Heti Új Szó, 2017. április-június (23. évfolyam, 14-26. szám)

2017-05-05 / 18. szám

HETI ÚJ SZÓ. 2017. május 5., péntek­ iSzekernyés János TEMESVÁR KÖVEI Mödlingből a Bánság szívébe Anheuer János hatalmas pénzszekrénygyárával és vasön­tödéjével és a Rudolf Hauser okleveles mérnök alapította Délmagyarországi Szappan­gyárral szemközti hatalmas, 2,5 hektáros elhagyatott, jórészt be­építetlen területen építette fel korszerű üzemcsarnokait és melléképületeit 1899-ben és ‘­0-ban az Első Magyar Cipő­­sz Rt., amely a termelés bein­dulásakor felvette a márkanév­ként is használt Turul nevet. A Buziási út és a Muzslay utca sarkán korábban a Weisz-féle szeszgyár üzemelt, amely azon­ban csődbe jutott és bezárt. Az alsó-ausztriai Mödling­­ben 1873-ban mozdony- és va­gongyárat alapítottak, amely a­­zonban a bécsi bankkrachkal kezdődött gazdasági válság kö­vetkeztében két esztendő múl­tán bedőlt, bezárta kapuit. Mindössze 38 mozdony került ki a szerelőcsarnokokból. Az el­árvult, használaton kívül került épületeket Fränkel Alfréd (1867-1902), bécsi lábbeliáru­­gyáros 1883. december 4-én 216.000 guldenért megvásárolta a k.k. Grosshandlungsfirma Jo­hann Liebing & Co. cégtől, s­ipőgyárat alapított, amelynek somszédságában 39 kertes csa­ládi házból álló munkástelepet is létesített. Az 1890-es években az alkalmazottak létszáma erő­sen ingadozott, jelentősen csök­kent. A termelés volumene is számottevően apadt, visszaszo­rult. A gyártelep 1-es számú ob­jektumát 1894-ben lebontották, majd a 2-es és 3-as üzem­csarnokot a Friedmann és Fia cég vette bérbe, akik glasszé- és kartongyárat valamint gyapjú­feldolgozót gründoltak. Frän­kel Alfréd mödlingi vállalko­zása 1896-ben ismét fellen­dült. Gyáregységeit újabbakkal bővítette. 1902-ben azonban merész elhatározásra jutott, ra­dikális lépésre szánta el magát: mödlingi termelőkapacitásainak nagyobb hányadát felszámolva cipőgyárát Temesvárra költöz­tette. Az üzem és a munkástelep tulajdonjogáról azonban nem mondott le. Fränkel Alfréd Bu­dapesten a Nemzeti Takarék­­pénztár Károly körút 20. szám alatti székházában bérelt lak­részben lakott. A gyáros Fränkel Alfréd e­­gyébként John Kerry (1943) amerikai szenátor, külügymi­niszter, elnökjelölt nagyapjá­nak, Fritz Kohnnak (1873- 1921), akit Mathilde Fränkel hozott a világra, a nagybátyja volt. A Mödlingben érettségizett Fritz Kohn egy ideig cégveze­tőként, a nagybácsi üzemében dolgozott. Temesvárra nem kö­vette az iparvállalatot. A Möd­lingben megismert Löwe Idá­val, aki magyar­ zsidóként Bu­dapesten született 1877-ben, 1900. január 19-én Bécsben kö­tött házasságot. A család ka­­tolizált, s még Ausztriában fel­vette az íres hangzású Kerry nevet. 1904-ben vándoroltak ki az Amerikai Egyesült Államok­ba, ahol Chicagóban teleped­tek le. A család néhány tagja már korábban áthajózott volt az Atlanti-óceánon. A mödlingi gyár egy részét 1903-ban Moritz Fränkel vá­sárolta meg. Később igazgatók s bérlők vezették a telepet. 1911 -ben Fränkel Alfréd örökö­sei - a Berlinben élő Éva Gold­­mann és a bécsi Margarethe von Frey - nemcsak a gyártelepet, hanem a munkásházakat is bir­tokolták. A két, porosz illetve román állampolgárságúvá tett jogutódtól 1920. december 16- án Mödling város önkormány­zata, pontosabban az alárendelt­ségében tevékenykedő Gemein­nützige Bau- und Wohnungs­­genossense vávásárolta meg két millió koronáért a gyár- és mun­kástelepet. Az iparcsarnokokok­­ba aztán a tűzoltóságot, az Insti­tution zur Feuerverhütung für Feuerschatz-Anlagen und Aus­­rüstung-ot, a Schleussner-céget, egy fatelepet és több kisebb vál­lalatot helyeztek el. Moritz Fränkel özvegyének, Helene Fränkelnek a tulajdonát képező gyár- és teleprész átengedéséért évi 40.000 koronás életjára­dékot folyósított Mödling város tanácsa, az örökös 1921-ben be­következett haláláig. A „susz­­temegyed” - ahogy a népnyelv hagyományosan a munkástele­pet hívja - napjainkban is Möd­ling város egyik helytörténeti nevezetességének számít. Fränkel Alfrédot minden bi­zonnyal több tényező és