Természet Világa, 2003 (134. évfolyam, 1-12. szám)

2003 / I. Különszám

A mai értelemben vett tantestület jó ideig a skálamesterből (akit sok írás rek­tornak is nevez), valamint az őt néha kise­gítő kollaborátorokból állott. Kétségtelen, hogy ezeknek az iskoláknak a fő rendel­tetése az új református vallás terjesztése volt. Ezt érzékeltetik a megmaradt kora­beli feljegyzések is, melyek szerint a Scholában: „a teológiát olyan fokon taní­tották, hogy innen külföldi egyetemekre vagy pedig egyenesen papságra mehettek az Újak.” A fő tantárgyat képező teológia sikeres oktatása érdekében egészen ter­mészetes, hogy a tanulókat meg kellett tanítani írni, olvasni, számolni, valamint más általános ismeretekre is. 1601-ben és 1602-ben Basta hadai fel­dúlták a várost és annak vártemplomát, s emiatt 1602-ben a Schola Particula át­költözött arra a helyre, ahol a Szent Mik­­lós-plébánia volt, és ahol jelenleg is talál­ható a marosvásárhelyi Református Kol­légium, s ennek jogutódja, a Bolyai Far­kas Líceum. Jelentős mozzanat a Schola történeté­ben az az esemény, amikor 1718. április 30-án egyesült a sárospataki kollégium menekülttáborának azon részével, amely a hosszú hányattatás után végül is Maros­­vásárhelyen talált menedéket. (A sáros­pataki kollégium diákjait és tanáraikat a vallási türelmetlenség űzte ki otthonuk­ból, 1671 októberében). Az egyesítéssel mindkét iskola jól járt. A sárospatakiak biztonságos otthont találtak a székely fő­városban, a Schola pedig ettől a naptól kezdve kollégiumi rangra emelkedett. Ennek következtében megjelentek a fel­ső tagozati osztályok, melyek tantervé­ben a teológia és a humán tantárgyak mellett a filozófia keretén belül a termé­szettudományok oktatása is helyet ka­pott. A meghirdetett Bolyai-emlékév ren­dezvénysorozatainak és a jobb politikai körülményeknek köszönhetően, a kollé­gium 2002-ben megnyílt iskolamúzeumá­ban ma is megtekinthető néhány olyan féltve őrzött ereklye, amelyekkel annak idején a sárospataki kollégium tagjai ér­keztek. Azért említettük, hogy „féltve őr­zött”, mert a XX. század folyamán voltak olyan évtizedek, amikor a megsemmisítés veszélye miatt szükségessé vált az elrejté­sük. Az egyesülés dátumától kezdve a marosvásárhelyi kollégium a sárospataki kollégiumot a mai napig testvériskolájá­nak tekinti. Egy-egy iskola hírnevét az ott tanító ta­nárok és tanuló diákok presztízse dönti el. A kimagasló tevékenységük nyomán kialakult múlt hagyománnyá válik, mely később az ott tevékenykedő utódok szá­mára erkölcsi kötelezettségeket szab. Története minden iskolának van, hagyo­mánya sokkal kevesebbnek. A létező ha­gyomány ápolása a nagy elődökre való visszaemlékezéssel és értékes tevékeny­ségük felelevenítésével is történhet. Te­gyük ezt meg mi is az elkövetkezőkben. Az eddig felkutatott dokumentumok alapján a Schola első, ismert rektora Tordai Ádám volt. A róla fennmaradt ke­vés adat is arról tanúskodik, hogy korá­nak magas műveltségű embere lehetett. Az 1569-i nagyváradi hitviták tevékeny résztvevője, Hunyadi Mátyásról történel­mi értékű munkát írt Historia incliti Mathiae Hunyadi címen, Heltai Gáspár iránt pedig egy latin verssel fejezte ki tisz­teletét. A Schola második ismert, nagy tudású rektora Laskai Csókás Péter, a gyulafe­hérvári és kolozsvári iskolák egykori ta­nulója, öt tudományos mű szerzője, a wit­tenbergi egyetem végzettje. Szerzője az Ambrosius Calepinus Lyonban, 1585-ben megjelent tizenegy