Természettudományi Közlöny 1933 (65. évfolyam, 971-994. füzet)
1933-10-15 / 989-990. füzet
a légi kikötő. 463 A légi kikötő. Manapság, midőn a légi utazás rendszeressé vált, minden olyan városban, mely belekapcsolódik a légi forgalomba, a repülőgépek (esetleg a léghajók) számára kikötőt kell létesíteni. A légi kikötőnek két főrésze van: 1. a repülőtér ; 2. a felszerelés. A repülőtérnek oly nagynak kell lennie, legalább is bizonyos irányban, vagy irányokban, hogy a repülőgépek rajta a fölszálláshoz szükséges nekiszaladást és a leszálláshoz szükséges utószaladást elvégezhessék s legyen elég hely a szükséges építmények számára. A kisebb, könnyű repülőgépek futópálya céljára 5—600 m, a nagyobb gépek 700 m, a még nagyobb, világjáró gépek 700—1000 m hosszúságot kívánnak. Nem szükséges, hogy a repülőtérnek minden irányban ilyen hosszúsága legyen ; elég, ha a leggyakoribb szélirányokban megvan ez a méret, vagyis, ha a repülőtérnek kellő hosszúságú kifutó útjai vannak. Ezért a kisebb kikötők 30 ha, a nagyobbak 50 ha, a még nagyobbak 100 ha, a legnagyobbak 200 ha terjedelműek szoktak lenni. A mátyásföldi repülőtér 800 m hosszú és 700 m széles, vagyis terjedelme 56 ha. A repülőtér alakja éppen a futópályák elhelyezése miatt, változatos lehet. A V-alakú repülőtér, hol a V betű két szára a leggyakoribb szélirányba esik, nagyon kedvező elrendezést enged meg. A két futópálya a két hosszú szár, míg a betű öblében az építmények és a repülőtérhez vezető utak helyezhetők el. De vannak nagyon változatos alakú repülőterek is. 1. képünkön néhány amerikai repülőtér alakját és méretét mutatjuk be. A mátyásföldi repülőtér majdnem négyszögű s rajta a le- és felszállás minden irányban egyformán történhetik. A repülőtér legyen lehetőleg vízszintes. Csekély, 1, legfeljebb 1, 2%-os esés még megengedhető. Az esés kedvező az induláskor, mert fokozza a sebességet, az emelkedés pedig kedvező a leszálláskor, mert fékező a hatása. De minthogy nem áll módunkban ,az esést az éppen jelentkező szélirány, az indulás és leszállás eshetőségei szerint változtatni, jobb, ha a tér teljesen vízszintes. A felszín lehetőleg kemény és sima legyen. A kemény felszín megköveteli, 1. kép: Amerikai repülőterek az uralkodó szélirányokban elhelyezett futópályákkal.