körül­mény ösztönözte, sarkallta arra, hogy nagy iparvállalatát a 19. század legvégén és a 20. század elején Mödlingből Temesvárra költöztesse. Alsó-ausztriai cipő­gyárában az általánosnál lénye­gesen kedvezőbb és előnyösebb munka- és életfeltételek, szociá­lis juttatások dacára felütötték fejüket és évről évre szaporod­tak a munkások tiltakozó meg­mozdulásai, munkabeszünteté­sei és sztrájkai. A gyár termé­keinek értékesítése a megnö­vekedett konkurrencia miatt megtorpant, visszaesett. A möd­lingi cipőgyár legnagyobb pia­cává Magyarország vált, ahol óriási méreteket öltött a lábbeli­behozatal. Másrészt a vállalat elsőrendű céljának tekintette a balkáni felvevő piac, a növekvő cipőimport megszerzését is. Előnyös helyzete, földrajzi fek­vése mellett Temesvárt vonzóvá tette a városi tanács iparfejlesz­tési politikája is. A Béga-parti város dr. Telbisz Károly (1854- 1914) vezette önkormányzata „ingyentelekkel, a kezdeti idő­szak adómentességével és más kedvezményekkel pártolta az ipartelepítéseket”. Magyaror­szágon alacsonyabbak voltak a munkabérek, s a munkásság sem volt még annyira szerve­zett, mint a dualista állam társ­országában, Ausztriában. Frän­kel Alfréd is bérmentve kapta meg a 2,5 hektáros Buziási úti telket, a rajta levő épületekkel együtt, 15 évre mentesült a vá­rosi adók és illetékek fizetése alól, a „szükséges munkástörzs neveléséért munkásonként és évenként 10-10 koronás” se­gélyben részesült. Mintegy 80.000 forintos állami szub­venciót is kapott a befektető. 200 koronás részvény­kötvé­nyeket bocsátottak ki és forgal­maztak. A részvényesek kez­dőtőkéje 1.200.000 koronára rú­gott, amely összeget 1902-ben 2 millió koronára emelték. Az El­ső Magyar Cipőgyár Rt. alapjait lovag West Ede (1851 -1914) ud­vari tanácsossal, a Temesvári Agrár Takarékpéztár Rt igaz­gatójával és a Kereskedelmi és Iparkamara elnökével társulva 1900-1901-ben 4 millió korona alaptőkével lerakó Fränkel Alf­réd nemcsak a gépek, a beren­dezések tekintélyes hányadát telepítette át Mödlingből a Bán­ság szívébe, hanem nagyon sok munkást, művezetőt és hivatal­nokot is átcsábított. Míg Temesvárott a nagyará­nyú építkezések tartottak, Möd­lingben tovább folytatódott a termelés. A termékeket Magyar­­országon Turul-védjeggyel, ma­gyar gyártmányként forgalmaz­ták. A törvénytelen eljárást a Magyar Országos Ipartestület elöljárósága és elnöksége azon­ban leleplezte. A felháborítónak és botrányosnak minősített ügy­let heves visszhangot és tö­ménytelen kritikát támasztott. Több lap - a Magyar Pajzs, Balatonvidék, Zalai Hírlap, Az Est stb. - is foglalkozott a fiatal temesvári gyár tisztességtelen üzelmeivel, amelyre a magyar­ság „szent madara” szárnyai alatt és képének felhasználásá­val vetemedett. A minisztéri­umnak és a hatóságoknak lép­niük kellett. Az iparjogi törvény 58.§-a értelmében „hamis véd­jegy használata miatt” Makón raktárnyi Mödlingben gyártott lábbelit koboztak el. Hasonlóan jártak el több más magyarorszá­gi városban is. Az államsegélyt a minisztérium megvonta, fel­függesztette. Megengedték végül a cipők kiárusítását mödlingi védjeggyel, Turul-jel nélkül. „Elfogytak a mödlingi topánkák is, mert mi irtóztató módon pártoljuk a honi ipart és a »Turul« visszaszólít a makói volt mödlingi cipőraktárra. Az­tán lesz államsegély, magyar cipő és »Turul« firma, csak ne sógorosodjék megint. ” - írta csípős éllel 1903. január 22-i számában a Magyar Pajzs. Minden bizonnyal a történtek okán is a későbbiekben a te­mesvári iparvállalt, amelyben 1901 februárjában indult be a sorozatgyártás, a termékeit nyo­matékosan „magyar gyártmány­ként” hirdette és forgalmazta. A modern, üvegtetős üzem­csarnokok, a korszerű berende­zésekkel és gépekkel felszerelt termelőkapacitások, műhelyek, az optimális körülményeket biz­tosító melléképületek, tartozé­kok valamint az irodaház össz­területe 20.000 m 2-t tett ki. Lé­tesítésétől, üzembe állításától kezdve a Turul Cipőgyár Te­mesvár egyik legnagyobb, leg­korszerűbb és legrangosabb iparvállalatának számított.

Next