Temesvári Hirlap, 1928. július (26. évfolyam, 145-170. szám)

1928-07-22 / 163. szám

TEMESVÁRT HÍRLAP XXVI. ÉVFOLYAM, m. SZÁM 928 JÚLIUS 22. VASÁRNAP «mumm A huszadik század kezdetben, Kayseri­­ns szerint, a soff­őr típus százada volt. A in­eka,­­mi­zmiusok iránt egyre több érdeklődést ,nyit­tató ember korszaka. Autó, rádió és repülő­gép. Gyorsaság és minden távolságok ké­rész túlszárnyalása,­­ezek a jelszavai a husza­dik­­századnak, amelynek előttünk lefolyó utolsó néhány éve elképzelhetetlenül­ hatal­mas fejlődést eredményezett a közlekedés minden ágában. A század hősei tényleg­ a gépkezelők lettek, ha nem is a soffőrök, akik a földön elért sebesség veszélytelenebb mes­Wisconsin­i egyetemi hallgató, korom­ban támadt bennem intenzív érdeklődés az aviatika iránt. Az első repülőgépet 1912-ben Washingtonban láttam és azóta valósággal elbűvölt a repülés, bár 1922-ig nem jutottam olyan helyzetbe, hogy hozzányúlhassak egy aeroplánhoz. Először 1922 április 9-én repül­tem fel, mint utas Lincolnban. Néhány nap­­pal utóbb ugyanazon a gépen kaptam az első oktatást, a repülésből I. D. Biffle-től, aki a nebraskai körökben „a legszigorúbb oktató” hírében áll. Két hónapig tanított. Ezalatt állandóan a hangának körül­­­mász­káltam és­ alig vártam,­ hogy felszálh­a­s­­sank. Rendszerint kora hajnalban, vagy késő alkonyatban repültünk fel, mert az e­­rős déli szél Nebraskában megnehezíti a repülést. Kéthónapi tanulás után oktatóm kijelentette, hogy prost már egyedül is fel­szállhatok. Csakhogy ennek egy kis akadá­lya volt. A társaság betétet követelt arra az esetre, ha eltörném a gépet. Minthogy beté­tem nem­ volt, repülésem elmaradt. A­ repülőgépet E. G. Bahl­­ vette meg, aki egy kis légi csatangol­ásra készülődött. Meg­ismerkedtem Bahllal és megkértem, vigyen magával mekanikusnak a költségei­met ungam­ fogom fedezni, így azután együtt csatangoltunk Dél-Nebraskia felett és ebben a­ repülésiben tettem szert első tapasztala­taimra. Első ugrás az ejtőernyővel Ezidotáj­t érkezett Lincolnba Charlie Har­den, akit a légügyi körök híres ejtőernyős ugrásairól jól ismernek. Engem egyenesen, elbűvölt ez a produkció. Nem nyugodtam, vámig én is le nem ugorhattam — kettős er­nyővel. A két ernyővel való leugrásnál az ernyők kötéllel vannak összekötve. Mikor a felső ernyő már kinyílt, az ember elvágja az összetartó kötelet és azután kinyílik az alsó ernyő is. 1922 júniusában ugrottam le 1800 láb magasságból a repülőtér felett. A felső ernyő gyorsan­­kinyílt és szépen eresz­kedtem lefelé. Elvágtam a kötelet, ekkor­ azonban ahelyett, hogy azt a kényelmes ringást éreztem volna, ami az ejtőernyő ki­nyílását követi, hí­rtelen zuhanni kezdtem s még hozzá fejjel lefelé és néhány száz láb­­nyi út után nyílt csak ki az ernyőm, mire a derekamra csatolt szí­jak a rendes, helyzetbe helyeztek vissza. Utóbb megtudtam, hogy közönséges fűszeres spárgát használtak az ernyő felszerelésénél, amely valahol elsza­kadt és ezért nyílt ki az ernyő csak későb­ben. Egy gummibábu a levegőben Ezután Kansas nyugati és Colorado ke­steri vidékein jártuk a levegőt. Néha ejtőere­rnyővel leereszkedtem és különböző m­utatva­­tngtóikat végeztünk, vagy utasokat vittünk fel pénzért. A M­o­nt­a­na -hegység és Észak- Wyom­ing vidékeit jártuk egész október kő­­zépéig. Billingsben a repülőtérről felszállva bámulatba­­ akarták