Thalassa - Pszichoanalízis–Társadalom–Kultúra, 1998 (9. évfolyam, 2-3. szám)
TANULMÁNYOK - TENGELYI LÁSZLÓ: A vágy filozófiai felfedezése
Thalassa TANULMÁNYOK A VÁGY FILOZÓFIAI FELFEDEZÉSE Tengelyi László Az ötvenes évek vége és a hatvanas évek eleje, ha mai törekvéseink forrásait kutatjuk, ehhez az időszakhoz kell visszatérnünk. Ezekben az esztendőkben születtek meg azok a sajátos kérdések, különös alapszavak és vakmerő kezdeményezések, amelyek a filozófiai gondolkodás jelenkori arculatát kialakították. Itt találkozunk első szellemi kortársainkkal. Heidegger, Merleau-Ponty, Lévinas és Henry új kezdetet teremtenek a fenomenológiában. Gadamerrel és Ricoeurrel színre lép a filozófiai hermeneutika; Lévi- Strauss, Lacan, Foucault és Barthes a strukturalizmust szembefordítják Sartre és Camus egzisztencializmusával; Searle-lel az Austintól eredő beszédaktus-elmélet az analitikus filozófia középpontjába kerül; Habermas és Apel első munkáikkal lépnek a nyilvánosság elé. Derrida Husserllel, Lévinasszal és Freuddal, Deleuze Kanttal és Nietzschével szánja el magát nagyszabású számvetésre. A filozófiai etikában is új utak nyílnak. Ez idő tájt kísérlik meg először francia gondolkodók újraértékelni a vágy etikai szerepét. Ez a kísérlet soha nem látott mértékben megnöveli a pszichoanalízis filozófiai jelentőségét. Olyan vállalkozás kezdetei bontakoznak ki az említett időszakban, amely ma is érdemes a figyelmünkre. Ricoeulnél, Lacannál és Lévinasnál bukkanhatunk e kezdetek nyomára. Aligha tudnánk azonban eligazodni azon, amit találunk, ha nem alkotnánk előzetesen képet arról, hogy mit is jelent a vágy etikai szerepének újraértékelése. Ősrégi és mélyen meggyökeresedett morálfilozófiai elképzelés, hogy az erkölcsi öntudat és a gyakorlati ész szembenáll a vágyakkal és a hajlamokkal. Ezt az elképzelést kérdőjelezik meg azok a gondolkodók, akikkel foglalkozni fogunk. Nem tagadható azonban, hogy a vágy gyakran örtös szerkezetet mutat: nyers szükségletből fakad, önérdeket szolgál vagy 3 (9) 1998, 2-3, 3-21