Tervgazdasági értesítő, 1983 (35. évfolyam, 1-9. szám)

1983-02-14 / 1. szám

TERVGAZDASÁGI ÉRTESÍTŐ 3­­. szám — a munkásellátás és jóléti intézmények álló­eszközei, termékcsoportra való tekintet nélkül; — éttermi és konyhaberendezések, termékcso­portra való tekintet nélkül. 2. A legmagasabb — igazgatói hatáskörben megállapított — leírási kulcs nem haladhatja meg az amortizációs normák jegyzékében az adott állóeszköz-csoportra meghatározott leírási kulcs háromszorosát, de legfeljebb csak évi 30 %-os leírási­ kulcs alkalmazható. 3. A gyors műszaki avulás alá eső állóeszkö­zök leírási kulcsát — az előzőek figyelembevéte­lével — az igazgató (elnök) évente határozhatja meg. Az adott évre vonatkozó leírási kulcsot az előző év december 31-ig kell meghatározni, és azt a vállalat számviteli rendjében dokumentál­ni. Év közben (a tárgyévre vonatkozóan) a leírási kulcsok nem változtathatók. 4. Amennyiben a vállalati gazdálkodási rend­­erint működő kutatóintézet, illetőleg műszaki fejlesztő vállalat vezetője (igazgató, elnök) a meg­rendelővel szerződésben megállapodik, az álló­eszköz teljes értékét egyszerre értékcsökkenési le­írás címén elszámolhatja. Nem szocialista vi­­szonylatú szellemi export esetén is elszámolható amortizációként az állóeszköz teljes értéke egy­szerre, ha ez az árban érvényesíthető. 2. számú melléklet Irányelvek az amortizációs normák megállapítására a munkarend szerinti időalap megváltozása esetén 1. Az értékcsökkenés összegét a vállalat meg­állapíthatja a 3/1975 (XI. 22.) ОТ—PM számú együttes rendelet (a továbbiakban: 1.) 3. § (2) be­kezdése szerint naptári időalap kihasználási együttható alapján, vagy az Amortizációs Nor­mák Jegyzékében (ANJ) közölt] „Ciklusidők és leírási kulcsok munkarend szerinti változatai” c. táblázat adatai alapján. Ha a vállalat az ANJ-ben közölt táblázat már redukált kulcsait alkalmazza, nem kell a B. 1­3. §-ában, illetve az ANJ 12. oldalán előírt számí­tást végeznie. Természetesen, ha változik a mun­karend (pl. a vállalat a 6 napos munkahétről az 5 napos munkahétre), akkor az új munkarendnek megfelelő, a ténylegeshez legközelebb eső sor le­írási kulcsaira kell áttérni. Az ANJ-ben közölt táblázat alkalmazása egy­szerűbbé teszi az értékcsökkenés megállapítását. A redukált kulcsok összevonása miatt viszont az értékcsökkenés összege eltérhet a naptári időalap kihasználási együtthatóval kiszámított összegtől. Ezért, ha a vállalat áttért a táblázat szerinti kul­csok alkalmazásba, korábbi gyakorlatára már nem térhet vissza. 2. A naptári időalap kihasználási együtthatót akkor kell ismételten kiszámítani, ha a munka­rend a B. 3. § (5) bekezdése szerint megváltozik. A munkarend megváltozhat úgy, hogy a heti munkaórák száma megváltozik (pl. a 6 napos munkahétről az 5 napos munkahétre, egy mű­szakról két műszakra való áttéréskor), de a mun­karend változása bekövetkezhet úgy is, hogy egy éven belül időszakonként is más a heti munka­órák száma. Ez esetben a naptári időalap kihasz­nálási együtthatót csak az előző évi tényleges munkarend alapján lehet meghatározni. Ha a B. 3. § (5) bekezdése szerinti tartós mun­karend változást a heti munkaórák számának változása eredményezi, akkor az újonnan megál­lapított együttható alapján az értékcsökkenést a változást követő negyedév első napjától kell el­számolni. Ha a munkarend változásának tartós volta csak éves adatok ismeretében határozható meg, akkor az újonnan megállapított együttható alapján az értékcsökkenést csak a következő év január 1-től lehet elszámolni. Az Országos Tervhivatal, a Pénzügyminisztérium, az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium, az Ipari Minisztérium, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium, valamint az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal 8002/1983. (Tg. E. 1.) I. számú együttes tájékoztatója a személyi érdekeltségi rendszer alkalmazása szempontjából kiemelt beruházások 1983. évi jegyzékének közzétételéről A 12/1975. (Bp. Ért. 17.) ÉVM sz. utasítás 1. §-ában, illetve a 75.100/1975. (KGK. 30.) KGM •—NIM sz. utasítás 1. §-ában foglalt rendelkezés alapján e tájékoztató mellékletében közzétesszük a személyi érdekeltségi rendszer alkalmazása szempontjából kiemelt ipari nagyberuházások 1983. évi jegyzékét

Next