Természettudományi Közlöny, 1959 (3. [90.] évfolyam, 1-12. szám)

1959-03-01 / 3. szám

pályáját egy későbbi alkalommal esetleg módosítani le­hessen, a mikkor a kezdetű aktív szakaszon nem szabad az egész hajtóanyagmennyiséget elfogyasztani, hanem a hajtóművet hamarabb le kell zárni. Amikor azután a sebességinek akár az irányát, a­kár a nagyságát változ­tatják, aktív szakaszt iktatnak a passzív pályarészbe, a hajtóművet szükség szerint rövidebb-hosszabb időre meg­indítják. Ilyenfajta manőverek gyakran fordulnak elő a több­lépcsős rakéták indításaikor. Itt általában több aktív és passzív szakasz váltja kezdetiben egymást. Az első ra­kétafokozat kiégése és leválása után nem ind­ul meg ugyanis azonnal a második fokozat hajtóműve, hanem csak bizonyos idő múlva, egy adott passzív szakasz be­futása után. Ugyanez ismétlődik a későbbi rakétafoko­zatok esetében is. Az indítás ilyen módszerének az a célja, hogy a rakétarendszert mentői hosszabb kezdeti pályaszakaszon tudják irányítani. Hasonló, de sokkal szövevényesebb, ma még nehezen megoldható irányítástechnikai problémák vetődnek majd fel a későbbi űrrakéták, valamint az űrhajók üze­mében. Ha a rakétának a Holdon vagy más égitesten a szabadesést fékezve kell leszállnia, akkor a szerkezetet az ellenkező irányba fordítva, hajtóművét vagy egy se­­gédrakétáét meg kell indítani. Szántón később közbeik­tatott aktív pályaszakaszra lesz szükség, olyankor is, amikor az űrrakétának olyan pályát szánnak, hogy a Hold köze­lésre érve, annak mesterséges holdjává váljék, sőt esetleg a Hold többszöri megkerülése után a Föld közelébe térjen vissza. Az irányítás főbb elvei Milyen elvek szerint végzik a rakéták irányítását? A köztudatban többnyire a rádiós távirányítás fogalma él; az újságok is­­gyakran helytelenül a rakétákat általá­ban távirányított lövedékeknek nevezik. Tudnivaló azonban, hogy a rakétákat nem mindig rádióval irányít­ják, és az irányítás nemcsak a távoliból történik. A fi­nommechanika, az elektronika és nem utolsósorban a kibernetika a legutóbbi másfél-két évtizedben a rakéta­irányító berendezések egész garmadáját alkotta meg. Ezek a berendezések elvi szempontból három csoportra oszthatók. Vannak program-, táv- és önirányító rendsze­rek. Természetesen egy és ugyanazt a rakétát pályája különböző szakaszain más-más módszerrel is irányíthat­ják. Az irányító berendezés — elvi megoldásától függetle­nül — a rakéta vezérléséhez szükséges adatokat elektro­mos jelekké, im­pulzusciklká dolgozza fel. Ezek a parancs­­jelek úgynevezett szervo- vagy bojtárberendezésbe jutnak és ennek révén gondoskodnak a rakéta működésének szabályozásáról, például a kormányzásról, az üzem­­anyagszelepek zárásáról vagy nyitásáról és így tovább. Az impulzusok jelkom­binációkba, kódokba vannak csoportosítva. Ilyenformá­n lehetővé válik, hogy a jel­­kom­binációnak megfelelően ugyanabban a berendezés­ben más-más jelfogó működjék, más szóval különböző műveletek végrehajtására vonatkozó parancsokat lehes­sen közvetíteni. (Ugyanezt teszi az automata telefonköz­pont is, amikor a tárcsázott többjegyű számnak, vagyis impulzus-kombinációnak megfelelő állomást kapcsolja.) Más eset­ben az impulzus időtartama, nemkülönben az egyes impulzusok közé eső szünetek hosszúsága hatá­rozza meg az utasítást. A kódolás megakadályozza egy­szersmind, hogy távirányítás