Theologiai Szemle, 1926 (2. évfolyam, 1-6. szám)

1926 / 1-2. szám - AZ IGE - Csikesz Sándor: Az Ige: Luk. XVIII ; 31-34.

״. . . íSoo «vapatv0fj,sv sl; lIspouaxX^1 1, xad TeXeafl־ íjaitat Tuávia ־ tá 1[,גן.ו£70ך־, sva. ..." ' Luk. XVIII , 31-34. Ha fölvillan bensőnkben tragikus jövőnk, ösztönösen keresünk társakat, hogy meg­­segítsenek, vagy eltemessenek. Harcos jóbarátot, rokonszenves érdeklődőt, jóindulatú semlegest. Az első bukás akkor ér, ha hiába csap ki szívünkből a forróság, nem olvasztja meg a jeges közönyt... hisz‘ az emberi szív a legrosszabb hővezető!... De végzetes a bukásunk, ha vergődő galamblelkünk madártársának beszél: de... jaj!... ölyvnek!... bárány-indulatunk kesergéseire hegyezedő farkasfülek figyelnek föl ! ! Jézus magához veszi a tizenkettőt xapxXaptov­is toc. ScóSsza és elmondja... immár har­­madszor. . . zordon sorsa titkát. Hívő lelkünk riadtan repkedi körül, mint madár a fenye­­getett fészket s szeretne közbesikoltani : lelkünk Testvére, Menny galambja, Isten báránya ! ne mondd el ! ne mondd el ezeknek a te sorsod titkát, hisz h­ölyvek és farkasok vannak köztük, ez mind elfut, elhagy, megtagad és elárul. Ki ne tárd szíved ablakait ! Miattuk halsz meg ! Ezek ezekből semmit meg nem értenek! . auror poßev toútíov auvíjxav. . .״ Nem kell visszaszállanod a múltba, szerető lélek... Jézus megjelen közöttünk s itt keresi a tizenkettőt, tou, Stía 8־ y.a, az átlagembert, a tucattanítványt, bennünket s elmondja nekünk is szörnyű sorsát: ״.. .felmegyünk Jeruzsálembe és beteljesedik minden... pogá­­nyok kezébe adatik, megcsúfoltatik és meggyaláztatik és megköpdöstetik, megostorozván, megölik és... feltámad“. S e szavakra lelkünk meghasonlik : jobbik énünk, mint a tanít­­vány, akit Jézus szeret vala, odahajlik feléje, de gyáva, megtagadó, elfutó indulatok, mint Péterek és gáládul eláruló, vérére szomjazó cselekedetek, mint Judások, szöknek talpra ! A modern raffinált élet élvezet- és uralomvágya, egész szünedb­en Kajafásokból, már har­­sogja ellene a ,,feszítsd meg“-et; önzésünk, önérdekünk, mint életünk teljhatalmú hely­­tartója, óvatos Pilátusként beleegyezik pusztulásába, én vagyok az, aki megcsúfolom, hisz‘ a mai pogány­ világ szemében milyen Krisztus az, akinek ilyen keresztyénei vannak ? . . . Én gyalázom meg gondolatban, érzületben, cselekedetben ! Fickándó életkedvünk, pajkos ifjú éltünk, mint rakoncátlan légionárius, gyalázkodik. Megostorozom a tudomány nevé­­ben egyszer a theologia korbácsával, majd a filozófia t­álcájával, a természettudomány drót­­kötelével, a jogélet kancsukájával s a gyógyítás Herm­es-kígyójával . . . Megköpdösöm a társasélet hazug formaságaival, szaftos vicceivel, léha ledérségével, szemérmetlen szóla­­maival. . . Arcába freccsentem a hazug jelszavak, az önző párt­elvek nyálkáját, egy rothadt társadalmi élet minden fakadékát. ... És ekkor már önmagamban meg is öltem őt! Nincs már bennem egy parányi sem Krisztusból. Jeruzsálemnek, a békesség prófétai városának kellene lenni lelkemnek. . . S Jeruzsálem lesz, hol az egész város : millió érzésem, indulatom, akaratom Krisztus ellen lázad s keresztje körül tombol s csak akkor nyugszik meg, ha nem látom holttestét sem, ha elrejtetik, eltemettetik. Testi életünk lesz az őrízője e belső lelki sírnak. Szemünk nem szeret befelé tekinteni, fülünk nem akar befelé figyelni, nyelvünk nem tud befelé feddeni. Életünk a látszat lepedő­­j­ével takarja be való lényegünket. S rólunk is áll az ítélet,­­a beszéd ő előttük el vala rejtve és nem fogták fel a mondottakat“. ״. . . xat zjv tb . tsato y.s/.pojX’i.avov arc’ aVTwv, •/.ad 00/. k­(v/tvsv.oy tá X­'i׳ a­u.íva. . .״ Lélek, hiába próbálsz nevetgélő gondtalansággal füvet növeszteni a vesztőhely fölé, meszelt sír maradsz, belül rakva undoksággal. . . . pompázó virágágy, mely alatt legyil­­kolt élet csontváza gubbaszkodik. Miattad, miattunk hal meg újra, meg újra a Krisztus. De nemcsak miattad, hanem éretted is. Hisz‘ ugyanakkor imádkozik érted : ״ Atyám, bocsáss meg néki, nem tudja mit cselekszik“. Ugyanakkor a mi bűneinket is a keresztre viszi s megmos hulló vérében. Feltámad s te is vele új életre. Az elfutó, elhagyó, megtagadó tanítványokból hősöket, vértanúkat, mártyrokat for­­mál. Új élet fájának törhetetlen törzse tör belőlük ég felé. Általuk akar szólni, tenni, hatni, szolgálni, szenvedni. Jöhet ezekre bármi vész ezután, a Krisztus véres nyomdokain örömmel sietnek a meny­­nyei Jeruzsálem felé. S Krisztus, aki miattuk és érettük hal meg, most velük szenved, velük ha és velük ébred az örök életre. Velünk is ! Ámen. Cs. S.

Next