Természettudományi Közlöny 1933 (65. évfolyam, 971-994. füzet)

1933-10-15 / 989-990. füzet

a légi kikötő. 463 A légi kikötő. Manapság, midőn a légi utazás rend­szeressé vált, minden olyan városban, mely belekapcsolódik a légi forgalomba, a repülőgépek (esetleg a léghajók) szá­mára kikötőt kell létesíteni. A légi kikötőnek két főrésze van: 1. a r­e­p­ü­l­őt­é­r ; 2. a f­e­l­s­z­e­r­e­lés. A repülőtérnek oly nagynak kell lennie, legalább is bizonyos irányban, vagy irányokban, hogy a repülőgépek rajta a fölszálláshoz szükséges neki­szaladást és a leszálláshoz szükséges utószaladást elvégezhessék s legyen elég hely a szükséges építmények számára. A kisebb, könnyű repülőgépek futó­pálya céljára 5—600 m, a nagyobb gépek 700 m, a még nagyobb, világjáró gépek 700—1000 m hosszúságot kí­vánnak. Nem szükséges, hogy a repülő­térnek minden irányban ilyen hosszú­sága legyen ; elég, ha a leggyakoribb szélirányokban megvan ez a méret, vagyis, ha a repülőtérnek kellő hosszú­ságú kifutó útjai vannak. Ezért a kisebb kikötők 30 ha, a nagyobbak 50 ha, a még nagyobbak 100 ha, a leg­nagyobbak 200 ha terjedelműek szok­tak lenni. A mátyásföldi repülőtér 800 m hosszú és 700 m széles, vagyis terjedelme 56 ha. A repülőtér alakja éppen a futó­pályák elhelyezése miatt, változatos lehet. A V-alakú repülőtér, hol a V betű két szára a leggyakoribb szél­irányba esik, nagyon kedvező elren­dezést enged meg. A két futópálya a két hosszú szár, míg a betű öblében az építmények és a repülőtérhez vezető utak helyezhetők el. De vannak nagyon változatos alakú repülőterek is. 1. ké­pünkön néhány amerikai repülőtér alakját és méretét mutatjuk be. A má­tyásföldi repülőtér majdnem négy­szögű s rajta a le- és felszállás minden irányban egyformán történhetik. A repülőtér legyen lehetőleg víz­szintes. Csekély, 1, legfeljebb 1, 2%-os esés még megengedhető. Az esés ked­vező az induláskor, mert fokozza a sebességet, az emelkedés pedig kedvező a leszálláskor, mert fékező a hatása. De minthogy nem áll módunkban ,az esést az éppen jelentkező szélirány, az indulás és leszállás eshetőségei sze­rint változtatni, jobb, ha a tér teljesen vízszintes. A felszín lehetőleg kemény és sima legyen. A kemény felszín megköveteli, 1. kép: Amerikai repülőterek az uralkodó szélirányokban elhelyezett futópályákkal.

Next