Természet Világa, 2014 (145. évfolyam, 1-12. szám)

2014-11-01 / 11. szám

A TERMÉSZET VILÁGA MELLÉKLETE CLXI A­z egyetemek társadalmi szere­pe minden országban kiemelke­dő fontosságú, hiszen a társadalom fejlődésének alapja a megszerzett, ill. rendelkezésre álló tudás. Az országok szinte kivétel nélkül arra törekednek, hogy felsőoktatásuk, ill. egyetemeik szakmai színvonala minél magasabb legyen. Ezért is merült fel az igény ar­ra, hogy az egyetemek szakmai szín­vonalát illetően egy lehetőség szerint objektív rangsort lehessen kialakíta­ni közöttük. Ez azonban nem triviális feladat, tudományos megalapozás is szükséges, és számos más szempontot is figyelembe kell venni [1]. Több nagy szervezet is foglalkozik ilyen rangsorok összeállításával, amelyek éven­te adják közre a kutatásaik alapján össze­állított rangsort. Ilyen a Center for World University Rankings (CWUR), amely a világ legjobb ezer egyetemének rangsorát nyolc objektív és tartalmas (és megfelelő­en súlyozott) indikátora alapján készíti el. [2]. Ezek az indikátorok a következők (zá­rójelben a súlyozás, amellyel ezt az indiká­torértéket figyelembe veszik): 1. Az oktatás színvonala (25%), amelyet az egyetemet végzett hallga­tók által elnyert különböző szakmai dí­jak és kitüntetések száma határoz meg, az egyetem létszámával normáivá. 2. A végzett hallgatók karrierjének alakulása (25%), amely figyelembe veszi a végzett hallgatók számát, akik az ország tekintélyes nagyvállalatainál vezető beosz­táshoz jutottak, az egyetem létszámával normáivá. 3. Az oktatók szak­mai színvonala (25%): azon oktatók száma, akik nagy presztízsű, tekinté­lyes szakmai díjban, ki­tüntetésben, éremben ré­szesültek. 4. Publikációk (5%): a kutatási eredmények­ről tekintélyes szakmai folyóiratokban megje­lent cikkek száma. 5. A publikációk ha­tása (5%): azon cikkek száma, amelyek a legbe­folyásosabb szakmai fóru­mokon jelentek meg. 6. A publikációk idézettsége (5%): azon cikkek száma, ame­lyeket a szakirodalomban ki­­emelkedetten idéznek. 7. Összegzett impakt (5%): mértéke az egyetem Hirsch­indexe. 8. Szabadalmak (5%): mérté­kük a nemzetközi szabadalmi be­jelentések száma. Hasonló rangsort készít 2003 óta évente a sanghai Jiao Tong University Academic Ranking of World Universities (ARWU) szervezete, amely nagyjából ha­sonló kritériumok alapján jut el a rangsorhoz [3]. Létezik még egy további rangsor is, amelyet a Leideni Egyetem Centre for Science and Technology Studies (CWTS) szervezeté­nek kutatói készítenek [4]. Magyarországon jelenleg 26 egye­tem működik [5], amelyek szakmai színvonalát illetően érdemes meg­tekinteni a három nagy nemzetközi szervezet 2014. évi rangsorát. A szaúd-arábiai CWUR által ké­szített, a világ legjobb 1000 egye­temének rangsorában 6 hazai egye­tem szerepel, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) a 371., a Semmelweis Egyetem (SOTE) az 598., a Debreceni Egyetem (DE) a 673., a Szegedi Tudományegyetem a 712., a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) a 811., a Pécsi Tudományegyetem (PTE) pedig a 862. helyen. Ugyanezen felmérés­ben a legjobb 500 európai egyetem rang­sorában a helyezések a következők: ELTE - 155, SOTE - 247, DE - 274, SZTE - 295, BME - 333, PTE - 350. Ebből a nemzetközi felmérésből egyértelműen adódik, hogy a hazai egyetemek szakmai rangsora a következő: 1. ELTE 2. Semmelweis Egyetem 3. Debreceni Egyetem 4. Szegedi Tudományegyetem 5. BME 6. Pécsi Tudományegyetem. Az érdekesség kedvéért érdemes meg­vizsgálni, hogy a szomszédos közép-eu­rópai országok hány egyeteme jutott be ebbe az ezres rangsorba. Nos, Ausztria 10, Lengyelország 8, Magyarország 6, Csehország 5 egyetemmel szerepel a rang­sorban, míg Szlovákia, Horvátország, Szlovénia, Románia és Bulgária 1-j­egye- EGYETEMEK, RANGSOROK A tudás rangot ad BENCZE GYULA Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Semmelweis Egyetem Debreceni Egyetem 2014. NOVEMBER

Next