ejteni­ a nézőket. Egy Szalmával kitömött, emberformáju­ gumibá­­but vittünk magunkkal a magasba, Kim­ász­­títv­ a repülőgép szárnyára és társam úgy­­fordította a gépet, hogy alulról engem ne hihessen látni. Mikor már jó magasan vol-­­tünk, a repülőgép szárnyáról. Iábocsátottam­ a bábut. Lábát és karját mozgatva esett let­felé és a Yellowstone-folyó közelében ért földet. Visszatértünk, és vártuk a hatást." Legnagyobb meglepeté­sünkre , senki sem csodálkozott a dolgon és mindenki egy egész más attrakcióról beszélt. Ez volt életemben az első és utolsó eset, hogy a Montana­­hegy­vidék lakosaival tréfálni mertem. Az utat Lincolnba vissza egy kis csónakon tet­tem meg, a Yellowstone-folyó hátán. Nagyon változatos és elég veszélyes út volt a sziklái között Saját gépet szerzek magamnak Amióta Lincolnban először startoltam, éb­ren és álmomban egyre gyötört az a kíván­ság, hogy a saját gépemen repülhessek. A következő év áprilisában tehát Americusba mentem, ahol a kormány elárverezte a há­borúban használt és azóta kimustrált repü­lőgépeket. Jötven dollárjával vesztegették, de Kiá£e adgélte­lí­ából eltávoztak a hadsereg terei, hanem inkább a repülők, akik tinensről-kontinensre szállnak. Legelső kö­zöttük Lindbergh, az Amerika-Európa-út hőse. A másik pedig Iu­sztics, aki hatvanöt órás, me­gszakí­t­ás né­l­küli refeodjával keltett csodálatot. Itt adjuk a történetét annak, hogy került a repülőgépre egyáltalán Lind­bergh és ő maga mondja el érdekes repülő­­karrierjét. A cikkünk másik részében pedig Risztics b­eszél a 65 órás rekodrepülés nehéz­ségeiről, emberei és csikk másodkézből tudtam ötszáz dollárért venni egy Curtiss OX­-5 motor­ral ellátott gépet. Így is jól jártam, mert újonnan legalább 2000 dollár volt ez a repü­lőgép is.­­ Állandóan a repülőgépem mellett marad­tam. Legtöbbször a hangárban aludtam, hogy még éjszakáira se kelljen elválnom tő­le. Most már semmi akadálya sem volt an­nak, hogy egyedül is felszál­lhassak. Hiszen ha eltörtem volna, csak a magamét törtem, volna el. Nem kellett senkinek betétet ad­nom. Éppen azért annál jobban vigyáztam. Gondosan megvizsgáltam­­és rendbehoztam öreg gépemet és azután kivontattam a han­gárból. A repülőtéren senkinek sem árultam el, hogy egyedül még nem ültem gépen — sőt, hogy hat hónapja egyáltalában nem repültem. Nagy bizalommal ültem fel, meg­nyitottam a gázcsapot és felszálltam. Körül­belül négy lábra lehettem a földtől, amikor gépem jobb szárnya egyszerre csak inogni kezdett és úgy látszott, hogy mindjárt le­esik. Le kellett szálnom. Csak egy kerékkel értem a földet, de nem történt gépemnek semmi baja. Kijavítottam a hibát, aztán egy pilótával filtem­ fel a gépre és néhányszor körbere­­pü­ltem vele. Estefelé végre sikerült egyedül is a­­magasba emelkednem. Az első ilyen­­repülés örökre emlékezetes marad. Sok fá­radtságos órának, sokheti gyakorlásnak és­­gyakran sok évi készülődésnek a kuilminá­­ciója ez. Én is mindig meghatódva gondo­lok erre az­ én első repülésemre. Különös kaland egy négerrel Ettől kezdve utasokat vittem föl. Az egy­szerű felszállás többnyire nem elégítette ki­­őket, és hovatovább mindenféle mutatvá­nyokat és fordulatokat követeltek tőlem a levegőben. A Mississippi vidékén különös és könnyen végzetessé válható esetem, volt egy néger utassal, ötven centért szállítot­tam itt az utasokat. Egy