Heti Új Szó, 2008. január-március (12. évfolyam, 1-13. szám)

2008-03-28 / 13. szám

HETI ÚJ SZÓ­HELYTÖRTÉNET 2008. március 28., péntek ^^Szekernyés János TEMESVÁR KÖVEI ||| A Béga-parti város legmagyarabb fertálya Mind területi kiterjedését, mind gazdasági életének súlyát és fejlettségét, mind pedig házai és lakossága számarányát tekintve a Gyárvárost Temesvár legjelenté­kenyebb, legfontosabb városré­szeként tartották számon a 19. és 20. században. Több mint egy év­század leforgása alatt a németek, oláhok, morvák, szerbek és ro­­m­a alapította iparnegyed a Bánság fővárosa egyik szellemi­ségében és kiállásában legmagya­rabb fertályává vált. Midőn 1848- ban a délvidéki szerbek és a horvátok fellázadtak s fegyvert ragadtak a magyar forradalmi kormány ellen, Temes vármegye és Temesvár város toborzást ren­delt el. Kalmár Lajos fiatal ügyvéd néhány jogásszal kiment a Gyárvárosba, s 48 óra leforgása alatt 261 önkéntest gyűjtött össze a nemzeti lobogó alá, akiket áta­dott Gorove Istvánnak, aki Sze­gedre irányította őket. A gyárvá­rosi honvédek csapata képezte a magját a később fényes hírnevet szerzett veressipkások 3-ik zász­lóaljának. A Georg von Rukavina tá­­rnok által a császárhűségén tar­tott várat ostromgyűrűbe záró magyar honvédek 1849. május 14-én foglalták el és szállták meg a Gyárvárost, ahol több megfi­gyelőállást, lest és ágyútelepet ál­lítottak fel. A negyed civil lakos­sága - még az asszonyok is! - fo­lyamatosan és buzgó igyekezettel támogatta a honvédeket. A város­negyed vár felőli bejáratához barikádot, torlaszt emeltek. A magyar forradalom és sza­badságharc bukását követő zord időszak, az osztrák abszolutizmus sötét évei,­­ amelyek Temesvárt az erőszakkal megteremtett koro­natartomány, a Szerb Vajdaság és a Temesi Bánság fővárosává tet­ték­­, erősen visszavetették a Gyárváros fejlődését, gazdasági és urbanisztikai kibontakozását is. A Gyárváros és a Belváros kö­zötti területen, a kincstári fatelep szomszédságában hozták létre gróf Coronini altábornagy, vár­parancsnok kezdeményezésére és rendeletére Temesvár első köz­parkját, a 46.875,6 négyzetméte­res összterületű Városligetet, amelyet nem sok idő múltán a kincstártól átvett a város. Hátrá­nyosan befolyásolta, komolyan fékezte és visszavetette a város­negyed gyarapodását, korsze­rűsödését és csinosodását az 1870-es évek általános gazdasági és pénzügyi válsága is. A 19. szá­zad utolsó és a 20. század első évtizedeinek erőteljes gazdasági prosperitása ellenben fokoza­tosan éreztette jótékony hatását a Béga-parti város hagyományos iparnegyedének általános fejlődé­sében, gyökeres megújulásában. A területileg is megnövekedett Gyárváros köz- és gazdasági élete jelentős mértékben felélénkült. 1876-ban épült ki a Temesvárt Karánsebessel, majd Orsovával összekötő vasútvonal, amely kez­detben dél-keleti oldalán kerülte meg a Belvárost, hogy a Béga­­csatorna balpartját megközelítve érje el a Gyárvárost, amelynek indóházát ugyancsak 1876-ban emelték. A vasútvonal átszelte a Gyárvárost a Belvárossal össze­kötő Liget utat, akadályozva a két városrész közötti forgalom folya­matosságát, zavartalanságát. Az orsovai vágányszakasz áthelye­zésére a jelenleg is használatos töltésre hosszas tárgyalások után 1902-ben került sor. A gyárvárosi pályaudvar mögött terült el a Temes Vármegyei Gazdasági Egyesület 20 holdas mintagaz­dasága és szőlőtelepe. Szomszéd­ságában alakult ki a Rezsőföld illetve Gyárvárosi Szőlők néven ismertté vált falusias jellegű lakótelep A Gyárváros csak az 1890-es években közeledhetett valame­lyest a Belváros felé az úgyne­vezett Coronini előpark beépíté­sével. Ugyanakkor kezdett sű­rűbben benépesülni lakóházakkal és ipari létesítményekkel az In­­dóház (Mihai Kogalniceanu) és a Magyar (Simion Barnuţiu) utcák környéke is. A 20. század elején telkesítették és beépítették a fel­számolt, az elköltöztetett kincs­tári fatelep felszabadult területét is. A malomárkok, a mellékágak megszüntetése a Béga-csatorna új, egységes mederbe terelése 1909-ben alapvetően megváltoz­tatta a negyed adottságait erőtel­jes lendületet