Természet Világa, 2012 (143. évfolyam, 1-12. szám)

2012-02-01 / 2. szám

neteket ugyan egy ideje már villanycsengő is jelezte, ami azonban igazán számított, az Csaszi bácsi csengője volt. A fizika előadó egyetemi tantermet idézett emelkedő padsoraival, vetítési lehetőségével, a kísérletekre berendezett tanári asztallal. Mögötte meglehetősen gazdagnak látszó, tá­gas szertár. A kémiai előadó két hosszú labo­rasztalból állt, készen a diákok kísérleteire, oldalukból írólapokat lehetett kihúzni. A ta­nári asztalon a mérleg mellett ott álltak állan­dó demonstrációra készen a kémcsövek, gáz­­fejlesztők és egy hidrosztatikus kád. Az iskola azonban nem külső körülmé­nyeire, hanem módszerére és pedagógiai eredményeire volt igazán büszke. „Közok­tatásügyi alkotásaink között a gyakorlógim­názium az egyetlen teljesen eredeti, mellyel a legműveltebb államokat is megelőztük, és a külföldön nemcsak mély érdeklődést, ha­nem meleg elismerést is szereztünk” - írta Beöthy Zsolt, a tanárképző intézet igazgatója az 1890-es évek elején. Mikor engem, tíz éves gyereket, 1945 nya­rán Zibolen igazgató úr kézfogással üdvözölt, magázva szólított meg, és hellyel kínált, nem tudhattam, hogy az iskolát alapító Kármán Mór pedagógiai elveit gyakorolja. „Az iskola a művelt élet­módját igyekszik a tanulók közt meghonosítani, ezért a tanár már a legalsóbb osztályokban is magázza a tanulókat. Sőt mi több magánérintkezés során a tanár kezet is nyújthat tanítványának.” Ahogyan a kezde­tektől fogva kiszabható büntetések között is megmaradt a „rosszalló arckifejezés”. Megmaradt más is. Eötvös József nemzeti liberális felfogása szerint „.. .minden iparko­dásaink és törekvéseink, hogy szabadságot és egyenlőséget biztosítsunk, hasztalanok, ha azon egyenlőséget nem tudjuk előállítani, mely a műveltség egyenlősége. Az egyenlő­ség nem jog, hanem tény, az egyenlőség pe­dig tény ott, hol az a műveltség egyenlősége”. Csaszi bácsi csengője Kánaán számára ez a gondolat láthatóan evi­dencia, de ezt megtoldja egy etikai követel­ménnyel is: „A növendékek elé nem tűzhetni más célt, mint amire lelkiismerete mindenkit kötelez: az erényes életét.” Már most Kár­mán idejétől az én iskolás koromig meg máig nem kevés az, ami megváltozott, de liberális szemléletét és etikai igényeit az iskola meg­hökkentő módon meg tudta őrizni. Azt hallottam már korábban, hogy ebben az iskolában nem létezik a diákregényekben hideglelős félelemmel idézett tanári notesz és kínzó feleltetés. Ez igaznak bizonyult, azzal együtt, hogy ebben az iskolában viszont na­gyon is létezett az állandó figyelem, a rögtöni válaszadás és az önálló következtetés köve­telménye. A kérdve kifejtő módszer volt ho­nos a Mintában. Ezt később, de már az iskola első évtizedében is sokan kifogásolták. Már 1884-ben azt írták, hogy az indukciós módszer előnyös ugyan a figyelem és a gondolkodási készség fejlesztésének szempontjából, de csak szellemileg válogatott tanulók esetén alkal­mazható. Ha ez igaz, úgy az osztályban mind a harmincöten válogatott szellemek voltunk. Mindenesetre Tompa tanár úrral együtt fejtet­tük meg, hogy micsoda és mire jó az irodalmi archaizálás, Újhelyi igazgató úr válaszainkat azonnal ellenőrizte demonstrációs kísérleteivel (ezek mindig sikerültek). Hajósy tanár úr kré­táját követve közösen értettük meg, hogy mer­re fújnak az uralkodó szelek. A diákkönyvtár természetesen pedagógiai eszköz is volt. Minden osztály más-más idő­pontban mehetett kölcsönözni: mire a gyere­kek odaértek, a koruknak, vélhető olvasott­ságuknak és irodalmi nevelésük céljainak megfelelő könyvek halmai előkészítve vár­ták őket a kölcsönzőben. Ezek között aztán szabadon lehetett válogatni. Szeretünk azzal büszkélkedni, hogy mi­lyen kiváló emberek érettségiztek a Min­tában. (Írjuk le végre mai hivatalos nevét: ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola.) A névsor valóban meggyőző, ha akár csak a természettudósok között szemezgetünk: ifj. Szily Kálmán, Kandó Kálmán, Kármán Tódor, Teller Ede, Polányi Mihály, Kürti Miklós, Schay Géza, König Dénes, Erdey- Grúz Tibor ... a számos­ számtalan nagy ember tudományos világhíre valóban azt bizonyítja, kiváló hely ez az iskola. Azt hi­szem azonban, hogy egy iskola színvonalát nem elsősorban a belőle kikerült nagy em­berek még­oly szemkápráztató sora bizo­nyítja. Az ilyesmi inkább arra utal — és ez is ok a büszkeségre -, hogy az iskola nagy hírneve vonzotta a tehetséges fiatalok gon­dos szüleit. Fontosabb, meggyőzőbb az a szint, tudásban, intellektuális igényben és emberi magatartásban mérve, amelyet a nagy többség, az átlagos képességűek hada elér. Ezt persze nehéz megmérni, képtelen­ség személyekhez vagy eseményekhez köt­ni. Meg kell azonban kérdezni ezt a derék­hadat, hogyan emlékeznek - hogyan emlé­kezünk - az iskolára. Hálásan és büszkén szoktunk emlékezni. [Lírai berekesztés] Külső formákra ta­lán nem adott sokat az iskola. Diáksap­ka az intézmény címerével, meg aztán az érettségizők búcsúztatása. A tornateremben összegyűlt minden osztály, elől a ballagó nyolcadik, meg az őket követő hetedik. Há­rom nyolcadikos behozta az iskola zászló­ját („Intézeti zászló bevonul. Vigyázz!”), és a nyolcadik osztály átadta a hetedik­nek. („Őrizzétek becsülettel!”­­ ,becsülettel megőrizzük!”) Nem tudhatom, hogy az ilyen alkalmakkor ki, mit gondolt. De a zászló­­rúdon kívül valamit bizonyára még átadtak egymásnak, hiszen ez a valami biztosította a Minta szellemének kontinuitását. Az én időm vége felé a zászló többé soha fel nem nyitott tokjába került, és az ifjúsági könyvtár egy sarkában hányódott. De abban nagyon bízhatunk, hiszen az iskola mai munkája és eredményei ezt bizonyítják, hogy azt a vala­mit tanárok és diákok generációi ma is, ez­után is átadják egymásnak. Ln IRODALOM Justh Zsigmond Naplója (sajtó alá rend., bev. tan., jegyz. Halász Gábor) Athenaeum, Budapest [a könyvnyomtatás 500-ik évében] Kiss Istvánné: A Trefort utcai,Minta”. Az ELTE Ságvári Endre Gyakorlóiskola története. ELTE Sokszorosítóüzem, h.n. 1987 A bejárat fölött a régi felirat Természettudományi Közlöny 143. évf. 2. füzet 73 HELYÜNK SZELLEME

Next