Természet Világa, 2002 (133. évfolyam, 1-12. szám)

2002-01-01 / 1. szám

HANGSZERLÉLEK­ lenül hangos hangszerünk megerősíti a magas hangolású duplanádas sípok, az oboafélék esztétikai-akusztikai fejlődési tendenciáiról vallott felfogást. E hangsze­rek története ugyanis arról szól, hogyan lehetséges ezt a penetráns hangzást meg­szelídíteni és zárttéri zenélésre alkalmas­sá tenni. A történeti tárogató modern tö­röksíp változata, illetve a reformtárogató (Schunda-Stowasser-tárogató) is részben ezt jelzi. Egyébként a XVI-XVII. századi, és a Rákóczi-kori tárogatós mulatozások le­írásai visszautalnak a történeti tárogatók dionüszoszi karakterére. A nádak fajtája, készítésük módja kihat zenei tulajdonsá­gaikra. A török zumák fúvórésze nem a hagyományos európai hangszer alap­anyagként közismert arundo donaxból (olasz nád) készül, hanem a már említett zabszárból, illetve egy különleges nádfaj­tából, a Phragmites australis Steud. sub­species altissimusból, ráadásul annak víz alatti részéből, továbbá Egyiptomban és Macedóniában is speciális fű- és nád­félékből. Az európai dupla nádas hangszereknél a nádlapot félbevágják, az alsó részeket elkeskenyítik, félhengeresre formálják, a felsőket laposra faragják, és így kötözik össze alul. Az ősibb változatoknál kb. két centiméteres hengert vágnak le a nádból, ezt elvékonyítják, és legyezőformába összenyomva-megcsavarva kötözik rá a fémstiftre, amit aztán beleillesztenek a hangszercső felső furatnyílásába. Mivel az összecsavart nád átmérője alul lecsök­ken, csak kúpos stiftekre célszerű ezt a nádtípust felerősíteni. Akusztikailag kí­vánatosabb, ha a stiftet is kúpos facsőhöz illesztjük hozzá, hogy ne alakulhasson ki hirtelen nyomásváltozás helye a furatban, ami lerontja a hangkeltést. Tehát a kúpos furatú dupla nádas hangszerek elterjedé­se jobbára a gyakorlati módszerek és le­hetőségek, illetve a fizikai törvények köl­csönhatásának köszönhető. Bő átmérőjű, tisztán hengeres, dupla­nádas hangszereket is ismerünk, például az arab-török dudukot, vagy a japán hi­es­inkit. Ezek nádjai szélesek, klarinét­szerűek, így nincs törés a csövek geomet­riájában. A katonazenészek annak idején lovon közlekedtek. Ezért nem lehetett a nád túl hosszú, hogy meg ne bökje a játékosok torkát. Ráadásul ugyanezen okból még ajaktámaszt (pirouettet) is használtak. Ekkor az ajakizmok sem tágultak ki túl­ságosan, és könnyebb volt megszólaltatni a hangszert az ellentámasz miatt. A levegő befújása egy keskeny résen általában két fontos következménnyel jár: kicsi a beáramló levegőmennyiség, vagyis a játékos úgy játszik, mintha visz­­szatartaná a lélegzetét; meglehetősen nagy nyomással kell a levegőt e nyílásba bepréselnie. Némi éllel úgy is fogalmaz­hatnánk: „Játékos a semmit fújja, de azt nagyon!” A tornáknál sokat emlegetett favilla (2. ábra) szerepe kettős: forgatásával a felső három nyílás és az alsó regisztervál­tó zárható le, lehetővé téve a finomhan­golást. A másik, hogy fokozatosan bővülő szűkületet, latens kúpot képez, ami mint­egy meghosszabbítja a stiftet, ezáltal a légoszlop határfelülete egyenletesebb lesz. Külön meg kell említenünk a rumák tölcsérének hangolónyílásait. Általában 7 db található