Teológiai Fórum - A Selye János Egyetem Református Teológiai Kara és a Calvin János Teológiai Akadémia tudományos folyóirata, 2022/2 (16. évfolyam, 2. szám)
Tartalom
58 TEOLÓGIAI FÓRUM 2022/2 feltétele. A szakmai dialógusok két színtere az ún. „explorációs” vagy explicit „kérdezz-felelek” - típusú dialógusok, valamint a „reflexív” vagy implicit „kérdezz-felelek” - típusú dialógusok. Ez utóbbi két fajtája a viselkedési- (vagy társreflexió) és az önreflexió. Az élmények rendszerezésének eszköze az önreflektív tudás, amit minden érintett szereplőnek gyakorolni kell ahhoz, hogy hiteles és ezáltal bizalmi tudjon maradni. Gyakran felmerül problémaként, hogy a gyermekkel professzionálisan foglalkozó szakemberek hogyan értelmezik ezeket a tapasztalati élményeket. Mennyi időt szánnak az egyes interakciók érzelmi megértésére, gyakorolni képesek-e a perspektívaváltás szemléletformáló erejét. Mégis talán a legegyszerűbb megközelítése a kérdésnek, hogy tudnak-e kapcsolódni a klienshez és környezetéhez. Remény és jövőfókusz A kihívások a szociális munka erőterében dolgoznak. Egyszerre kell látnunk a segítő személyiségére nehezedő súlyponti kérdéseket, melyek éppúgy a mindennapok része, mint a szakmai és intervenciós eszköztár változó társadalmi környezethez igazodó allokálása. Az ok-okozati vagy cirkuláris folyamatok minden élő rendszer sajátja, azok felismerése vezérli a beavatkozások szintjét és szakmai minőségét. Ez éppúgy értelmezendő a segítői rendszerek felülvizsgálatára, a rá nehezedő terhek, új típusú kihívások kezelésére is. Ezen az oldalon azonban szűkre szabott intervenciós lehetőségekkel találkozunk. Erősödő fluktuáció, a szakmai hatékonyság mérésének dokumentált indikátorainak hangsúlya, valamint állandósult időhiány a jellemző folyamatkísérő jelenségek. Mégis csupán a lehetőségek, az időkeretek újragondolása, az önreflexiós csatornák tudatos megnyitása már komoly „megmentő missziónak” minősül, amikor kiégésről, sokszor a reményvesztettség érzéséről számol be a szociális szakma. A valódi kihívás tehát ebben keresendő. Egyben a remény is, hogy a rendszerek keresztmetszetében a segítő szakma megtalálja a saját magát élet . Haász Sándor: Élménykeresés a szociális professzióban. Képzés és Gyakorlat, 2010., 80-81.O