Természet Világa, 2005 (136. évfolyam, 1-12. szám)

2005-09-01 / 9. szám

HANGSZERLÉLEK alakított egyszerűbb változatnál a tök tel­jes formáját meghagyják, csak alul vág­nak nagyobb, tölcsérként funkcionáló nyílást rá. A fúvókája a már említett bemetszett vagy rákötözött náddarab. (A rákötözésről azt kell tudni, hogy négy­­szögletes rést vágva a lezárt cső felső végébe egy, a résnél éppen szélesebb és jóval hosszabb nádnyelvet erősítenek a lopó tölcszárhoz, ami a rést letakarja. Amikor a rácsapó nyelv elhasználódik, csak ki kell kicserélni.) A visszahajló tölcsérrész egyébként jó­val nazálisabbá, emberszerűbbé teszi a hangot, mint a kifelé hajló. Lehet, hogy éppen a lopótökforma adta az ötletet a d’amour típusokhoz, ahol a hang sokkal nazálisabb a gömbölyű tölcsérforma miatt. Egyébként a gyűjtések és egyéb mai ut­cazenész élmények alapján megállapít­ható a magyar népi klarinétos előadás­módról, hogy nagyon hasonlít a keleti hí­vásmódra, teljesen bekapott, csillapítás nélkül rezgő nád nagy dinamikával fújva. A klarinét megszületése Az említettekkel csak azt akartam jelez­ni, hogy a világon általánosan elterjedt, ősi hangszertípusról van szó. Meglepő azonban, hogy a klasszikus zenében igazi rangot csak a XVIII. század második fe­lében, elsősorban Mozart hatására vívott ki magának. A háttérben egyfajta elitiz­mus rejtőzik: „csak nem fogunk egy pásztorhangszert beültetni a pompá­­sabbnál pompásabb hangszerek közé!”. Szerencsére a késői születés (1710) miatt nem lett a klasszikus zene mostoha­­gyermeke. A születésről homályosak az adatok. Létezett egy szimpla nádas, hengeres hangszer a XVIII. század elején, a ba­rokk zenében használatos professzionális chalumeau. Formája a blockflőtére emlé­keztet. Feltehető, hogy a lyukrendszer át­tervezése mellett szimpla nádas fúvókát (2. a ábra) erősítettek a lábiumos fúvóka helyére. A klarinét ettől a hangszertől abban tér el, hogy tölcsére alul kiszélesedik, ill. felül, a fúvóka alatt egy hangolásszabá­lyozó „hordónak” nevezett gyűrű találha­tó (2. b ábra), és fontos szerepe van a re­giszterváltónak. Amikor a két hangszer a zenekarban a XVIII. század elején együtt létezett, a chalumeau kimondottan a mély regisz­terben játszott, a klarinét pedig maga­sabb hangfekvésben. Tulajdonképpen a neve is ezt fejezi ki: az olasz clarinetto a clarino (latinul clarus: világos) kicsinyítő­­képzős változata. (A clarino jelenthet még a barokk trombita játszotta felső szólamot, ill. ebben a hangfekvésben ját­szó trombitát.) A szerkezeti mó­dosítások az akusz­tikai tulajdonságok megváltoztatásának érdekében történ­tek. (Természetesen úgy is megeshetett, és erre a hangszer­történetben gyak­ran találni példát, hogy az egész a vé­letlen szülötte. Pél­dául egy tölcséres reneszánsz block­flőtére pusztán rá­helyezve a szimpla nádas fúvókát, át­­fújáskor más jellegű hangokat kapni.) A tölcsér megemeli az alsó hangok frek­venciáját, a hordó pedig megnöveli a csőhosszúságot, az­az általánosan mé­lyít. Úgy tűnik te­hát, hogy a változta­tások a hangolást, ill. a felső hangok játszhatóságát javí­tották. Ezt szolgálta az átfújást meg­könnyítő parányi regiszterváltó is, melyet a bal kéz hüvelykujja működtet. Kinyi­tásával az alsó regiszter duodecimával (20. fok , 19 félhang) magasabb clariné regiszterhez tartozó hangjai