néger is volt köz­tük, aki ragaszkodott hozzá, hogy csináljak vele a levegőben egy kis „flip-flops’-ot (légi ugrabugrálást.) Néger barátom nagyon vak­merőnek látszott s nagy büszkén kijelentet­te fekete társai előtt, hogy egy vörös zseb­kendővel fog integetni a repülőgépről, an­nak jeléül, hogy a félelem árnyéka, sincs benne. Figyelmeztettem rá, hogy amíg a fordulatot végzem a levegőben, kapaszkod­jék a gázcsőbe. Már a felszállásnál is történt, egy­­kis baj. A­­néger ugyanis oly vehemen­sen megrázta a gázadó csövet, hogy az bezá­ródott és ö­tven méter után földre szálltunk. Kioktattam, hogyan kell fogni a csövet, az­után emelkedtem vele 3000 lább magasság­ra. Különböző mutatványokat végeztem: dugóhúzót, lesiklást, bukást stb. Pompásan inert. Utasom egyik kezével görcsösen fog­ta a csövet, de a másikkal nem szűnt meg a vörös zsebkendőt lobogtatni. Néhány pil­lanatig miakszi­mál­is sebességgel szálltam vele, majd lassítva megkezdtem a bukfen­cet. Amikor utáni negyedrészét megtettem - a gép már majdnem vertikális helyzetben volt — a Curtiss-motor ereje, már a vége felé járt, repülőgépem­­ma az ég felé állt- s már csak egy pillanat keltet volna hozzá, hogy a" másik oldalra átbillenjek" — az én néger barátom, azt gondolva, hogy a. flip­­flops már­­véget ért, kidugta a fejét és ,le­bámult a nézőikre. Ezzel a gépet visszabil­­­len­tette. A­­repülőgép hátára esett, egy ideig így repültünk, míg azután belekerültünk a rendes helyzetbe. Féttől kezdve hiába keres­tem a vörös zsebkendőt, nem­ is vette' elő' utasom, amíg caak-ro nem értünk. Repülőkadét 1924 március 15-én a San Antonio melletti Brooks repülőtérre utaztam, hogy felvétes­sem magamat a hadsereg légügyi osztá­lyába, amelynek előkészítő iskolája, a légi kadétok gyülekezőhelye itt volt. 19-én fel is vettek közéjük. Száznégyen voltunk az­­Egyesült­ Államok minden részéből. Zsúfolá­sig megtöltöttük a ló­rákunkat.. Minden ab­laknál két­ ágy is állott, sőt még az ebédlő­ben is aludtak. Telve voltunk bizakodással, hogy egy-kettőre másodhadnagy lesz belő­lünk, aztán katonai gépet kapunk. Hiszen már átestünk a szigorú gyakorlati és eláné­­leti felvételi vizsgán, amelyen sokat vissza­utasítottak. Mi száznégyen megmaradtunk minden, bizonnyal repülőtisztek is leszünk. " Április elsején aztán megkezdődött, a ki­képzés. Két hétig tanultuk a kadétok szol­­­­g­álati szabályzatát. Közben beoltottak, ti­fasz és himlő ellen és barakaink körül őrsé­get is kellett állítani. Tíz órakor ágyban kellett lenni, szabad időnk csupán­­annyi volt, hogy héb­e-hóba bemehet­tünk a pos­táért a városba. A repülőtéren csoportokba osztottak és minden csoport­­más-más oktatót kapott Szerencsém volt, mert az én oktatóm, Win­ston had­n­agy, a legkiválóbbak egyike, aki több rekordot is ért el. Felszállásom közben némi nehézséget okozott, hogy az ű­j gépek kormánya jobbkézre volt ké­szí­tve, a régió­ké pedig és így az enyém is, balkézre. Azon­ban hamar belejöttem. A kadétnak a próba­­r­epül­és alatt tíz óráig kell a levegőben ma­radnia és ha egyedül erre nem képes, ak­­k­or hamarosan törlik a kadétok listájáról úgy aztán a barakjain­k­ egy-kettőre kiürül­tek. Tömegével búcsúztak baj­tárasaim és Utaztak vissza az­­Egyesült­ Államok külön­böző szögletébe. A hadsereg repülői között Sok gyakorlatozás és különböző gépekkel való kísérletezés után elmentünk vizsgázni a Kelly Field­re, a­ hadsereg repülőterére. Itt különböző típusú és rendszerű gépekkel szálltunk fel. A hadsereg repülőosztályán­ak több alosztálya van, más az üldözésre, más­­ támadásra, a megfigyelésre, vagy a bem-4 húzásra. Mi magunk mondhattuk m­eg, hogy melyik osztályban akarunk szolgálni és ha instruktorunk beleegyezett, oda is Bernis- i-ü­nk. Három kadéttal és négy tiszttel az üdözőosztályak" soroztak be.