Természet Világa, 2002 (133. évfolyam, 1-12. szám)

2002-01-01 / 1. szám

HANGSZERLELEK feladatokra, és egyben a legegyszerűbbek is. Véleményem szerint ebből a pszicho­­akusztikai kontextusból magyarázható az ember túláradó, ösztönös vonzódása e hangszerekhez. Van például a szaxofon és a klarinét, e két késői születésű hang­szer hangjában valami korunk ízlés­világán túlmutató, alapvetően emberi, archetipikus. Akár a dionüszoszi világ­hoz, rítusokhoz való, magasabb szinten végbemenő visszatérés eszközeinek is te­kinthetjük őket. Az aulosz akusztikai tulajdonságai Talán nem elhanyagolható az a kérdés, hogy a legkorábbi auloszok kettős nádas vagy szimpla nádas hangszerek voltak-e. Mindennek akusztikai, játéktechnikai kö­vetkezményei is fontosak, illetve messzire mutatnak a zenei, művészi vetületei. Mielőtt a kérdés elemzésébe belemé­lyednénk, végezzünk el egy egyszerű kí­sérletet. Csekély anyagi befektetéssel egész hangszerarzenált készíthetünk el egy vékony falú 6-8 mm átmérőjű, vil­lanyszereléshez használatos Bergman­­csőből. Kiindulásként vágjunk le egy 40 cm hosszú darabot, az egyik végét du­góval, fapöcökkel zárjuk le, majd éles késsel hasítsunk ki egy vékonyabb, 1-2 cm hosszú nyelvrészt a lezárt vég közelében, akkora távolságban, hogy még beférjen a szánkba. Ugyanis ez az akadálytalanul rezgő nyelv lesz a hangforrásunk, ezt kell fújnunk. (Ugyanez eredeti formájában nádból is elkészíthető, csak ott az előre kifaragott nyelvet jobb, ha kívülről kötöz­zük rá, miután megfelelő méretű rést vágtunk a cső falába, illetve a csomókat belül átfúrtuk.) Zümmögő kórusunk hangja bűbájolás­­ra is alkalmas lesz, sőt ha beszerezzük a szükséges hangolási, szerkezeti leírást, akár egy szardíniai hangszer, a három­csövű lam­eddal is összeállítható. A szárd név szó szerinti fordítása: „babérnád”. Kísérleti hangszerünkön kitapasztal­hatjuk a geometriai méretek és a hang kapcsolatát is. Hosszabb csőnél, illetve ha hosszabb, vékonyabb a rezgő nyelv, mélyül a hang. A nyelvméret növekedé­sével nő a hangerő, ráadásul a hangszín is alakfüggő. Érdekes tapasztalat, hogyha valamiféle hangelnyelő anyagot helyezünk a csőbe, egyre nagyobb nyomással fújva a levegőt, a rezgő nyelv záródni fog. Tehát a száj­­üreg és a csőbeli nyomás közötti opti­mális nyomáskülönbség beállítása kell ahhoz, hogy a rezgés stabil legyen. Miért nem következik be a lezárási je­lenség, ha a hangelnyelő anyagot kivesz­­szük a csőből? Mivel a csőben kialakuló nyomáshullámok révén a csőbeli nyo­másérték folytonosan változik, a záró ál­lapotot a nyelv nem éri el, folytonosan re­zegni fog. A légoszlop nyomásingadozása szabályozza tehát a nyelv mozgását, sőt ez határozza meg a frekvenciáját is. Ezért tudunk oktávnyi­ duodecimás hangterje­delemben e hangszereken a nyelv (nád) közvetlen érintése nélkül is játszani. A re­giszterváltáshoz azonban már a játékos ajkai által szabályozott nyelvrezgés szük­séges. A nyelvsípok (nádsípok) másik fontos akusztikai tulajdonsága, hogy annak elle­nére, hogy bizonyos frekvenciahatár fe­lett a hangforrás rezgését a csőbeli lég­oszlop már nem képes rezonanciásan fel­erősíteni, a hangszer erős hangon mégis megszólal. Valójában a geometriai méret függvénye, hogy egy véges hosszúságú csőben milyen stabil, alaphangként rez­gésbe hozható állóhullámok alakulnak ki. Amikor a nyelv (nád) saját rezgésének frekvenciája, (ami általában magas) meg­közelíti valamelyik gyenge, instabil fel­hangokhoz tartozó légoszloprezgés érté­két, megváltoznak az impedancia (rez­gés-ellenállási) viszonyok, az amplitúdó