Természet Világa, 2005 (136. évfolyam, 1-12. szám)

2005-06-01 / 6. szám

tezik a „kockavetésnek” egy direktebb módja is, az improvizáció. Változatos, időben meg nem jósolható hangesemé­nyek jellemzik. Legkiforrottabb zenei formája a DZSESSZ. A dzsessz a múlt század zenei „gyümölcse”. Kialakult olyan irányzata is, például a free jazz (atonális, totális improvizáció, melyben nincs téma és a rögtönzésnek alapot adó harmóniasor), melynek összhatása a megszokott, „rendezett” zenei formák ismeretében a hétköznapi káosz fo­galmával rokonítható (de sohasem a ze­nészek fejében!). A címben jelzett „akusztikai” káosz a hangforrások kaoti­kus viselkedésére utal, amely azonnal plauzibilissé válik, mihelyt laikusként ke­zünkbe veszünk egy hegedűt és megpró­bálunk rajta játszani. A következőkben néhány kitüntetett hangszercsoport példáján keresztül a természetes hangok nemlineáris és kao­tikus jellegzetességeinek fizikai hátterét értelmezem. A hangszerek, a nemlinearitás és a káosz A hangszerek az autofon vagy idiofon, azaz önmagukban hangot adó hang­szerektől eltekintve általában gerjesztő­­rendszerből (hangforrás) és erősítőrend­szerből (rezonátor) állnak. Gyakori eset, hogy a hangforrás nem­lineáris és a rezonátor lineáris. És szinte minden hangszernél előfordul, hogy az a rendszer, amely kis amplitúdón lineáris, nagy amplitúdón nemlineárisan viselke­dik. Ez utóbbi az esetek többségében hallható jelenség. A nemlinearitást a zenei akusztikában és ezen belül a hangszerakusztikában so­kat (de nem eleget!) kutatták. A megol­dások egyedisége miatt a zenei és nem a fizikai problémára koncentráló vizsgála­tok és elemzések a nemlinearitásnál ál­talában megtorpannak. A szakirodalmat tanulmányozva elég gyakran találkozha­tunk a nemlinearitás „varázsszavával”, de a megoldások teljességének hiányá­ban a szerzők csupán az adott probléma súlyát és megoldatlanságát fedik el - igaz, legalább jelzik a problémát (lásd A. H. Benade „Fundamentals of Musi­cal Acoustics” című alapkönyvét [5]). Mindez nagyon hasonlít az orvoslás „ví­­rus”-diagnózisára. A káoszra való utalás azonban egyre gyakoribb, az alkalmazott matematikai módszerek terjedőben, a számítástech­nika jó szolgálóleány, a szemléletváltás folyamatban. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy „divattá” vált a káosz­kutatás eredményeire hivatkozni. Csu­pán arra utalok, hogy egyre gyakoribb a komplexitásra törekvés. Az irányváltást a valóság és az elmélet ellentmondásai kényszerítették ki, és hasznát elsősorban a mechanikus rendszerek elektromos­elektronikus modellezése tükrözi, hiszen a kaotikusan is viselkedő áramkörök már sokkal élethűbb hangokat keltenek, mint a korábbi lineáris rezgőkörök. Néhány alaposabban elemzett jelen­ség: - vont húr gerjesztésének nemlineari­­tása; - nemlineáris térfogati áramlás a nád­résen keresztül; - ajaksípoknál a gerjesztő (jet) lég­sugár nemlinearitása, turbulenciája; - harangok-gongok-réztányérok nem­lineáris rezgése fortissimo ütéseknél bi­­furkáció, determinisztikus káosz); - a hangszalagok nemlineáris rezgése (bifurkáció, káosz, bifonáció) stb. Nincs mód arra, hogy minden részlet­re kitérjek. Az érdeklődők a megadott irodalomból is tájékozódhatnak. Első­sorban olyan jelenségeket kívánok be­mutatni, amelyek zenéléskor, zenehall­gatáskor megtapasztalhatók. A farkashang vagy buller A vont húr, ahol a gyanta biztosítja a vo­nó tapadását a húrhoz, különleges tulaj­donságokkal rendelkezik. A súrlódási erő nem arányos a megvonás sebességé­vel, ráadásul a megvonás iránya időnként megváltozik. A jelenség nemlineáris. Kü­lönleges feladat elé állítja a játékost az a tény is, hogy a vonónyomás (szokás vo­nóerőnek is nevezni) függ a megvonás helyétől. A maximális és minimális érték közötti vonónyomás-j­átéktartomány (amikor a hangszer normálisan szól) szintén függ ettől a helytől. A minimális értékre: m­inimum~vv/x2v, ahol vv a megvonás sebessége,­­ a lábtól mért tá­volság. [6] Tehát a játszhatóság nagyban függ a kezdeti feltételektől. A húr rossz sugárzó, és ezért egy hozzá csatolt rezonátor erősíti fel a hangot. Az energiaátadás a húrról a lábra nem egyenletes: a rezonátortest rezonancia­frekvenciáin hirtelen „feljavul”­­ a le­csökkent bemeneti ellenállásnak (erő/se­­besség jellegű fizikai mennyiség) kö­szönhetően. A korábban stabil húrrezgés instabillá válik, mert a visszaverődés a láb­tól gyengül, és a megvonás módjától való függés még kifejezettebb lesz. A hang csúnya, farkasordítás-szerű (magyar­­országi szóhasználattal bub­eres), a rez­géskép rendezetlen jelleget mutat. A húr és a láb ellenállásainak aránya miatt a je­lenség csellóknál a leggyakoribb. A kukorékoló nád Ha valaki kezébe vesz egy nádsípot (pl. klarinétot vagy oboát), azt tapasztalja, hogy a nád áztatása, megnedvesítése nél­kül a hangszer rikácsoló, kukorékoló hangot ad. A nedvesítés hatására mé­lyülnek a nád saját hangjai, megnő a haj­lékonysága, a záródása (fúvóka - nád, nád - nád) tökéletesebb, rezgése szabá­lyosabb lesz. A 3. ábrán látható, hogy a nádrésen a hangszercsőbe bejutó levegő térfogati sebessége (U) nemlineáris viszonyban van a fúvási nyomás (Pf) és a fúvókában mért nyomás (P) különbségével (Pf-P)­­vel. (A hangszercsőbe a mérés során a visszacsatolás kiküszöbölésére vattát tet­tek.) A műveleti ábrának nevezett diag­ram jobb oldaláról leolvasható, hogy itt - ha tovább növeljük a fúvási nyomást - a nádszelep zárni fog. A szabályozást - hogy folyamatosan rezegjen a nád - a légoszlop rezgése (P) végzi el. A hang in­dításakor még nincs visszavert hullám, ezért ügyelni kell a légoszloprezgésnél jóval magasabb frekvenciájú nádhangok képzésére, mert ha túl erősen fújjuk, a hang hallhatóan csúnya, kukorékoló lesz. Thompson mérései óta tudjuk: egy nemlineáris nádmódusnak nem szüksé­ges a légoszlop alaphangjával egybees­ 3. ábra. A nádrésnél mért térfogati se­besség a hangnyomáskülönbség függvé­nyében 2. ábra. Részlet az Orontea című operából (falzett hang)

Next