­­Ez­­ ked­vemre való volt, mert az ü­l­döző pilótának a formációs repülésben, az ütkö­zetben, a megfigyelésben, a bombázásban egyaránt otthon kell lennie.’ Sokat gyako­roltuk a formációs repülést. A jövő 1 ('gibá­­'20 rajában sokkal nagyobb szerepe lesz en­nek, mint az egyéni pilótaharcoknak s azért fontos, hogy a pilóta ösztön­szerűem tartsa­­be a formációt, úgyhogy minden figyelmét az ellenségnek szed­telhesse. Az üldöző pilóta tesz kockára talán a leg­többet. Tapasztalatra, feltétlen nyugalomra van szüksége, és főképpen arra, hogy a re­pülést magáért a repülésért szeresse. Az Egyesült­ Állam­ok hadseregének légi osztá­lya ilyen emberekből áll. A repülésnek szén-■ telik az, életüket. Ez a szolgálat volt az én fekltűnőbb okta-­­ őm­. Itten nem volt protekció és nem volt m­elléktekintet. Ha valaki nem felelt , meg, azonnal "elküldték. A száznagy kadét közül csupán tizennyolc került be a hadsereg re­pülői közé, így aztán valamennyi igazán m­egbízható, kitűnő repülő és nem is fordult elő ottlétem alatt semmiféle komolyabb bal­eset. Kiddersh és Hisztics, a levegő hősei Hogyan tett CindHtergfi „Cefen­em a nefléssgépet, mint a filmestojást.. A hatvanötórás világrekordról A rövidke Marrienstrasse egyik villájában lakik Risztics János feleségével és két kis­gyermekével. Természetesen legnépszerűbb emberei ők Dessauban, mert a kis német vá­roska tudja, hogy mivel tartozik annak az embernek, aki bevezette a város hevét a vi­lág kultúrtörténel­meibe. Rifetics kis barmi Brennabor-autója (itt milliméterrel előbbre- Állított előgyújtással) már kapuja előtt áll, jeléül­ annak, hogy ismét pontos vollt ran­der­iguján. Három­sözör ezöngetik, amint ez elő van írva. —­ . . . Hát figyeljen ide, kérem. Ne is kér­dezzen, tudom, mit akar. Gépem, a D. 1231. rendes teherszállító repülőgép, egy h­arm-­ száz­hatvan­ lóerős motorral, tipu­sban meg­egyezik a Bremennel és Európával. Széria­­géppel csináltuk teh­át meg a rekordot­, nem­­úgy, mint az olaszok, akik külön gépet épí­tettek a rekordjukhoz. Gépem súlya a fel­szállás pillanatában pontosan négyezer kiló volt, há­romezer liter benzolt vittem, m­aga.m­­■ina). Tudvalevő dolog, hogy az első startnál, mintegy tizennyolcórai repülés után, le kel­lett szár­aliam­. Találgattak­ az emberek, rém­híreket terjesztettek, pedig leszállásunknak­­megvolt a maga oka. Képzelje el, hogy egy­­gép, négytonnás megterheléssel indul út­nak. Mindenki azt hitte, hogy nehéz stan­dunk lesz. Ezzel, szemben a start után né­hány­­másodperccel, úgy felhúztam a gépet,­­hogy a repülőtér határán túl, mintegy­ száz­­iméternyire levő légivezeték fölött, már hat­­­van méterre voltam a föld szik­étől. A start­­tehát pompásan sikerült. Félnapi utazás­­után vettük észre, hogy a kipuffogócső mó­lóig. Ez nem csoda, hiszen a na­gy megter­­helés következ­tében olyan erővel járt a mo­tor, hogy minden mozgott­ a gépen. Ha pe­­­dig­ a kipuf­fogócső