Természet Világa, 2013 (144. évfolyam, 1-12. szám)

2013-09-01 / 9. szám

UTAK, HÁLÓZATOK ellenállomás. A sikeres bemutató után a kormány egy 70 km-es szakasz megépíté­séről döntött, de ezt a párizsi események meghiúsították. 1792 szeptemberében a felbőszült tömeg - királypárti kémke­désre gyanakodva - az állomásokat szét­verte [1]. Egy hónappal ké­sőbb a Chappe fivé­rek sokadik javasla­ta végül eredmény­nyel járt: a Kon­­venttől támogatást kaptak egy három­­állomásos kísérleti szakasz megépítésé­re. De ez már sze­­maforos rendszer volt. A sikeres pró­bákat 1793 júliu­sában folytatták le. Az első üzenet le­adása Bellevilleből 11 percig tartott, er­re 9 perc múlva ér­kezett válasz Saint- Martinből. Az üze­neteket jeléző köz­benső állomás Ecouenban volt. (A belleville-i távíróto­rony emlékét ma a Télégraphe metróállo­más őrzi.) Ezek után döntés született az első álla­mi optikai távíróvonal Párizs-Lille közötti kiépítéséről. Claude Chappe-ot a létesíten­dő távjelzőhálózat vezetőjévé nevezték ki. A 15 állomásos vonal hivatalos megnyitá­sára 1794. július 16-án került sor. Párizs­ban két állomás is volt: az első a Louvre­­ban (1. ábra), a második pedig a Mont­­martre-on. A távírót kezdetekben tachygraphe­­nak azaz „gyorsan írónak” nevezték, s csak 1793-ban lett a keresztszülők, Ignace Chappe és André Francois Miot de Mélito gróf jóvoltából télégraphe, magyarosan te­­legráf, vagyis „távolba író”. A telegráf fontosságát akkor ismerték el igazán, amikor a francia-osztrák/po­­rosz háborúban a Le Quesnoy erődítmény 1794. augusztus 15-i visszafoglalásáról a Konvent szinte „azonnal”, egy órán be­lül értesült. Két héttel később újabb jó hír érkezett: a belga határnál lévő Condé várát visszafoglalták a köztársaságiak. Lovasfutárnak a hír eljuttatásához egy napra lett volna szüksége... A szemaforos távíró kb. 5 m magas ár­bocra elforgathatóan szerelt, rácsos szer­kezetű, 3-5 m hosszú és 25-35 cm szé­les keresztrúdból (regulátorból), valamint ennek mindkét végén egy-egy 1,8 m hosszú és 30 cm széles elmozdítható rá­csos karból (indikátorból) állt. Az indi­kátorokat a láthatóság érdekében feketé­re festették, és - a beállítást elősegítendő - a végükön ólom ellensúlyokkal látták el. Később — Ignace Chappe javaslatára - a regulátor for­gáspontjába és az indikátorok végére tükrözött gyertyás „bakterlámpákat” is felszereltek a jobb láthatóság érdeké­ben (2. ábra). A tá­­vírász a kiegyensú­lyozott rudazatot az állomás belső teré­ből, két fogantyúval állította. A regulá­­tort négy, az indiká­torokat 7-7 pozíció­ba lehetett forgatni, azaz összesen 196 különböző jelzéské­pet lehetett beállíta­ni [2]. Ebből kezde­tekben 92-98, a ké­sőbbiekben csak 70 kombinációt hasz­náltak ki. Az egymással szomszédos vevőállomások kezelősze­mélyzete az épületek falára erősített táv­csövek segítségével a szomszédos állo­másokat 5-10 per­cenként figyelte. Ha valamely állomás jelzést adott, azt a szomszédjának - annak igazolásául, hogy a jelzést ész­revette -haladékta­lanul meg kellett is­mételnie. A szema­for beállítási ideje 4 másodperc volt, a karok nyugalmi, mozdulatlan állapo­ta 16 másodpercig tartott. Üzemszü­netben az indikátorokat a regulátorra haj­tották, az utóbbit pedig függőleges ál­lásba helyezték. Az állomások átlagosan 11,25 km-re voltak egymástól, az időjá­rási viszonyoktól függően maximum napi hat órát voltak üzemben. A jelek továb­bítási sebessége 70-120 km/perc között mozgott. A téli hónapokban a köd miatt lassult a forgalom, a nagyobb távolsá­gokon egy-két napos késések is előfor­dulhattak. A Direktórium idején, de főleg a na­póleoni államcsíny után felgyorsult az optikai távíróhálózat kiépítése. Párizsból sugarasan kiindulva számtalan vonalat lé­tesítettek, melyek külföldi városokba is eljutottak (pl. Brüsszel, Amszterdam, Mi­lánó, Torino, Velence). 1803-ban már 6 fővonal működött 519 állomással, 1844- ben pedig Franciaország 5000 km-es há­lózattal rendelkezett, mely Párizst 29 vá­rossal kötötte össze [3]. Ha a rendszer kifogástalanul működött, Lille-ből körül­belül két, Calais-ból négy, Strasbourgból hat, Toulonból 13, Bayonne-ból 14, Brestből pedig 7 perc alatt érkezett meg a jelzés Párizsba [4]. A szemafor konstrukciójának módo­sítására több kísérletet is tettek. Na­póleon, amikor Anglia megszállására készült, Abraham Chappe-ot azzal bíz­ta meg, hogy készítsen olyan méretű „szárnyakat”, melyek - Calais-ban fel­állítva - Doverből is láthatók. A kon­zultációra felkért Gaspard Monge mate­matikus a regulátort 15 méterre, az in­dikátorok számát hétre akarta növelni. Később Abraham Chappe nagyméretű, kétkaros szemafort is tervezett, majd 1812-ben Napóleon oroszországi hadjá­ratához kidolgozta a mobil szemaforos távírót (3. ábra). A szemaforos „hardverhez” „szoftver­re” is szükség volt. A kódtáblázatot Léon Delauney, Claude Chappe unokaöccse készítette el, aki a lisszaboni francia konzulátuson dolgozva már megismerte a diplomáciai titkosítás és kódolás „rej­telmeit”. Az 1795-ös kódkönyv összesen 8464 szót tartal­mazott. A sillabusz mind a 92 lapján felül egy-egy ve­zérrel, alatta pedig a többi 91 jel volt olvasható, azok je­lentésének (be­tű, szám, szó vagy mondat) feltünteté­sével. A kódköny­vet használva csak két jelcsoportot to­vábbítottak: az ol­dalszámot és a szó sorszámát. A kódo­­lást-dekódolást maga a feladó, illetve a címzett végezte. Minden egyes állomás­nak saját hívójele volt, úgyszintén külön jelekkel adták tudtul az adás megkezdé­sét, megszakítását és befejezését, vala­mint az adás közben keletkezett jelzés­hibákat. A kódkönyvet 1799-ben Claude Chappe kiegészítette, Abraham Chappe pedig 1844-ben „frissítette”, újat ké­szített. Ekkor már a szemaforos távírórendszer napjai meg voltak számlálva. Bár népsze­rűsége igen nagy volt, a francia kormány 1846 júliusában az optikai távíró vonalak felszámolásáról döntött. A telegráf-m1-2. ábra. Ignace Chappe által módosított, kétindikátoros, bakterlámpás telegráf |7 alapján] 3. ábra. Mobil szemaforos távíróállomás a krími háborúban |6] Természet Világa 2013. szeptember

Next