Theologiai Szemle, 1929 (5. évfolyam, 1-6. szám)

1929 / 4-6. szám - TANULMÁNYOK - Tarczay Erzsébet: A reformáció Horvát-Szlavonországban

Tarczay E. : A reformáció Horvát-Szlavonországban. Ekkoriban a karlócai béke Szlavóniát ismét a Habsburgok uralma alá jut­­tatta. Ebből az időből maradt egy összeírás, hogy hol volt akkor még teljesen vagy részben kálvinista lakosság.24״ Ebből látjuk megfogyatkozásukat. A törvények pedig kimondják, hogy a töröktől visszahódított földeken csak a katholikusok lak­­hatnak. Mégis azt látjuk, hogy a felszabadulás után is, egy 1702-iki összeírásban egész falvak kálvinista lakosságúak Eszék és Valpó körül, Sztárai régi territóriu­­mán.2­0 Az 1762- évi eszéki járásbeli összeírás pedig nemcsak, hogy említ protestánst hanem új telepedésekről is beszámol.251 Csakhogy a ferencesek is minden évben jegyeznek fel újabb eredményeket. 1700 körül Vukovár polgárai közül, 1711-ben Cerniken törököket, 1722-ben Tri­­hovacon törököt, raskolnikot és kálvinistát térítenek át katholikus hitre. Térítési munkálkodásaikért a király elismerő levelet küld nekik. Nagy munkát végeztek, az tagadhatatlan. Általában azonban ekkor is, mint mindig sokan voltak a katholikusok közt, akik előnyösnek tartották volna, ha a protestánsok is szabadon letelepedhetnek Szlavóniában. Az utolsó szerémi püspök, Paksi Iván, szintén pártjukat fogta az 1764-iki pozsonyi országgyűlésen, hol a szerémi és a szlavóniai protestánsok ügyét tárgyalták. Később, mint láttuk, Zágrábba jött püspöknek, de ott sem változtatott elvein.252 Mikor a protestáns Balassa lesz a horvát-szlavón bán és II. József kiadja türelmi rendeletét, mindig szabadabb lelki életet élhetnek itt a protestánsok, kiknek különben korántsem volt oly elnyomott, üldözött helyzetük Szlavóniában, mint Horvátországban. Hiszen már 1770-ben királyi engedély alapján egy evan­­gélikus egyház alakul Szlavóniában, Ópáznán, ha a határőrvidék területén is. És ez nem marad az egyedüli. Nem is éltek nagyon elszigetelten. Szokás volt, hogy a katholikus hívek eljártak protestáns istentiszteletekre, lakodalmakra, komasá­­got vállaltak egymásnál, mígnem ezt eltiltja a pápa. (1779.)253 Béke tehát még sincs közöttük. Csak az 1832­-36. országgyűlésen látható egy kedvező momentum. Ekkor Verőcze vármegye maga szólal fel a protestánsok érdekében. Bizonyítja, hogy sok protestáns van közöttük és ezek mind példás életű emberek. Úgy érzi a vármegye, hogy ״ a tömérdek bajnak megszüntetésére és hogy Szlavónia az óhajtott virágzáshoz juthasson“, a leghatásosabb volna a tánsok működése. A protestantizmus belopódzott Magyarországba és Szlavóniába, nyomdákat állít fel és kezdi terjeszteni a romlást okozó nézeteit Luthernek, Kálvinnak és Zwinglinek. A bosnyák ferencesek, hogy lelkészkedésük területéről kiszorítsák a katholikus nép közül a görög keletiek és a protestánsok könyveit, ráadják magukat az irodalmi munkásságra, éspedig oly eredménnyel, hogy tudományos és művészeti munkáikkal csakhamar túlszárnyal­­ták boszniai és hercegovinai tartózkodásuk első korszakát. Theológiai munkáiknak nagyrészt nincsen abszolút tudományos értéke, de van relatív a korhoz mért és a görög keleti meg a protestáns mozgalomhoz képest.,1­249 Pindor i. m. 61. 1. és Smicsiklas i. m. Pindor : Die evang. Kirche in Croat Slav. 58. 1. Fabian Vidóc jelentése 1640-diki be­­utazásáról a hódoltsági területről Szlavóniáról Vinkovich püspöknek. Küldi Vaska-Szent- Mártonról. 61. 1. 1699-ben, mikor Szlavóniát átveszi az osztrák uralom, még a következő helyeken vagy teljesen, vagy részben kálvinista a lakosság. 250 Horvat R. : Povjest Hrvatske i. m. 231 Vjestnik II.-ben Bucsar i. m. 252 .,A djakovcr-szerémi püspökség közlönye, 1897. év­. 144. 1. Paksi Iván, zágrábi kanonok és Tauzi püspök helyettese, 1762-ben neveztetett ki. . . Paksi a 18. században har­­madik püspöke volt Szerémnek, a zágrábi káptalanból jött, oda pedig 1751-ben ment Drnjéről, hol pap volt... Nagyon dolgos embernek bizonyul, aki gondoskodik a rendről egész egy­­házában... Minden évben bejárja egyházait, mert nem volt sok, kivéve 1764-ben, amikor egy ideig a pozsonyi országgyűlésen tartózkodott, hol a szerémi és szlavóniai protestánsokról tárgyaltak. . . . Azt akarta, hogy Szerémben a papság élete és munkássága a tridenti zsinat szerint folyjék. 1768-ban Varasdra megy, hol báni tanácsos lesz. 1769-ben meghal Tauzi Ferenc, zágrábi püspök. Helyébe jön 1770-ben Paksi. És azóta egyesitve van a szerémi püspökség a boszniaival. Mert Mária Terézia belátta, hogy a sok görög közt elszigetelten nem tud megállani ; erről Paksi értesítette őt, mikor még tanácsos volt. Meghalt két évi püspökség után 1772-ben. 253 Glasnik 1878. 21. sz.

Next