letörik, a lángok egyene­­­sen a szabadba kerülnek és úgy alásütik a benzoltartályt, hogy könnyen lángragyul- t adhattunk volna. Am­úgy is forrott a ben­zolunk. Mit tehettünk hát mást, leszálltunk. Simán, minden baj nélkül. Másnapra kija­vítottuk­ a bajt, startolni akartunk, de rossz szelünk volt. Nekimentünk tehát harmad­nap. Az idő kedvezőbb volt, éjfél után egy órakor találkoztunk a repülőtéren Zimmer­­r,ingonnal, előkészítettük a gépet s mindenki ismerve kötelességét, szó nélkül útnak is­­indultunk. Néhány perc múlva eltűnt a dessauti repülőtér s mi egyedül voltunk ge­­­pi­­ükkel a levegőben, l­egizgalmasabb az első nap. Mert ha egy gép huszonnégy óráig szalad baj nélkül, mai­den rendben van. De gondolja el, mi törté­nik akkor, ha ez a felpuffogó esőhistória a tenger fölött történik meg­­velünk. De mini­­d­en rendben volt, két óránként váltottuk fel egymást a kormánynál és m­íg az egyik ve­zetett, a másik pihent. Pihenés. Ha ugyan­­annak nevezhetjük, hogy a jól kipárázsol­ó üléseken letettük fejünket a magunkkal hol­zott párnára és behunytuk szemeinket. Hát egyet zökkent a motor, már felkeltünk és vizsgálhattuk a m­iszereket. Hatvan órán keresztül nem aludtunk s itt jöttem rá, hogy fogalma sincsen az embereknek arról, hogy milyen "hosszú idő egy óra. Mi tudjuk. Az éjszakák egy egész esztendőnek tűntek s alig vártuk, hogy hajzalódjék­ és lássuk a mezőn dolgozgató m­unkásokat. Ezer méter Uilgassingb­ól. Útravalót adott a feleségem­. Szendvicse-' két', limonádét, sülthúst, tojást vittünk -a ma­­gunkkal, de min­den í megrom­lott a­­­­eleg­­ben. Nem nyaltunk hozzá sem­mi bysz. Két fiatalt üres kenyeret ettem és konyakot it­tam hozzá. A limonádé egyesítésén felfor­rott. De a­ konyak pompás volt, ez tartotta bennünk a lelket. Az út vége felé máig vizet ittunk csak. Általában rájöttem, hogy az ember, ha nagy izgalomban van és rendkí­vüli körülmények között dolgozik, nem tud hinni, se alu­dni. Az első n­a­ P­achauietleii, de a második napon már nem is éreztük álmos­ságunkat.’­­.. — A második napon aztán kétségbeesett. :ii lipcssei­ repülőtér meteorológusa. Már nem­­­tudta, hogy hová irányu­lson bennünket. Mindenhonnan vihar és depresszió közele­­­dett. Ezerrm­éter m­agassá­gban laví­roztatn­k­, hogy kikerüljük az esőt és a szelet, eltértünk a dessau—leipzigi iránytól és Berlin felé kanyarodtunk.Fél napig kóvályogtunk Ham­burg és Berlin között. De a kör mindig ki­sebb lett, a harmadik nap újra Dessaur fö­lött talált bennünket, így is kereszt­ül tue ii­­tűnik­­egy csúnya viharon. Úgy gondoltuk, hogyha, egy nálunk erősebb vihar fogna el bennünket és leszállásra k­én­yszerülü­nk, in­kább a­/, ismerős dessaui pályán száll.illnk le, mint például az ismeretléti erdő fölött, a­ fák tetejére. Szombat este aztán, mi­kor már órákkal túltepintük az olaszok rekordját, melyet érdekes körülmények között, március óta még ma­ssan hitelesített a nemzetközi szövetség, elhatároztuk, hogy leszállunk. Este, sötétben nem­ akarta­m­­ leszállást kockáztatni és úgy tettem le a­­gépet, mint a Limes tojást. Hogy őszinte legyek, tud­tunk volna még tovább­ repülni, mert benzo­lunk maradt elég, de reggelig nem bírtuk volna ki és egy éjszakai leszállás lehetősé­geivel nem akartunk rontani a­ rekord teljes sima­ lebonyolítását. V. S. Mmmmsrnji S OletévA SÜÍS13 kitűnő ebédet kapni a ^

Next