nyelvű szótára ma­gyar megfelelőjének, mellyel a magyar nyelvet is bekapcsolta az akkori világ használatos nyelveinek családjába. Kiemelkedő egyénisége volt az akkori Erdély kulturális életének Baranyai Décsi Czimor János, aki 1593-ban foglalta el a Schola rektori székét, melyet 1601-ben bekövetkezett haláláig megőrzött. Törté­nelmi, jogtudományi és művelődéstörté­neti munkák szerzője. Commentari de rebus Ungaricis című tervezett nagy tör­ténelmi művét korai halála miatt nem tudta befejezni. Az ősrégi vártemplomi iskola falán, 2001-ben, halálának 400. év­fordulóján, a tiszteletére és emlékére em­léktáblát lepleztek le. Még említést érdemel az 1622-ben rek­torrá választott Böjthi Veres Gáspár. Beth­len Gábor fejedelem alumnusaként a heidelbergi egyetemen végzett, és szülő­földjén kamatoztatta gazdag ismereteit. Csak egy évig volt a Schola rektora, mivel Bethlen Gábor udvari történetírójává vá­lasztotta. Kilenc - főleg történelmi témá­jú - munkát hagyott maga után. A már említett egyesítéskor a Schola utolsó rektorát, Köpeczi Mihályt, profesz­­szorrá léptették elő, és így a sárospataki vendégkollégium két akkori professzorá­val, Zilahi Sebes Andrással és Szatmári Paksi Mihállyal együtt, ők lettek a maros­vásárhelyi Református Kollégium első professzorai. Azonban az 1718-1719. években dühöngő pestisjárvány közülük kettőt - Zilahi Sebes Andrást és Köpeczi Mihályt - elragadott. Az oktatás és a ne­velés gondjai Szatmári Paksi Mihály nya­kába szakadtak. 1721-ben Pápáról érke­zett segítség Kövesdi János professzor személyében. A filozófia tanítását Szat­mári Paksi Mihály kezdte meg, akinek már nyomtatott könyve is megjelent, a Marosvásárhelyen még eléggé újdonság­nak számító fizika tárgyköréből. Könyvé­ben szó van az atomokról, a mozgásról, az időről, a tűzről, a földről stb. A nagy tudású professzort azonban, 1734-ben visszahívták Sárospatakra, s ő a meghí­vást elfogadta. A filozófia tanítását Kövesdi vette át. Egyik kiváló diákja, Kovásznál (Tóth) Sándor, ezt írja később professzoráról: „Lehetett volna eleget is tőle tanulni, ki­vált Euclidesben, de igen kevesen járták vala leckéit ... Euclidest kevesen becsül­ték vala, akár mint ma is a kollégyom­­ban.” Tehát Kövesdi a gyér érdeklődés el­lenére is kitartóan tanította az akkori kol­légiumban nagy haladásnak számító ala­pos geometriai ismereteket a világhírű ókori szerző Elemek című művének alap­ján. Kovásznai a külföldi egyetemeken végzett tanulmányai után hajdani alma materének professzora lett. Mint a ma­rosvásárhelyi kollégium tudós klasszika­filológia tanára, Teleki Sámuel kancellár felkérésére, tevékenyen részt vett a hu­manista latin poézis kiváló magyar képvi­selőjének, Janus Pannonius (Csermiczei János) műveinek mintaszerűen össze­gyűjtött és feldolgozott kiadásában. De még visszatérve Kovásznai diákköri évei­re, érdemes idéznünk néhány sort Önélet­írásából: „Arra kértem a rektort, hogy te­gyen meg presesnek a para­mathesisben, azaz az arithmetikában, geometriában és trigonometriában. E pedig új dolog vola, mert soha még eddig mathesist deák nem tanított volt a vásárhelyi kollégyomban” (kiemelés tőlem, W. T). Presesnek nevez­ték annak idején a kollégiumban azt a di­ákot, aki a professzorok segédjeként taní­tott is. Koncz József a már említett iskolatör­téneti könyvében említést tesz az 1740- ben meghívott Nádudvari Sámuel pro- ... és a felújítás után A Természet Világa 2003/1. különszáma

Next