könnyebben és tisztábban fújhatók. Hogy a blockflőtének és a klarinétnak köze van egymáshoz, azt a formai azo­nosságokon és az első hangszerek készí­tőinek személyén (Johann Christoph Denner és Jacob Denner) kívül még az is bizonyítja, hogy csak egyetlen regiszter­váltó nyílást találni rajtuk. A. H. Benade amerikai akusztikus bebizonyította, hogy ez alapvető akusztikai hiba (Renade, 1978). Az oboához, szaxofonhoz hason­lóan a 2-3 regiszterváltó lenne előnyös. A játékmódba az egyetlen váltónyílás al­kalmazása olyan mélyen beleivódott, hogy nincs mód praktikus, forradalmi újí­tásra. Ráadásul az eltelt három évszázad során a furat- és a lyukrendszer átterve­zésével sikerült a hangolási anomáliákat elviselhetőre mérsékelni. (A regisztervál­tó nyílások tulajdonságairól az ajaksípok­ról 2001 júniusában megjelent cikkben írtam részletesebben.) A szívbársonyozás titkai Egyik végén zárt, hengeres cső lévén a klarinét felhangrendszere speciális tulaj­donságokat mutat: gyengék a páros rész­hangjai. A szókratészi intelmeket a pán­síppal kapcsolatban már említettük (Pap, 2001). Újólag meg kell erősítsük, hogy a páros részhangok ilyetén tulajdonsága kárára van az erkölcsöknek. Eddig, pl. a megnyomorító szegénységről vagy gaz­dagságról, azaz a pénzről vagy annak hiá­nyáról derült ki, hogy fertőbe taszíthat bennünket, de hogy a felhangok nemléte ilyesmit okozhat, egyeseknek talán meg­lepő. Nem úgy a zene szerelmeseinek. A felhanghiány ugyanis lágy hangot ered­ményez, a lágy hang zsongítón bűvöl, fő­ként, ha nagyon halk. Hangelemzéssel el­lenőrizhető, hogy míg a játszott alaphang a nád saját rezgését meg nem közelíti, a páros részhangok gyengék maradnak. Ideális esetben el is tűnnének, csakhogy a nád rezgésében benne vannak, csupán a légoszlop rezonanciásan nem erősíti fel őket. Ráadásul az alsó hangok hang­fekvése az emberi beszédhang tartomá­nyába esik. Akár dúdolhatnánk is ezeket a hangokat. Mivel a fúvóka keresztmetszete meg­lehetősen nagy, a stabil nádrezgés érde­kében nem kell szűk nyíláson nagy nyo­mással átpréselni a levegőt. A nád is elég széles, vékony és hajlékony, könnyen rezgésbe jön. Ráadásul a furat sem bő (= 15 mm), nem kell túl nagy levegőadag a rezgésbe hozásához. Minden adott te­hát a halk játékhoz. Ha a csőbe vattát teszünk és mérjük a beáramló levegő térfogati sebességét a fú­­vókabeli és szájbeli levegő nyomása kü­lönbségének függvényében, akkor érde­kes összefüggést tapasztalunk (3. ábra): a játékos nem növelheti akármeddig a nyo­mást, mert akkor a nád lezár, levegő nem áramlik be a csőbe. A műveleti görbe rá­adásul aszimmetrikus. Egyes részein (pl. a tetején) nagyobb fúvási nyomásváltozásra sem módosul a hang, míg az ábra bal ol­dalán a fúvási nyomás parányi módosítá­sát radikális hangváltozás követi. Az ábra bal oldala zenei veszélyeket rejt magában: kicsi fúvási nyomásingadozásra radikális hangváltozás következhet be. Gyakorlott játékosok azonban urai a helyzetnek. A zeneileg kimondottan hasznos terület az ábra jobb oldala, azaz a nagyobb fúvá­si nyomásnál jobb a stabilitás. 3. ábra: A fúvókában mért térfogati sebesség a fúvási és a fúvókában mért nyomások kü­lönbségének függvényében, csillapított lég­­oszloprezgés mellett 2a ábra. 2b ábra. Denner- Denner­­chalu- klarinét meau 402 Természet Világa 2005. szeptember

Next