rajtuk. Hasonló feladatot ellátó lyukakkal a barokk oboák tölcsé­rén is találkozhatunk. Elsősorban az alsó hangok hangolására kerültek a hangsze­rekre. Ha a hangok túl mélyre sikeredtek, ezekkel lehetett magasítani őket. Török neveik azonban mást is elárulnak: meytan , sátán, valamint cin­k­ördög szavakkal illetik őket, ami a mi dudánk ördöglyuká­hoz hasonlóan azt a hitet fejezi ki, hogy a hangszerekben szellemek laknak, és nyí­lásokat kell nekik fúrni, hogy azokon ki­szökhessenek. Ha hiányoznak a nyílások, a szellemek bosszút állhatnak, pl. megre­­peszthetik például. Ennek gyakorlati ma­gyarázata valójában az, hogy az érzékeny sárgabarackfa, amiből gyakorta készíte­nek Egyiptomban zurnát, lyukak hiányá­ban könnyebben elreped. A lyukak egyébként befolyásolják a hangsugárzást, a dinamikát és a hangszínt is. Az oboa A francia hautbois, tulajdonképpen azt jelenti: magas (vagy hangos) fa. Valószí­nűsíthető, hogy kialakulásánál mind a perzsa-arab, mind a görög-római befo­lyás érvényesült. A 3. ábrán látható négy nyugati oboatípus közös vonása, hogy hiányzik róluk a favilla, és a hangoló­nyílások száma is csupán kettő. Api­­rouettnek csak a horvát sopilánál maradt némi nyoma. A nád is olasz nád, és nem valamiféle egzotikus fűféle. A barokk oboák teste kezdetben egyetlen darabból készült, és mivel ez az­zal a következménnyel járt, hogy nem le­hetett a hangolásukon változtatni, a ze­nekarban évszázadokon keresztül az oboa adta meg az alaphangot. Olykor a hangszerbe helyezett kendővel kellett rajta játszani, hogy a hangja tompább legyen. A modern oboa a reneszánsz, illetve a barokk oboa továbbfejlesztése. A legfon­tosabb cél a hang gyengítése volt a nád keskenyítése, a furat szűkítése, a hangnyí­lások átmérőjének csökkentése révén. Boehm fuvolareformjának idején az oboa is nagy változásokon esett át: rafi­náltabb billentyűrendszerrel, szűkebb fu­rattal látták el. A modern változatokat francia nevük ellenére valójában német hangszereknek kellene neveznünk, mert Frédéric Th­ébert, a ma legelterjedtebb oboatípus, a francia conservatoire-rend­­szer megalkotója német származású volt. Apja Laubachból költözött Párizsba. A német nyelvterületen még sokáig a né­met mesterek hangszerein játszottak, amelyek furata általában bővebb, mint a francia hangszereké, applikatúrájuk is más. Az osztrák klasszikus zenekarokban pedig még ma is találkozni a bécsi oboák modern változatával. A kúpos hangszertest regiszterváltás­kor oktáváltást tesz lehetővé. A kúpszög kicsi, kb. l,2°-s,5°-os. Ez azzal a követ­kezménnyel jár, hogy a nádrögzítő fém­­stift, a nád méreteinek parányi megválto­zása jelentős hatással van a hangra. Na­gyon fontos akusztikai megfigyelés az is, ha a csonka kúp hangszertest levágott ré­szének geometriai térfogata nem egyezik meg a fúvókarész effektív térfogatával, átfúváskor a hangszer hamisan fog szólni. Innen hat a kifejezett ragaszkodás egyes nádakhoz, fúvókákhoz. Arthur Benade amerikai akusztikus meséli: egyszer talál­kozott egy oboista barátjával, aki arra pa­naszkodott, van egy hangszere, ami kicsit 3. ábra. Reneszánsz schalmei, taraka­­wa, piffaro és sopila Természettudományi Közlöny 133. évf. 1. füzet 19

Next