adva korszerűsö­désének, megújulásának, beépí­tése és továbbterjeszkedése di­namikus folyamatának. A Szilárd Emil főmérnök és Székely László városi műépítész tervezte vízi­­erőmű megépítésével és üzembe­helyezésével, a Béga szabályo­zásával, új medrének megterem­tésével a Gyárváros végérvénye­sen megszűnt Temesvár "Velen­céje" lenni. A csatornák, a duz­zasztók eltüntetésével csökkent a talajvíz szintje, lényegesen javul­tak a külváros közegészségi álla­potai, általános életkörülményei és feltételei, s megszűnt a koráb­ban főleg a téli és tavaszi hóna­pokban sok kellemetlenséget okozó árvízveszély is. Pár esz­tendő leforgása alatt mutatós bér­palotákkal népesült be a Kossuth (Traian) tér és környéke, a Fő (Ștefan cel Mare) utca központi szakasza, az Andássy és a Liget (3 August) út két oldala, körvona­lazódott a Coronini (Romanilor) tér négyszöge. Több tervet dol­goztatott ki a város a Millenniumi templom körüli tér urbanisztikai rendezésére, műépítészeti kikép­zésére. A Fő utca és a Coronins tér között Székely László műépí­tész tervei alapján felépült a Polgári Menházalap impozáns, huszártornyos bérpalotája. A Gyárváros néhány középülettel is gazdagodott az első világháború kitörését megelőző időszakban: új iskolaépületeket emelt a város a Magyar és az Iskola utcákban, a negyed peremén, a Sörgyár fasoron (Pestalozzi utca) építették fel az Állami Tanítóképző vala­mint a Gizella Árvaház mutatós épülettömbjeit. 1899-ben avatták fel a Baumhorn Lipót tervezte gyárvárosi zsinagógát. Az egyko­ri gyárvárosi legelőn, a külváros beépített részéhez kapcsolva létesítették 1909-ben a Munkás­telepet, amelyen két esztendő leforgása alatt másfélszáz csinos családi ház épült. A Gyapjú­iparral valamint a városi villamos vasút központi telepével szem­közti háromszögletes telken hoz­zákezdtek három nagyobb egyen­ként 14-14 egyszobás lakást és három kisebb 4-4 kétszobás haj­lékot magába foglaló "ipari mun­kásház" építéséhez, amelyeket ugyancsak Székely László mű­építész tervezett. A hat emeletes épület befejezésére már csak az első világháború befejeztével, a forradalmak elmúltával, az 1920- as évek elején került sor. Az 1910-es népszámláláskor össze­sen 1743 házat regisztráltak a Gyárvárosban, amelyből 1609 földszintes, 104 egyemeletes, 30 kétemeletes volt. Fontos ipari létesítményekkel is gyarapodott a 19. és 20. szá­zadok fordulóján Temesvár legré­gebbi és legnépesebb külvárosa. A korábbról üzemelő gyárak, ipartelepek mellé újak társultak. 1884. november 1-jén a Gyárvá­rosban helyezte üzemben a lon­doni székhelyű International Brush Electric Company Limited cég azt az áramfejlesztő telepet, amely a villamos energiát Euró­pában elsőként utcai közvilágítás­ra használó Béga-parti város folyamatos áramellátását biztosí­totta. A villanytelepet 1893-ban megvásárolta és saját kezelésébe vette Temesvár városa, amely komoly kedvezmények, rend­kívül előnyös feltételek biz­tosításával csábította a befek­tetőket, fokozta az ipartelepítési kedvet. A Gyárváros peremén rendezte be központi telepét az 1899-ben üzembe állított városi villamos vasút is. A várostól ingyen kiutalt telken 1900-ban épült fel és kezdte meg a termelés a Turul Cipőgyár, a későbbi Ba­natul Vállalat. 180-250 munkás foglalkoztatott az 1905-ben fel­avatott Magyar Gyapjúfonalgyár Rt., amely Magyarországon kívül Ausztriába, Boszniába, Romá­niába, Szerbiába, Törökországba, Kis-Ázsiába és Egyiptomba exportálta kiváló minőségű ter­mékeit. 1908-ben kezdte meg a hariinyák és kesztyűk termelését a Székely László tervezte üzem­csarnokokban az Első Gyulai Kötött- és Szövött­ iparárugyár Rt. Ugyancsak a Gyárvárosban üzemelt, tevékenykedett az An­­hauer-féle pénzszekrény gyár, a Tedeschi és Társa vasöntöde és gépgyár, a bőrgyár, a szappan­gyár, a spódiumgyár, több malom és műhely. Országos hírnévre tett szert Novotny Antal Hold utcai harangöntödéje. A Gyárváros és Erzsébetváros közötti szabad, beépítetlen mezőn emelték 1905- ben a Városi Közvágóhíd 11 épületből és csarnokból álló telepét, amelyhez 1911-ben a Városi Műj­éggyár is társult.

Next