Teológiai Fórum - A Selye János Egyetem Református Teológiai Kara és a Calvin János Teológiai Akadémia tudományos folyóirata, 2014/1 (8. évfolyam, 1. szám)

Tartalom

56 TEOLÓGIAI FÓRUM 2014/1 szacsatolásra, ellenőrzésre szánt „keresztkérdés”: „Maga volt az egyetlen személy Romániából, aki abban az időszakban megismerkedett a Welti családdal?” Sass Kálmán az országosan köztudott tények szerint erre azt „vallja”, hogy abban az időszakban Kristóf Gergely 88 marosludasi esperes, Molnár Károly aradi esperes89 és Borbáth Dániel90 kolozsvári teológiai tanár volt évfolyamtársa Bázelben.91 Arra a kérdésre, hogy miből állott a kapcsolattartás, Sass Kálmán megint egy ország-világ előtt ismeretes eseményre hivatkozik, de még arra sem akar „pontosan” emlékezni. Csak az jut eszébe akkor, hogy 1933-ban vagy 1934-ben három napra felkeresi őt Welti asszony Mezőtelegden, ahonnan Nagyváradra utazott Molnár Károlyhoz, aki segédlelkészként dolgozott a püspöki hivatalban: „Neve­zett Molnár Károllyal együtt Kolozsvárra, Bukarestbe, Konstantinápoly­­ba, Palesztinába stb. utazott. Tudomásom szerint útlevéllel utaztak. Nincs tudomásom arról, hogy milyen céllal járták be a városokat, s arról sem, ki állta az útiköltségeket. Visszatérésük után már nem kerestek fel. Ezután már csak levelezés útján tartottuk a kapcsolatot.”92 Jellegzetesen szekus kérdés következik, éspedig, hogy az hogy Weltl Berta kikkel tartotta fenn a legszorosabb kapcsolatot és minek köszönhető ez a szoros kapcsolat a romániai református lelkészekkel? Sass Kálmán itt, a saját esetéből okulva, vagyis következtetve arra, hogy nemcsak a saját postáját figyelték meg, hanem a kollégáinak a leveleit is ugyanúgy fürkészik, ezt válaszolja: 88 A vallatási jegyzőkönyvben helytelenül írták a nevét. Weltiné füzetében: „Kristóf Georg. „Gyuri”. 89 Sass Kálmán „próbára teszi” a vallatóinak egyházi ismereteit: Kristófnál rajoni püspö­köt, Molnár Károlynál pedig aradi püspököt diktál nekik, de az is lehet, hogy azok a ta­­nulatlanságuk miatt a protopop-esperes megjelölést vidéki püspökfélének értették. 90 Borbáth Dániel 1929-1930-ban tanult Bázelben, a következő tanévben Zürichbe iratkozott. Fennmaradt leckekönyvéből, amelyet Nagy László ír le, teljesen lehet következtetni a bázeli tananyagra és a tanárokra. Lásd Nagy László: Borbáth Dáni­el és Tavaszy Sándor. In: Református Szemle, Kolozsvár, 1991./4., p. 303-313. 91 Tófalvi Zoltán: 1956 erdélyi mártírjai. II. Az érmihályfalvi csoport, 2007, im., p. 177.; Borbáth Dániel neve csak kétszer fordul elő a Weltiné füzetének lapjain. Egyszer feljegyzi azt, hogy üdvözletet kapott tőlle, egy másik alkalommal pedig éppen Kristóf György kapcsán említi a Borbáth nevét: „1. Jan. 1935 wurde er als Nachfolger von Pfr. Borbáth als Vorsteher in Waisenhaus nach Szászváros-Orastie gewählt. 72 Kinder, Mädchen und Knaben.” 92 Tófalvi Zoltán: 1956 erdélyi mártírjai. II. Az érmihályfalvi csoport, 2007, im., p. 177.

Next