hirtelen megnő. Ezért olyan fontosak a nádsípokon játszóknak a nád fizikai tulaj­donságai, azok megfelelő beszabályozá­sa, mivel ezektől is függ, hogyan képesek a hangokat megszólaltatni. Ha a minőség nem megfelelő, nádfaragó gépek segítsé­gével a szükséges korrekciók elvégezhe­tők. A hangszergyárak ez ellen úgy véde­keznek, hogy a nádak széles választékát kínálják. Visszatérve az ókori hangszerekhez: a már említett szimpla nádas aulosz típus (amit ma a klarinétok közé sorolunk) volt a ritkább. A dupla nádas aulosz volt az el­terjedtebb. Ha jobban szemügyre vesszük a tölcsé­­res auloszok családját, hamar felfedez­zük, hogy a tölcsérek geometriája nagyon hasonlít a lopótökök kihajló részének görbületére. A tölcsér egyébként csupán az alsó hangok kisugárzását javítja. E tölcséres hangszerek valójában per­zsa eredetűek. Arab-török nevük zurna [zűr (arab): csapat, katonai alegység, nád (perzsa): nád], ami hadisípot jelent érte­lemszerű fordításban. Gondoljunk csak vissza a mitológiai gyökerekre: e keletről jött hangszer a dionüszoszi mámor­menetnek is kísérő hangszere volt. A történeti tárogató Magyar vonatkozásai több szempontból is érdekesek. A történeti tárogatót némi pátosszal ősi magyar hangszernek tekint­hetjük, tárgyilagosabban azonban meg kell állapítsuk: nincs adatunk a régmúlt­járól. Legelső ábrázolása is 1589-ből való, első írásos említése pedig 1533-ból szár­mazik, ahol összekeverik a dudával. Csu­pán feltételezhetjük, de azt valóban jog­gal, hogy eurázsiai nép lévén nekünk is lehetett valamiféle nádsípunk, illetve hogy vándorlásaink során nagyon sok ilyen hangszerrel rendelkező néppel érintkeztünk. A különböző múzeumokban fellelhe­tő történeti tárogatók szerkezetének ta­nulmányozása alapján a következők álla­píthatók meg. E hangszerek nagy hetero­genitást mutatnak, a hangolásról nem is beszélve. A favillás, pirouettes, hangoló­­nyílásos tiszta zurna típuson kívül létezett még módosított zurna típus (2. ábra), ahol a furat hengeres és nincsen favilla, illetve előfordul vagy teljesen hiányzik a hangolónyílás. Találni a hangszeremlé­kek között nyugat-, illetve dél-európai schalmeiokra emlékeztető hangszereket is (A schalmei, illetve a shawm a latin calamus a nád szóból származik.) Kele­ti és nyugati történeti tárogatókról be­szélhetünk tehát. A kuruc kor szimbólu­ma, a tárogató vagy későbbi nevén a tö­röksíp a XIX. század romantikus páto­szában nemzeti hangszerré alakult át. A nemzetközi szakirodalomban szeren­csétlen módon a Beliczay-féle tárogató­ról terjedt el, hogy ez a kifejezett magyar népi (ősi) kettős nádas hangszerünk, a tárogató. Tudni kell azonban, hogy ez egyedi darab. Tölcsére eltér a több mú­zeumi példányétól. Készítője professzio­nális hangszerészmester lehetett a XVIII. században. Ennél sokkal autenti­­kusabbnak tűnik például a szekszárdi tá­rogató. A Beliczay-hangszer azonban ki­váló akusztikájú zeneszerszám, míg a többi nem. Mérésekkel megállapítottuk, hogy a korabeli kuruc dalok játékára al­kalmas. Alaphangja gp hangterjedelme decima. Meglepő eredményt hozott a nádak analízise is. Eredeti törökországi zurna náddal megszólaltatva a hangszert (ami egy zabszárból készített hangforrás volt), kb. 10 dB-lel hangosabban szólt, ráadásul abban a 2-4 kHz-es tartományban muta­tott lényegesen nagyobb hangnyomás­szintet, ahol a fülünk a legérzékenyebb. Hasonló nádakkal, eredeti tornákon vég­zett mérések is megerősítették ezt a ta­pasztalatunkat. Zárt térben elviselhetet- 2. ábra. Szekszárdi tárogató, zurna nád Természet Világa 2002. január 18

Next