esetében a­­berendezés vé­letlen (például légköri kisülések következtében fellépő) vagy pedig idegen adón szándékosan kibocsátott zavaró jelekre működésbe lépjen. Programirányítók A messzehordó rakétákon általában program-, vagy más néven autonóm irányítást használnak. Ilyennel mű­ködnek az interkontinentális rakéták csakúgy, mint az űrrakéták is. A program- vagy menetrendvezérlés a korszerű au­tomatiikában igen elterjedt. Jóllehet a prog­ramozás a technika egyik új, alig két évtizede használt fogalma, maga az elv­ igen régi. Hogy mást ne is említ­sünk, az ütőszerkezetes óráikban programmá szabá­lyozza,­­hogy melyik időpontban mit jelezzen. A prog­ramozás legegyszerűbb esete a játékautó: ezt az előze­tes beállítás (vagyis a „program”) szerint ködben vagy egyenesen lehet futtatni. A programirányított rakétában egy olyan szerkezet van, mely az előre pontosan kiszámított „menetrend” szerint, meghatározott sorrendben, az adott időpontban vagy helyen az irányításhoz szükséges elektromos jele­ket szolgáltatja. A rakéta programját valamilyen for­mában fel kel jegyezni, tárolni kell, hogy a szerkezet innen mintegy leolvashassa az utasításokat, amikor az irányításra sor kerül. Erre a célra szolgál a rendszer emlékező- vagy memóriaegysége. Egyszerűbb esetben egy óramű vagy elektromotor­­hajtotta kontaktustárcsa is megfellel, de az adatokat többnyire — a magnetofon­hoz hasonló módon — mágneses szalagon vagy dobon rögzítik. A programi­rányítás másik egysége a navigációs, hely­­meghatározó készülék, mely megállapítja a rakéta tény­leges útját vagy pillanatnyi helyzetét. Az emlékező és a navigációs egységeik adatai elektromos jeleit formájá­ban jutnak egy harmadik egységbe, a számítógépbe. Ez hasonlítja össze az adatokat és ha eltérést „tapasztal”, akkor kialakítja a már említett parancsjeleket, melyek a bojtárberendezésbe kerülnek. A programirányítás különböző megoldásai a navigá­ció módszerében térnek el egymástól. Igen elterjedt a csillagászati navigáció. Itt két szexu­áns van a rakétán, mindegyikük egy-egy erőszfényű csillagra irányítva. A sz­eku­ánst fotocellával vezérelt szenvobenandezés tartja a beirányzott csillagon. Az indítás előtt a rakéta pálya­adatait az emlékezőegységbe beprogramozzák. Ezt úgy is mondhatjuk: a szóban forgó pályaszakaszra program formájában adott, hogy a pálya egyes pontjaiban a szex­­tánsoknak a csillagokat a rakéta testéhez viszonyítva, milyen szögben kell „látniuk”. A számítógép eziután az esetleges eltérésnek megfelelően ad irányítási utasításo­kat. Van olyan csillagászati irányítás is, amely úgyneve­zett rádiószextánssal dolgozik. Ez a készülék a Nap rá­diófrekvenciás sugárzását észleli, s a Nap helyzetét fi­gyelve szolgáltatja az irányító berendezés részére szük­séges adatokat. Igen pontos az újabban kifejlesztett tehetetlenségi na­­vigáció. Ennek jelentősége túlnő a rakétairányítás prob­lémáján, mivel ezt a módszert a repülőtechnikában is alkalmazzák a­­gépek vezetésének automatizálására, a pilóták tehermentesítésére, a sarkvidék jege alatt ha­józó tengeralattjárók is ilyen navigációt használnak. Az egyébként bonyolult felépítésű rendszer három, egy­másra merőleges tengely irányában elhelyezett gyorsu­­lásmérő segítségével folyamatosan méri a rakéta gyár- Pilóta nélküli repülőgépről Indított rakéta televíziós Irányítása

Next