Természet Világa, 1992 (123. évfolyam, 1-12. szám)

1992-11-01 / 11. szám

Stoczekről még érdemes elmondani, hogy 1865-től 1872-ig ő volt a Királyi Magyar Természettudományi Társulat elnöke, az 1871/1872. tanévben pedig­­amikor a műegyetem megkapta az egyetemi rangot - ő lett ennek az intéz­ménynek a legelső rektora. Később, 1875 és 1879 között ismét ő töltötte be a rektori tisztséget. Az adatok egybevetéséből kitűnik, hogy Ráthnak a svájci egyetemen hall­gatott négy félévét Budapesten hiányta­lanul beszámították, mert itt újabb hat félév hallgatása, az előírt gyakorlati év is a szigorlatok után 1876 májusában megkapta a tanári oklevelet. Már az előző év novemberében a „Nagyméltóságú m. kir. Vallás- és Köz­­oktatásügyi Minisztérium” helyettes ta­nárnak nevezte ki a nagykállói állami főreáltanodához. Itt csupán egy eszten­deig tevékenykedett, amikor a buda­pesti evangélikus gimnázium megvá­lasztotta helyettes tanárává. Újabb két esztendő elteltével rendes tanárrá lépett elő és ebben a minőségben működött 1919-ben történt nyugdíjazá­sáig. Tanári tevékenységét nézve azzal jel­lemezhetném, hogy tanítványai egyfe­lől rendkívül tisztelték széles látókörét és nagy tudását, másfelől azonban na­gyon féltek tőle. Kedvelte a jól tanuló, a kitűzött feladatokat pontosan telje­sítő diákokat, viszont igen szigorúan osztályozta a feleleteket. Mellébeszé­léssel nem lehetett nála boldogulni. Jómaga mérhetetlenül kötelességtudó volt, s a kötelességtudást másoktól is megkövetelte. Amikor kisebbik fiát, Gézát a diftéria 14 éves korában elra­gadta, a viszonylag kis tanári jövede­lemből emlékére az evangélikus gimná­ziumban két alapítványt hozott létre. Talán nem érdektelen, hogy az egyiket - amely az V. osztály legjobb matemati­kusának ösztöndíjaként szolgált -1917- ben Wigner Jenő, 1918-ban Neumann János kapta meg. A KMTT-nek igen lelkiismeretes munkatársa volt. A könyvtárban is szigorú rendet tartott. Nem tűrte a kölcsönzési határidők megszegését. A kívánságkönyvben nemegyszer élénk vitába került azokkal az olvasók­kal, akik szerinte felesleges köny­vek beszerzésére tettek javaslatot. Kidolgozta és nyomtatásban megjelen­tette a könyvtár kétkötetes kataló­gusát. A Természettudományi Közlöny 122, a Pótfüzetek 7 írását közölte. Számos tudományos felfedezésről és technikai találmányról ő tudósított Magyarorszá­gon először. Emlékét az egyik jelentős magyar ismeretterjesztőként becsül­jük." 4 NAGY ISTVÁN GYÖRGY TUDOMÁNYTÖRTÉNET Xántus János Kevés olyan olvasó ember van Er­délyben és a magyar nyelvterületen, aki ne ismerné dr. Xántus János könyveit, cikkeit, ne hallgatta volna színes előadásait kirándulásokon, is­kolában vagy a rádióban és a televí­zióban. Immár 10 éve annak, hogy aránylag fiatalon, 65 éves korában a házsongárdi temető befogadta őt. Xántus János egyetemes kultúrát hordozó felkészültsége, a természet­­tudományok csaknem minden ágá­ban való jártassága, jellembeli kvali­tásai két gyökérre vezethetők vissza: a család, amelyből származott és sze­rencsés középiskolai és egyetemi ta­nulmányai. 1917. február 20-án született Ko­lozsváron, abból a családból, amely a kalandos életű világutazó, állatkert­­alapító és néprajztudós Jánost, apja unokaöccsét adta a világnak. Édesap­ja, id. Xántus János szintén termé­szetrajz-földrajz szakos tanár és utazó volt. Édesanyja a kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem földrajzkarának első női hallgatója volt, később Cholnoky Jenő mellett tanársegéd. A tudományos tartalom­mal és beszélgetésekkel telített csa­ládi környezet, az otthoni gazdag szakkönyvtár és térképgyűjtemény minden bizonnyal hozzájárult a gyer­mek Xántus természettudományos érdeklődésének a felkeltéséhez és életpályájának alakulásához. Középiskolai tanulmányait szülővá­rosában a római katolikus (piarista) líceumban végezte. A Regale Ferdi­nand Tudományegyetem természet­rajzkarára 1936-ban iratkozott be. 1941-ben védte meg doktori érte­kezését A Kis-Szamos vízvidékének tavai címmel, majd egyetemi tanárse­géd lett. 1948-tól Kolozsvár majdnem minden középiskolájában tanított bio­lógiát, állat- és növénytant, földraj­zot és csillagászattant. Színes és sok tudást tükröző óráit rengeteg szemlél­tető anyaggal illusztrálta, világos és lényegre törő táblavázlatait gyöngy­betűkkel írta. Mestere volt a tudomá­nyos érdeklődés felkeltésének. Val­lotta, hogy az órákon tanultakat csak a természet élén lehet igazán megér­teni és tudatosítani. Ezért nemcsak ünnepnapokon, hanem a hétközna­pok délutánjain is kijárt velünk a Hójába, a Bácsi-torokba, a Blikkbe, a Keleki-gerincre vagy a Békásba, sokszor a Szamos-partra, minden esetben jól meghatározott céllal: nö­vény-, rovar-, kövület- vagy kőzet­gyűjtés, madármegfigyelés vagy a fel­hőtípusok meghatározása. A termé­szetjárásban az akkori időkben húsz- Tanítványai körében, kísérletbemutatás közben 523

Next