmina Rácz Franciska Hermina Rummel Nóra

Next