Turista, 1968 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1968-01-01 / 1. szám

Most tértem vissza Bu­dapestre egy alföldi útról. Vonattal mentem Kiskun­félegyházára, onnan gépko­csin Csantelekre, onnan Szentesre, onnan Szegedre, körülnéztem Szegeden s voltam Kiszomborban és Szőregen, vonattal tértem vissza. Engem minden vi­dék fölizgat, mélyen érint, mint a legszemélyesebb s legérzelmesebb találkozás, sró-olvasó találkozókon vettem részt, új könyvem kiadója, a Móra Könyvki­adó és a Csongrád várme­gye hivatalos népművelése hozott össze pedagógusok­kal és száz meg száz lány­nyal és fiúval iskolai ter­mekben. Felolvastam írás­műveimből, elbeszélgettem velük, válaszoltam kérdé­seikre, de engem ők érde­keltek, legalább annyira, amennyire ők kíváncsiak voltak az én szavamra és vallomásomra. Én csak vendég voltam, ők állandó­an ott élnek, a táj, a vidék tükröződik arcukról, a föld mozog vérükben és végtag­jaikban, akaratot, erőt és igényt képvisel bennük. A mai alföldi fiatalok jelen­tik a holnapi Alföldet, a jövő szépségét, teljességét, erejét vagy fogyatékossá­gát, csonkaságát, árvaságát. Néztem a fiatal arcokat, hogy lássam a megújhodó Alföldet. Mi itt úgy élünk, Buda­pesten, hírek és észleletek sűrűjében, mint akik tud­va tudjuk, hogy körülöt­tünk minden gépiesen jár a megvalósulás útján. Ho­lott a megvalósulás egyéni teljesítményeken múlik. Egy szög sem jelenik meg a falon önmagától, egy vil­lánykor­é nem gyullad ki hozzájárulásunk nélkül. Semmi újat nem építhe­tünk fel előzmények nél­kül. Nemcsak az egyes em­ber, a társadalom sem tud­ja átlépni saját árnyékát. Ezer év alatt tapasztala­tokra tettünk szert, amely tapasztalatok nélkül nem mozdulhatunk nagyobbak elnyerésére. Aki nem tud­ja, hogyan épül a földszin­tes házikó, képtelen fel­építeni egy tízemeletes mai házat, amilyeneket építe­nek most szerte az ország­ban. A nemzet és rendsze­re a szocializmus nem ál­talánosságokban épül, gé­piesen, ahogyan vélik egye­sek, hanem a nemzet s a magyar társadalom köve­telményei szerint, kézzel­fogható igények alapján, jól bevert szögekkel, biz­tosan kigyulladó villany­fénnyel, amelynek kallan­­tyúját te vagy én fordítjuk meg. Tehát reális egyéni hozzájárulással valósul meg a közösségi követel­mény. Minden munkához fegyelem és figyelem kell, odaadás és szeretet kell, nemcsak az egyéni haszon érdeke, mely állítólag va­rázslatosan mozgató erő az építkezésben. Ezt itt az Alföldön is lát­ni, mely elbúcsúzott az ősz­től s pihen a télben, fehér hermelin hópalástja alatt éltető nedveket gyűjt fá­nak, búzának, virágnak, fű­nek. Most szomorú a sík föld, nép télen, csak varjak szállnak át az országút fe­lett, hiába mosolyog a nap, téli nap ez, nincs hevítő fé­nye, csak édes simogatása. De az Alföld így is szép. A sík monumentális, az ég dekoratív szépségű, mint egyfajta tájfestmények, ahol egyetlen tiszta szín jelzi jókora kép­ részeken a szépséget. Szép az Alföld, nemcsak a hegyvidék az. Petőfinek is szép volt, aki felfedezte az alföldi tájat a magyaroknak, közel másfél százada tudjuk ezt a táj­­eszményünket, ismerjük minden kellékét. Olyan az Alföld, mint egy rezervá­ció Európa keletén. S ha az ember nézi a Budapestről nyugati országhatárunk fe­lé futó kocsikat, a tetejük­re felszerelt szarvasagan­­csok­kal, érezheti, amit az autóban ülő olasz, német, francia vagy angol vadász érez, hogy ilyesmi nincs több e földrészen, csak itt a Duna és Tisza között, a tengerfenék síkságon, ahol az emberek olyan csönde­sek, mint a téli nap. Alszik a Tisza, vékonyan csordogál, alusznak a föl­dek, alusznak a tanyák, de lelkük a hó alatt a gyökér erejével feszeng, mint ahogy Ady írta a téli Ma­gyarországról szóló versé­ben. Azonosak vagyunk a földdel, ezzel is, amelyen nem járnak sízők, nem fut lefele a szánkó, nincs itt szálloda és havas fenyves, de megvan az ezerszázéves munka országának légkö­re, a teremtő és alkotó föl­di munka és törődés sport­szelleme. A föld szántott­­vetett holdakból áll s az országút két oldalán hő­források fakadnak és für­dőket építenek, kőolaj kar­csú tornyai magasodnak a madarak röptével verse­nyezve az égre . Ady End­re havas, nagy téli éjjelét lángnyelvek színesítik, ég a feltörő nafta, dolgoznak a téli Magyarország szor­galmas lakói. Másutt csak a fehér falhoz súrlódó pap­­rikafüzérek piros színe lán­gol, itt igazi lángnyelvek beszélnek a szemünkkel s adják tudtul, hogy az Al­föld mélyén forró gyógyvíz és óriási gazdagságot jelző kőolaj és gáz van, s a mé­la, borongós, egyhangú, csak a téli nap pirosságá­­val ékes, sötétkék egű, tar­lott földű, csöndes juhnyá­­jakkal és sertéscsordákkal megtűzdelt síkon más van immár a borúnál, hogy a tél is szép és erőt lehel Magyarország ismeretlen vidékein. Ady még „álom nélkül álmodott” Magyarországról karácsonyi útján a vonat­ban kuporogva, mi a vizek és olajak Alföldjéről éb­ren álmodunk és tervezge­tünk, s beépítjük az Alföl­det a szép Magyarország tájaiba. Nemcsak versekkel ékesen álmodunk, nemcsak szegedi szabadtéri játékok­kal pompázatosan, hanem mindazzal, amit a föld te­rem és odaad, ha megfúr­ják, hogy boldoggá és szép­pé tegye ezeréves lakóit, annyi hányattatás után. Csak dolgozni kell az álo­mért, felelősen, egyénien és lelkiismeretesen, mert a közös kötelességérzet csak egyéni érzetek révén áll össze. A diákok tiszta szívűek az Alföldön, egyenes szem­­tartásúak, híven éreznek az írókkal és a történelemmel, hát az író szíve táján örö­möt érez. Szentesen azzal lepett meg egy pedagógus­társaság, hogy megmutat­ták, milyen falusi zeneba­rátokat nevelnek ők. A szentesi állami zeneiskola tanárai verseket monda­nak s Bartók, Erkel, Ko­dály, Liszt, Weiner műveit mutatják be, s Beethovent és Corellit, s lengyel líri­kust és Shakespeare szo­nettjeit adják elő. Ugyan­ott, ahol én jártam most a téli hónapokban, mindez hallható lesz ezen a télen a’’tanyai füleknek, falusi lelkeknek, akik rég nem tanyaiak és nem akarnak falusiak lenni a szó el­avult értelmében. Hanem széppé fejlesztik magukat belülről, hogy megszépül­jön velük az Alföld kívül­ről is. Szalatnai Rezső

Next